دانلود سمینار بررسی روند اجرایی سهام عدالت


دانلود سمینار بررسی روند اجرایی سهام عدالت

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

درس: سمینار در مدیریت

این فایل مربوط به درس سمینار در مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت می باشد تعداد صفحات فایل 54 صفحه و فرمت آن ورد می باشد مطالب این فایل به شکل روندی شکل گیری تا سال 1392 می باشد و تمام مراحل اجرایی طرح سهام عدالت در آن به تفصیل بیان شده است

1- مقدمه

طرح سهام عدالت بدون شک یکی از بزرگترین برنامه‌های اقتصادی– اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی است. این طرح با هدف تسریع در خصوصی‌سازی، تغییر مالکیت و مدیریت بخش عمده‌ای از شرکت‌های دولتی را مدنظر دارد. با توجه به اینکه شرکت‌های دولتی درصد قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی ایران را در دست دارند، هرگونه نوسان، کاهش یا افزایش عملکرد این شرکت‌ها، کل اقتصاد کشور را شدیداً تحت تأثیر قرار خواهد داد. از طرف دیگر نتایج این طرح لایه‌های مختلف اجتماعی کشور (حدود 20 میلیون نفر) را نیز متأثر می‌سازد و دستیابی به عدالت اقتصادی و رشد فرهنگ سرمایه‌گذاری از مهمترین اهداف آن عنوان می‌شود. این موارد نشان‌دهنده اهمیت بسیار بالای این طرح است. جمع‌بندی نظرات منتشر شده طیف بسیار وسیعی از کارشناسان بازار سرمایه، اساتید حوزه اقتصاد و مدیریت، مدیران، سیاستگذاران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که هرچند کلیت ایده مطرح شده خوب است و حمایت نسبی از آن صورت می‌گیرد، ولی شیوه اجرایی کردن آن و طراحی ساختاری صورت گرفته برای اجرای طرح، مشکلاتی جدی را به همراه خواهد داشت و احتمالاً سبب خواهد شد که امکان دستیابی مناسب به اهداف طرح امکان‌پذیر نگردد. بدیهی است که اجرای چنین طرح‌بزرگ و تأثیر‌گذار، در صورتی که با بررسی دقیق کارشناسی و طراحی یک چارچوب منطقی، علمی و سیستماتیک صورت نگیرد، می‌تواند آثار منفی جبران ناپذیری را برای کشور به همراه داشته باشد.

 

2- کلید خوردن طرح سهام عدالت

طرح توزیع سهام عدالت با دو هدف عمده «توزیع متعادل‌تر ثروت و درآمد در جامعه و «کاهش تصدی‌گری»، گام بلندی بود که با ابلاغ مصوبه مورخ  17/11/1384 هیأت دولت با عنوان «آئین‌نامه افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت»، برداشته شد. اهداف والای طرح و عزم دولت نهم در راستای اجرای آن؛ که به‌ویژه پس از ابلاغ بند «ج» سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری و پاسخ ایشان به درخواست ریاست محترم جمهوری در خصوص اختصاص بخشی از سهام مذکور به افراد مشمول طرح، قوت بیشتری گرفته بود، عواملی بودند که تسریع در انجام طرح را بر مبنای کار کارشناسی دقیق و با درنظر گرفتن چالش‌های حین اجراء و آینده طرح، ضروری می‌نمود. جهت اجرای موثر چنین طرح‌بزرگ و  به منظور رهایی از  تبعات و آثار منفی احتمالی آن  لازم است که یک چارچوب منطقی، علمی و سیستماتیک برای آن، تعریف گردیده و اشکالات موجود رفع گردد.

 

3- تعریف سهام عدالت

سهام عدالت، همان سهام شرکت‌های دولتی است که منبع درآمد دولت می‌باشند و دولت بدین طریق می‌خواهد بخشی از درآمدهای خود را بلاعوض به مردم واگذار کند. سهام عدالت نوعی یارانه است که طبق نظر دولت از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. در واقع منظور از سهام عدالت، فروش تسهیلاتی بخشی از سهام شرکتهای دولتی معین ، به اقشار پایین  درآمدی جامعه به منظور تعمیم نسبی عدالت اقتصادی است.

 

4- مستندات اجرای طرح  واگذاری سهام عدالت

1- اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و موافقت رهبری:

1-1) بند ج سیاست های ابلاغی اصل چهل و چهارم (44) رهبری (سیاست های کلی توسعه بخش های غیر دولتی از طریق واگذاری فعالیت ها و بنگاه های دولتی) که با توجه به موارد زیر:

  • ضرورت شتاب گرفتن رشد و تو سعه اقتصادی کشور مبتنی بر اجرای عدالت اجتماعی و فقرزدایی در چارچوب چشم انداز 20 ساله کشور
  • تغییر نقش دولت از مالکیت و مدیریت مستقیم بنگاه به سیاستگذاری و هدایت و نظارت
  • توانمندسازی بخش های خصوصی و تعاونی در اقتصاد و حمایت از آن جهت رقابت کالاها در بازارهای بین المللی
  • آماده سازی بنگاه های داخلی جهت مواجهه هوشمندانه با قواعد تجارت جهانی در یک فرایند تدریجی و هدفمند
  • توسعه سرمایه انسانی دانش پایه و متخصص
  • توسعه و ارتقاء استانداردهای ملی و انطباق نظام های ارزیابی کیقیت با استانداردهای بین المللی
  • جهت گیری خصوصی سازی در راستای افزایش کارایی و رقابت پذیری و گسترش مالکیت عمومی

1- 2) ریاست جمهوری در سال 1384 طی نامه ای از رهبری درخواست توزیع گسترده سهام مشمول واگذاری طبق سیاستهای کلی اصل 44 را نمودند و ایشان نیز در پاسخ ضمن موافقت، اجازه واگذاری و نحوه آن را صادر کردند.

 

2- مبانی قانونی:

2-1) ماده 6 قانون برنامه چهارم توسعه که به دولت اجازه  می دهد «از تمام روشهای امکان پذیر به منظور واگذاری استفاده شود».

2-2) اجازه و اختیار دولت بر اساس ماده 14 قانون برنامه سوم توسعه که حسب ماده 9 قانون برنامه چهارم تنفیذ گردیده است، که بخشی از آن به شرح زیر می باشد:

  • تعیین و تصویب شرکت های قابل فروش و روش فروش
  • تصویب آئین نامه نظام اقساطی فروش
  • شیوه قیمت گذاری سهام ، تخفیف و چگونگی پرداخت قیمت توسط خریداران
  • تصویب دستورالعمل های مربوط به اولویت های فروش سهام شرکت های قابل واگذاری
  • تصویب دستورالعمل مربوط به نحوه تنظیم قراردادهای فروش سهام و قراردادهای واگذاری و سایراختیارات تفویضی .

2-3) فصل ششم قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

 

3 – مصوبات هیأت وزیران:

3-1) اولین آیین نامه، مصوبه شماره 42389/ ت 33992ه مورخ 23/8/1384 هیأت وزیران

3-2) دومین آیین نامه، مصوبه شماره 72683/ ت 34484 ه مورخ 17/11/1384 هیأت وزیران

3-3) سومین آیین نامه طرح توزیع سهام عدالت، مصوبه شماره 104159/ت 36254 ه مورخ 28/8/1385 هیأت وزیران

 

4 – تصویب نامه شماره: 226037/1/63 ، مورخ: 29/1/1388 شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی

5 – مصوبات ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت، شامل 41 مورد مصوبه.

 

 5- پیشینه طرح سهام عدالت در ایران

پیشینه طرح «واگذاری سهام به خانوارهای کم درآمد» در ایران به کار مطالعاتی ای برمی گردد که به سفارش اتاق بازرگانی انجام شد. در این طرح که قبل از روی کار آمدن دولت خاتمی تحت عنوان طرح گسترش مالکیت فراگیر» انجام شد، راهکارهایی برای واگذاری دارایی های دولت به عموم مردم به صورتی که هر ایرانی بتواند طی یک دوره یک ساله عرضه سهام، به مبلغ معینی سهام خریداری کند، ارائه شد. در این طرح تحقیقاتی پیشنهاد شد که در یک دوره سه ساله سهام خریداری شده غیرقابل فروش تعیین شود. پس از اجرایی نشدن این طرح در دولت اول و دوم خاتمی، طرح واگذاری سهام دولتی به فرهنگیان و دانش آموزان مطرح شد اما این طرح هیچ گاه به صورت رسمی در دستور کار قرار نگرفت. در مجلس هفتم طرحی با عنوان «کوپن سهام» مطرح که براساس آن سهام  شرکت های دولتی به صورت  به مردم واگذار شود. ارائه پیشنهاد اجرای طرح «کوپن سهام» با واکنش منفی مدیران مالی کشور مواجه شد. طرح کوپن سهام یا افزایش ثروت خانوار ایرانی، پس از ماه ها مسکوت ماندن و باقی ماندن در حد سوژه مطبوعات، بار دیگر در زمان انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد. پس از آنکه دکتر محمود احمدی نژاد به عنوان پیروز مرحله دوم انتخابات به ریاست جمهوری رسید طی یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که در دولت خود از سرمایه گذاری در بورس حمایت می کند و اعتقاد دارد در دولت او باید طرح های توسعه ای بورس با اصلاحاتی به طور جدی دنبال شود.

 

 6- اهداف طرح سهام عدالت

برای سهام عدالت اهداف متعددی برشمرده اند. اما می توان به موارد 7 گانه زیر اشاره کرد:

1- افزایش ثروت و ایجاد درآمد دائمی برای خانوارهای نیازمند

2- توزیع متعادل ثروت در جامعه

3- تسریع در روند خصوصی‌سازی

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 54
حجم: 839 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *