سیستم قاب سبک فولادی Lightweight Steel Framing


سیستم قاب سبک فولادی
Lightweight Steel Framing

 

مقدمه

استفاده از اعضای فولاد سرد نوردشده از دهه 1850 میلادی آغاز گردید. ولی استفاده از آن تا انتشار اولین ضوابط انجمن امریکایی آهن در 1946 گسترش زیادی پیدا نکرد. امروزه بدلیل کیفیت مناسب ساخت و سرعت بالا و مقاومت بالا در برابر زلزله از آن در کشورهای انگلستان، امریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و… استفاده می کنند. این سیستم ساختمانی دارای تاییدیه فنی از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن بوده و بعنوان یکی از تکنولوژی های نوین ساختمان در کشور به طور رسمی معرفی شده است.

 

تعریف و توضیح سازه فولادی سبک  (LSF)

سازه فولادی سبک که به اختصار به آن سازه ( LSF) گفته می شود، یکی از سیستم های نوین ساختمانی است که برای اجرای ساختمان های با طبقات محدود که معمولا تا 5 طبقه می باشد استفاده می شود و از سیستم های مورد تایید مهندسان عمران در کشورهای توسعه یافته و مدرن می باشد. این سازه از ورق های فولادی نورد شده برای تامین پایداری ساختمان، صفحات و تخته های گچی به عنوان پوشش درونی و قطعات دیواره خارجی به عنوان نما تشکیل شده است. این سیستم توانایی ترکیب با سیستم های سازه ای دیگر را دارا می باشد. استفاده از این سیستم وزن سازه را تا پنجاه درصد کاهش می دهد و این بزرگترین امتیاز در برابر زلزله می باشد.

این سیستم که شباهت زیادی به روش های ساخت ساختمان های چوبی دارد، بر اساس کاربرد اجزایی به نام استاد (Stud) یا وادار و تراک (Track) یا رانر شکل گرفته است و از ترکیب نیمرخ های فولادی گالوانیزه سرد نورد شده، ساختار اصلی ساختمان برپا می شود. مقاطع مورد استفاده در این سیستم U,C و Z است، که معمولاً با اتصالات سرد به یکدیگر متصل می شوند.

این سیستم در اکثر موارد با سقف سبک و به صورت موردی با انواع دیگر سقف اجرا می شود. تیر و تیرچه های این نوع سقف های سبک، همانند استاد و تراک های دیوار ها است .  سقف نهایی معمولاً از نوع شیب دار و با استفاده از خرپاهای فلزی ساخته شده از پروفیل های سرد نورد شده در نظر گرفته می شود . قسمت های دیگر ساختمان نیز با استفاده از پروفیل های سرد نورد شده اجرا می شوند و با انواع نماها از قبیل سنگ, آجر نما, نمای PVC , چوبی یا آلمینیومی, رنگ, کاشی, سرامیک و … بر روی این دیوار قابل اجرا است و از داخل نیز همانند دیوارهای معمول امکان اجرای رنگ, کاغذ دیواری و … بر روی پانلهای گچی وجود خواهد داشت. فضای درون دیوار نیز با عایق صوتی و حرارتی مناسب پر می گردد .

مقاطع فولادی جدار نازک, ورقهای فولادی گالوانیزه هستند که با استفاده از نورد سرد و با استفاده از روش Roll Forming در کارخانه شکل دهی می شوند. بر اساس آیین نامه تدوین شده برای مقاطع فولادی سبک نورد شده ضخامت فلز پایه (ضخامت فلز بدون احتساب پوشش های محافظ) بین 455¸0 میلی متر تا 3 میلی متر تدوین شده است.  تولید و برش این مقاطع در کارخانه باعث می گردد , تولید مقاطع با کیفیت مناسب و یکنواخت در حجم و سرعت بسیار بالا انجام گیرد . قرارگیری این مقاطع فولادی در فواصل نزدیک به هم دیوارهای باربری را ایجاد می نماید که مقاومت و سختی مناسبی را در برابر بارهای جانبی ناشی از باد و زمین لرزه دارا می باشند

کلیات

ساختمان های فولادی سبک سرد نورد شده به دو روش کلی قاب بندی طبقه ای  و قاب بندی دیواری ممتد اجرا می شوند در روش اجرای طبق های ابتدا دیوار طبقه و سپس سقف و پس از تکمیل قاب بندی دیوار و سقف، دیوار طبقه فوقانی اجرا می شود. حال آن که در روش اجرای دیواری، دیوارها در چند طبقه ساخته و نصب شده و سپس سقف طبقات اجرا می شود .

 

ساختمان های قابل احداث با استفاده از LSF

این سیستم در انواع ساخت و سازها مانند ویلاها, ساختمانهای مسکونی و اداری تا دو طبقه, هتل ها و هتل آپارتمانها, مدارس و دانشگاهها, رستورانها, کمپهای اقامتی و تفریحی و …. استفاده می شود.

ساختمان های چند واحدی

دفاتر و ساختمان های تجاری کوچک

ساختمان های ورزشی و آموزشی

واحدهای صنعتی

احداث نیم طبقه در داخل بناهایی با ارتقاع زیاد

توسعه تعداد طبقات بر روی پشت بام ساختمان های موجود

فضاهای کاربردی پیش ساخته مثل سرویس های بهداشتی به صورت     Box System

بازسازی مناطق آسیب‌دیده از بلایای طبیعی (زلزله، سیل، طوفان، رانش زمین و …) از نقطه نظر اسکان دائم

اسکان نیمه موقت آسیب‌دیدگان از بلایای طبیعی (با توجه به سرعت احداث و هزینه پایین)

احداث مسکن کوچک و ارزان قیمت برای جوانان

احداث شهرکهای مسکونی جدید (در قالب انبوه سازی):

لحاظ کردن ملاحظات فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی در طراحی

طراحی شهرک براساس آخرین دستاوردهای علمی

پیش‌بینی نیازهای شهری با لحاظ کردن طرح توسعه

ساخت و ساز جدید در شهرهای کوچک و روستاها (اعم از مسکونی، آموزشی، فرهنگی وغیره)

 

ماشین آلات مورد نیاز

دریل

تفنگ های شلیک میخ

بالابرها

اره های برش برای فولاد و تخته های گچی

 

مشخصات فولاد های مجاز

انواع ورق های فولادی مجاز برای استفاده در اعضای سرد نورد شده بر اساس استاندارد ASTM A 1003 عبارتند از :

فولاد سازه ای رده 230 تیپ H (ST230 H )

فولاد سازه ای رده 340 تیپ H ( ST340 H)

فولاد سازه ای رده 230 تیپ L  ( ST230 L)

فولاد سازه ای رده 340 تیپ  L ( ST340 L)

مشخصات مکانیکی فولاد به کار رفته در اعضای سازه ای و غیر سازه ای مورد استفاده در قاب های فولادی سرد نورد باید طبق جدول (2) باشد .

الزامات طراحی و اجرا این برای سیستم ساختمانی قاب های سبک فولادی سرد نورد شده (LSF)

1ـ در مناطق با خطر نسبی کم، متوسط و زیاد (مطابق آئین نامه 2800 ایران) استفاده از این سیستم سازه ای به عنوان قاب ساختمانی ساده به همراه دیوار برشی بتن آرمه حداکثر در پنج طبقه یا ارتفاع 18 متر از ترازپایه بلا مانع است.

2ـ استفاده از این سیستم در مناطق با خطر نسبی کم،متوسط و زیاد(مطابق آئین نامه 2800 ایران)تا حداکثر دو طبقه یا ارتفاع 20/7 متر از تراز پایه،با اجرای مهار بندی قطری بلا مانع است.

3ـ بکارگیری این سیستم در مناطق لرزه خیز با خطر نسبی بسیار زیاد مطابق آئین نامه )2800 ایران) مجاز نمی باشد.

4ـ بکارگیری حداکثر دهانه 5 متر و حداکثر ارتفاع ناخالص(با احتساب ضخامت سقف)60/3 متر برای هر طبقه در این سیستم مجاز می باشد.

5ـ طراحی کلیه اجزاء و اتصالات بر اساس استاندارد AISI  (American iron and steel institute)و طرح سازه ای و لرزه ای آن بر اساس آئین نامه های 7ـ2005ASCE ، 2003 IBC و ویرایش های بعد از آن انجام گیرد.

6ـ کنترل سازه در مقابل بار باد بر مبنای مقررات ملی ساختمان ایران مبحث ششم و با در نظر گرفتن سیستم مقاوم در مقابل بار جانبی ناشی از زلزله انجام گردد.

7ـ رعایت محدودیت حداکثر بار زنده و مرده به ترتیب 250 کیلوگرم بر متر مربع و350 کیلوگرم بر متر مربع برای سقف ها الزامی است.

8ـ رعایت مشخصات فولاد سرد نورد شده بر اساس استاندارد ASTM (American Society for Testing and Materials) الزامی است.

9ـ رعایت ضوابط آئین نامه 05ـ318 ACI  و ویرایش های پس از آن برای طراحی دیوارهای برشی بتن آرمه الزامی است.

10ـ تامین ضوابط دیافراگم صلب برای کلیه سقف ها الزامی است.

11ـ کلیه اتصالات اعضاء قائم به اعضاء‌ افقی می بایستی به گونه ای باشد که یکپارچگی اعضاء در ارتفاع سازه تامین گردد.

12ـ ضوابط مربوط به اجزاء اتصالی شامل پیچ خودکار،پیچ و مهره می بایستی مطابق آئین نامه AISC و استاندارد AISI تامین گردد.

13ـ در صورت استفاده از اتصالات جوشی ،اعایت ضوابط و مقررات مربوط به جوشکاری اعضاء سرد نورد شده مطابق استندارد AISI وآئین نامه های AWS و AISC الزامی است.

14ـ سقف سازه ای این سیستم متشکل از تیرچه فلزی و دال بتن آرمه فوقانی به صورت مقطع مرکب می باشد که می بایستی بر مبنای ضوابط مقاطع مرکب مطابق آئین نهمه AISC و دال های بتن آرمه بر مبنای آئین نامهACI تامین گردد.

15ـ بکارگیری مصالح بنائی خارجی و داخلی مجاز نمی باشد. حداکثر وزن متر مربع سطح دیوار تمام شده در جدا کننده های داخلی نبایستی بیشتر از 50 کیلو گرم بر متر مربع و در دیوارهای خارجی نبایستی بیشتر از 100 کیلوگرم بر متر مربع باشد.

16ـ لازم است تمهیدات لازم جهت عدم مشارکت پانل های غیر باربر و جدا کننده ها در سختی جانبی سازه صورت پذیرد.

17ـ لازم است تمهیدات لازم متناسب با شرایط مختلف اقلیمی و محیط های خورنده ایران صورت پذیرد.

18 – کلیه مصالح و اجزاء در این سیستم اعم از معماری و سازه ای از حیث دوام ،خوردگی ، زیست محیطی و غیره می بایستی بر مبنای مقررات ملی ساختمان ایران و یا آئین نامه های ملی یا معتبر بین المللی شناخته شده و مورد تایید بکار گرفته شود . در غیر این صورت اخذ تاییدیه فنی در این خصوص از مراجع ذیصلاح الزامی است .

19 – الزامات مربوط به انرژی باید مطابق مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان رعایت گردد .

20 – در صورتی که عایق حرارتی به صورت پر کننده اجرا شود ، باید نوع و ضخامت عایق ، مقاومت حرارتی مورد نیاز را تامین نماید .

21 – چنانچه مجموعه ضوابط ، دستورالعمل و یا آیین نامه در خصوص این سیستم توسط این مرکز انتشار یابد ، شرکت های تولید کننده ، کارفرمایان ، مشاوران و پیمانکاران ملزم به رعایت آن می باشد .

 

عمر مفید

یک ساختمان به مصالحی که در ساخت آن بنا بکار رفته بستگی دارد. در این روش از بهترین و با کیفیت ترین مصالح موجود که به صورت صنعتی فرآوری می شوند، با بهره گیری از آخرین دستاورد های علمی صنعت ساختمان در جهان استفاده می گردد. عمر مفید این ساختمان ها کمتر از ساختمان های رایج نمی باشد و حداقل عمر مفید این نوع ساختمان ها 60 سال برآورد شده است.

مراحل اجرایی بخش های مختلف سازه فولادی سبک  

مرحله اول طراحی

ابتدا پلان اولیه (پلان معماری) طبق نظر و درخواست کارفرما با توجه به ویلایی بودن (فلت،دوبلکس،تریبلکس) یا در چند طبقه (آپارتمانی) تهیه و سپس طرح معماری تهیه شده با نرم افزارهای کامپیوتری اسکلت اصلی ساختمان (سازه) شامل تمامی دیتایل ها و محاسبات که شامل مقاومتهای باد ،برف ،زلزله و بارهای مختلف (زنده ،مرده) و رعایت فواصل ستون های باربر از هم، ضخامت ، عرض و نوع ستونها و تیر ها تعریف و جانمایی می گردد.

در این مرحله که تمامی محاسبات با نرم افزارها و مطابق استانداردهای مشخص انجام شده ، مسیر انتقال تمامی تاسیسات مکانیکال (آب گرم وسرد ) و برق نیز مشخص و در زمان تولید با دستگاههای مشخص پانچ و سوراخ می گردد. تمامی برشها و جای پیچها (اتصالات سازه ای ) در این مرحله  طراحی و تعیین می شود.

نکته ای که مهم و قابل توجه می باشد این است که هیچگونه محدودیتی در طراحی و اجرای ساختمانهای پیش ساخته (صنعتی سازی) وجود ندارد.در هر طرح و نقشه و ابعادی که مبتنی بر معماری ایرانی- بومی – معماری مدرن، کلاسیک قابل طراحی و ساخت می باشد.

 

مرحله دوم پی :

شالوده مرسوم برای سیستم ساختمانی قاب سبک فولادی سرد نورد شده از نوع نواری و یا در صورت لزوم شالوده

گسترده می باشد.

در ساختمان هایی که تراز کف ساختمان پائین تر از زمین طبیعی است می توان دیوارهای بتن مسلح را در پیرامون طبقه زیرزمین و نیز زیر تمامی دیوار های باربر داخلی اجرا نمود . باید توجه شود که سختی جانبی طبقه زیرین بتن آرمه باید حداقل 10 برابر سختی جانبی سازه فولادی سردنورد شده فوقانی باشد و در این صورت می توان بخش های فولادی سبک و بتن آرمه را مستقل طراحی نمود.

ضروری است دقت لازم برای اجرای سطح بالایی شالوده به صورت تراز و بدون هر گونه نقص به منظور نصب دیوارهای باربر، به عمل آید . اگر به هر دلیل سطح بالایی تراز نباشد باید تمهیداتی برای ایجاد سطح باربر صاف بین ترک تحتانی یا ترک پیرامونی و شالوده در نظر گرفته شود . حداکثر فاصله قابل قبول سطح شالوده و ترک تحتانی دیوارهای باربر 6.4 میلی متر می باشد که باید با قرار دادن صفحات باربر پر کننده یا اجرای گروت پرکننده سطح مسطح مورد نظر را ایجاد نمود.

هیچ یک از اعضاء قاب های فولادی سبک نباید در تماس مستقیم با زمین قرار گیرد و بدین منظور باید با تمهیداتی قاب در ارتفاع کافی بالای تراز زمین نصب شود.

باید از تماس مستقیم ترک تحتانی دیوار یا هر بخش دیگری از قاب بندی با بتن تازه جلوگیری شود . به طور مثال

می توان اطراف قطعه سرد نورد شده را با پوشش پلی اتیلن پوشش داد. ضوابط طرح و اجرای شالوده ها باید مطابق بخش مبحث نهم مقررات ملی ساختمان باشد. همچنین در این نوع فونداسیون قابلیت اجرای محل چاه ارت – لوله فاضلاب وسایر موارد دیده شده است. 

 

 

مرحله سوم اسکلت ساختمان

 

الف ) دیوار :

در سازه فولادی سبک، بار جانبی و بار ثقلی را دیوارها تحمل می کنند. دیوارها به صورت توخالی هستند و می توان این فاصله خالی را با بتن سبک یا فوم پلی استایرن پر کرد.

این دیوارها شامل دیوارهای باربر و دیوارهای غیرسازه ای می باشد. دو نوع روش اجرایی برای ساخت قاب بندی دیوارها در ساختمان وجود دارد . قاب بندی دیوارهای باربر را می توان در محل کارگاه مشروط بر ایجاد یک سطح تراز و شاسی کشی مناسب ساخت و سپس در جای دقیق بر پا داشت . روش دیگر، تولید پانل پیش ساخته در کارخانه است که در آن پیش سازی سقف ها، دیوارها و خرپاها به کمک میزهای مونتاژ انجام و پس از حمل به محل، عملیات نصب پانل های آماده انجام می شود. اجرای دیوارهای غیر باربر در هر دو روش می تواند بعد از اجرای دیوارهای باربر و سقف انجام شود.

 

ب ) سقف : سیستم سقف ساز ه ای شامل تیرچه، ترک پیرامونی، سخت کننده های جان، بست های تسمه ای، بست های انسجام دهنده و انواع پوشش از قبیل صفحات ساز ه ای چوبی، فولادی می باشد. همچنین کاربرد سقف های مرکب بتن و عرشه فولادی با رعایت ضوابط مربوط مجاز است.

 

 

ساخت خرپاها

 

اعضای خرپای فولادی باید به طور دقیق برش خورده و به طرز مناسب به یکدیگر متصل شوند . بیشینه فضای خالی بین اعضای جان نباید بیش از 12.7 میلی متر باشد . موقعیت اعضای یال خرپا ، جان خرپا و گر ه ها باید مطابق نقش ه ها اجرا شود.

 

مرحله چهارم پوشش های خارجی وداخلی سقف دیوار

ایزولاسیون

با استفاده از مرغوب ترین عایق های حرارتی و صوتی ساختمانی با روشهای روز دنیا در جداره های خارجی از تبادل حرارت و صدا جلوگیری می شود، این تکنیکها نه تنها قابلیت تطابق در هر اقلیم و شرایطی را دارا می باشد بلکه در صرفه جویی انرژی نیز نقش به سزایی دارد.

دیواره های خارجی

جهت جلوگیری از هر گونه اتلاف انرزی حرارتی و برودتی در ساختمان و در دیواره های خارجی از عایق پشم سنگ فشرده پالتی استفاده خواهد شد،  که این بناها را در برابر سرما و گرما و رطوبت محیط ، کاملا عایق خواهد نمود. انواع عایقهای سرامیکی ،سرباره ،پلی استایرن ، پلی اتیلن، پلاستیک گزینه های مورد استفاده می باشند.

دیواره های داخلی

عایق جهت دیواره های داخلی از پلی استایرن به ضخامتcm 5 استفاده میشود.

مصالح پوششی

  • پانل گچی (Gypsum Board)
  • پانل سیمانی یا سمنت بورد (Cement Board)  و جیپسوم بورد
  • پانلهای چوبی و(Wooden Panel)   MDF

در حال حاضر در اکثر قریب به اتفاق ساختمان‌های در حال ساخت، از مصالح سنتی (نظیر آجر، سفال، بلوک و غیره) به عنوان دیوار استفاده می‌شود که مشکلات اجرایی ومعایب خود را دارا هستند. در سازه‌های LSF علاوه بر امکان استفاده از مصالح سنتی به عنوان پوشش بیرونی، نوع دیگری از پوشش‌ها به عنوان پوشش داخلی استفاده می‌شود که عمدتاً شامل پانلهای گچی، پانلهای چوبی یا پانلهای فایبرسمنت است.

معرفی پانلهای فایبرسمنت

این پانلها بر روی سازه فلزی گالوانیزه نصب شده و نقش دیوار را در تمامی کاربردها (اعم از دیوار داخلی و خارجی، سقف داخلی و خارجی و غیره) بر عهده خواهند داشت. پانل های فایبر سمنت نسل جدیدی از مصالح ساختمانی است که طی دو دهه اخیر کاربرد گسترده‌ای یافته ودر سطوح داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاومت مکانیکی خوب و مقاومت بسیار عالی در برابر رطوبت، حشرات موذی و سایر عوامل مخرب باعث شده تا استفاده از این پانل‌ها روز به روز با استقبال بیشتری روبرو شود.

کاربردها

پارتیشن‌بندی داخلی،سقف کاذب،‌ پوشش دیوار خارجی، پوشش دیوار داخلی و سقف خارجی

ابعاد هر پانل: mm 1220× 2440 و یا سایر ابعاد مورد نیاز بصورت سفارشی

ضخامت : برای  دیوارهایی که این پانل نقش دیواره خارجی اصلی را دارد  ضخامتmm 8  بکار برده می شود.

ویژگیها

ویژگی برجسته این محصول خاصیت ضد حریق و نسوز بودن آن است. با استفاده از این محصول در دیوارها و پارتیشن بندی ها بالطبع اسکلت فلزی  ساختمان در مقابل حریق ایمن می گردد.

  • مقاوم در برابر رطوبت، حریق، ضربه، حشرات و مواد شیمیایی
  • فاقد آزبست یا هرگونه مواد زیان‌آور
  • عدم ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی
  • نصب آسان ایمنی، پایداری، سبکی و دوام قابل توجه

پوشش های سقف و دیوار

  1. a) کاغذ دیواری یا پوستر
    b) رنگ
    c) دیوارپوش
    d) کاشی یا سنگ های آنتیک
    e) کتیبه

پوشش های کف

  1. a) پارکت
    b) موکت
    c) سنگ ، سرامیک و گرانیت
    d) کفپوش

مرحله پنجم تاسیسات الکتریکی  و مکانیکی

 تاسیسات مکانیکی

اساس لوله های تاسیساتی با استفاده از  سوپر پایپ و پی وی سی فشرده می باشد که در مقایسه با لوله های فلزی و چدنی از انعطاف و طول عمر بیشتری برخوردار می باشند . برای سیستم تهوبه مطبوع  نیز می توان  بسته به نظر کارفرما  یا از پکیج و از سیستم تهویه مرکزی استفاده  کرد.

تاسیسات الکتریکی

تاسیسات برقی شامل : ا سیم کشی  –کلید –پریز- تابلو برق –چاه ارت – خط تلفن –کابل تلویزیون که در این نوع ساختمانها به راحتی میسر می باشد.
در این شیوه لوله های پلاستیکی از بالای سقف کاذب به میان فضای خالی دیوارها به محل قوطی ها که از پیش به وسیله پشت بندهای مخصوص در محل مورد نصب شده اند کشیده می شوند.

مرحله ششم درب و پنجره

درب ها : استفاده از انواع درب ها از نوع MDF-HDF-UPVC – و آلومینیوم ضد حریق و ضد سرقت (چهارچوب درب ها از نوع فولاد با چوب می باشد).
پنجره : استفاده از انواع پنجره های UPVC و یا آلومینیومی با شیشه های تک جداره و دو جداره در ضخامت و ابعاد و اشکال مختلف

 

مزایای سازه های LSF

  • سرعت اجرای بسیار بالا

روش  ال اس اف  این امکان را برای سرمایه گزاران فراهم می کند تا سرمایه آنها در کوتاه ترین زمان ممکن با بهترین کیفیت ساختمان سازی بازگردانده شود. به عنوان مثال برای احداث یک بنای 4 طبقه با مساحت 1000 متر مربع زیر بنا تنها 114 روز کاری زمان نیاز دارد. افزایش 8 الی 13 درصدی فضاهای مفید داخلی در مقایسه با شیوه ی سنتی

  • کیفیت بالا و یکنواخت محصول نهایی

به علت اینکه مقاطع سازه ای این سیستم در کارخانه تولید و برش خورده و سپس توسط تکنسینهای فنی اجرا می گردند, کیفیت محصول نهایی در مقایسه با ساخت و ساز سنتی بسیار بالاتر می باشد

  • سبکی و در نتیجه کاهش نیروی زلزله وارد بر سازه

وزن سازه ای این سیستم حدودا 25%-30% سازه های معمول است در نتیجه به همین نسبت نیروی زلزله بسیار کمتری را به خود جذب می نماید

  • کیفیت بالای اجرای اتصالات

بر خلاف ساخت و سازهای سنتی که در اغلب موارد کیفیت اجرای اتصالات پایین و منشاء بسیاری از خرابیها در زلزله می باشند, در این سیستم اتصالات ساده و همانند سایر اجزای سازه دارای کیفیت اجرای بالایی می باشند

  • برخوردار از استانداردهای جهانی مصرف انرژی

به لحاظ عایق بندی مناسب دیوارها در سیستم LSF درصد انتقال انرژی در این ساختمانها بسیار پایینتر از سازه های سنتی است و در دراز مدت منجر به صرفه جویی قابل توجه در هزینه گرمایش و سرمایش ساختمان می شود.

  • حمل و نقل آسان

سبکی و ابعاد کوچک مقاطع, زمینه را برای حمل و نقل آسان حتی برای نقاط صعب العبور فراهم می کند

  • قابلیت بازیافت بخش عمده مصالح

اغلب اجزای سازه ای و غیر سازه ای در این سیستم به صورت پیچی اجرا می شوند و بازیافت آنها به سهولت امکانپذیر است. نزدیک به 70 درصد مصالح قابلیت تعویض شدن دارند.

  • مقاومت و دوام بالا در برابر شرایط محیطی نامطلوب

به دلیل گالوانیزه بودن کلیه مقاطع, ساختمانهای ساخته شده با این روش دارای مقاومت مناسب تری در برابر خوردگی و رطوبت بوده و در شرایط محیطی شمال و جنوب کشور دارای عمر مفید بیشتری خواهند بود.

  • سهولت اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی

در روند شکل دهی و ساخت مقاطع فولادی جدار نازک, سوراخهایی استاندارد در جان این مقاطع پیش بینی می شود که عبور سیم ها و لوله ها از داخل انها باعث تسهیل در نصب سیستم های الکتریکی و لوله کشی ها در داخل دیوار می گردند

  • تطابق فرهنگی محیط داخل و نمای ساختمان با ساختمانهای سنتی

در سطوح خارجی انواع نماها از قبیل سنگ, آجر نما, نمای PVC , چوبی یا آلمینیومی, رنگ, کاشی, سرامیک و … در فضای داخل نیز همانند دیوارهای معمول امکان اجرای رنگ, کاغذ دیواری و …وجود دارد که این خصیصه باعث می گردد تفاوتی با ساختمانهای معمول و رایج احساس نشود

  • عملکرد صوتی خوب

عایق درون دیوارها باعث عدم انتقال صدا و عملکرد صوتی مناسب این ساختمانها می شود

  • برخوردار از استانداردها و ضوابط ضد آتش سوزی

تمام عناصر این سیستم از جمله عایقهای حرارتی و صوتی از استانداردهای ضد حریق برخوردار می باشند

  • نیاز به فضای کم کارگاهی و ایمنی بیشتر در کارگاه

 

معایب سازه های  LSF

  1. در ابعاد دهانه محدودیت وجود دارد.
  2. تعداد طبقات قابل ساخت با این سیستم محدود است.
  3. به نیروی کار متخصص و خبره نیاز دارد.
  4. تامین قطعات فلزی گالوانیزه تولید شده در کارخانه هزینه نسبتا بالایی دارد.

 

اتصالات

این سیستم به صورت اجرای خشک و اغلب با استفاده از اتصالات پیچ و به روش تولید صنعتی به کار گرفته می شود گرچه در شرایط خاصی میتوان از اتصال پرچ و جوش نیز استفاده کرد.

اتصالات پیچی

پیچ های فولاد به فولاد

پیچ های اتصال پوشش ها

 

 

اتصالات جوشی

مناطق جوش کاری باید به نحوه مناسبی آماده سازی شود تا مقاومت خوردگی منطقه جوش کاری حفظ شود.

 

سایر اتصالات

 

اتصال به دیگر مصالح

مشخصات پیچ، میخ ، میل مهار و دیگر اتصال دهنده ها که برای اتصال قاب های فولادی سبک به چوب، مصالح بنایی، بتن و دیگر اجزاء فولادی بکار می روند، باید مطابق استانداردهای معتبر باشند.

 

مهار های نگهدارنده و مها رهای برشی

میل مهارهای نگهدارنده دیوارهای برشی و دیوارهای باربر فولادی سبک همراه مهاربند تسمه ای قطری باید از نوع J شکل بوده و در هنگام بتن ریزی در پی قرار داده شود. استفاده از روش کاشت بولت، به شرط تأمین طول مهاری کافی در طول ترک زیرین مجاز است .


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *