دانلود پاورپوینت مطالعه پایانه مسافربری جنوب تهران


دانلود پاورپوینت مطالعه پایانه مسافربری جنوب تهران

پیشینه و تاریخچه             

پایانه مسافری جنوب که بیشتر مردم آن را با نام ترمینال جنوب می‌شناسند، جزئی از سیستم حمل‌ونقل برون‌شهری کشور است که سرگذشت جالبی دارد. در گذشته با ورود و توسعه وسایل نقلیه موتوری بخصوص اتوبوس برای ارتباطات بین‌شهری ، هرگونه خدمات توسط گاراژهای وابسته به بنگاه‌های مسافربری انجام می‌شد و هر کس قصد سفر داشت، باید سری به این گاراژها می‌زد و بلیت می‌گرفت. گاراژ کلمه‌ای فرانسوی و به معنای جای سرپوشیده یا دربسته برای پارک کردن خودرو و وسایل نقلیه است و معنای لغوی آن به معنای ایستادن است. پیش از این،  گاراژها در مرکز شهر و در امتداد محور خیابان‌هایی که به جاده ارتباطی شهر با خارج از آن می‌رسید، مستقر شده بودند. بیشتر گاراژهای آن زمان در خیابان‌های ناصرخسرو، مولوی، باب همایون و سرگرد سخائی مستقر بودند و نام‌هایی ازجمله اتوعدل، تی‌بی‌تی، میهن‌تور، ایران و… از نام‌های آشنا و پرخاطره نسل قدیم به شمار می‌رود.کانسپت مجموعه تاج پادشاهی است و تاثیر آن بر روی پلان وکارکرد مجموعه محسوس است.

افزایش جمعیت کشور، تراکم جمعیت در بافت شهری، به وجود آمدن ترافیک و رشد سفرهای بین‌شهری، همچنین تغییر و تحول در نحوه ارائه خدمات مسافربری، در سال 1353، به ساخت اولین ترمینال تهران یعنی ترمینال جنوب از طرف شهرداری تهران منجر می‌شود. سرانجام پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تصویب قانون ترمینال‌ها توسط شورای انقلاب، شهرداری تهران تصمیم می‌گیرد سازمان پایانه‌های مسافربری را تاسیس کند.

   وقتی کوره‌های آجرپزی تبدیل به پایانه شدند             

خیابان‌های اطراف پایانه مسافری جنوب در روزگاری نه چندان دور، محل کوره‌های آجرپزی بوده که بعد از جمع شدن این کوره‌ها و کوچ از این محله، هر کدام تبدیل به یکی از امکانات محلی شدند؛ ازجمله پارک بعثت و پایانه جنوب.

پایانه مسافری جنوب در سه طبقه به انضمام یک زیرزمین ساخته شده که شرایط ورود و خروج اتوبوس‌ها در آن به‌خوبی تعبیه شده است.

یک روز جمعه در سال 1358، که نماز جمعه به امامت آیت‌الله شیخ صادق خلخالی در مکان فعلی ترمینال برپا شد، پایانه مسافری جنوب به سامانه حمل‌و نقل بین‌شهری پیوست و  بهره‌برداری از آن آغاز شد. آن روز جمعیت فراوانی در این مراسم حضور داشتند؛ به‌طوری که خیلی از کسانی‌که دلشان می‌خواست در صف نماز جمعه بایستند، از هجوم جمعیت موفق نمی‌شوند و از روی دیوارها فقط نظاره‌گر نماز می‌شوند. بعد از آن روز، گاراژها پلمب شدند و اتوبوس‌ها به این مکان آمدند و به این شکل، بزرگ‌ترین پایانه مسافری به‌طور رسمی افتتاح شد.

در حال حاضر این پایانه به تمام استان‌های کشور سرویس دارد؛ به‌جز پنج استان مازندران،گیلان،کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی.

روزانه به‌طور متوسط 20هزار نفر برای سفر به نقاط گوناگون یا تهیه بلیت به پایانه جنوب مراجعه می‌کنند. میانگین متوسط حضور مسافران در این پایانه، 8میلیون و 500 هزار نفر در سال است که به‌صورت رفت و برگشت تقریبا17میلیون نفر از این پایانه رفت‌وآمد می‌کنند. در پایانه جنوب، 24 شرکت‌ مسافربری مختلف، مسافران را به 160 شهر کشور جابه‌جا می‌کنند. همچنین عراق، ترکیه و سوریه، کشورهایی هستند که مسافران می‌توانند از پایانه جنوب به آنها سفر کنند.

 

موقعیت جغرافیایی

-پایانه مسافری جنوب در بخش شمالی بزرگراه بعثت قرار دارد و نخستین پایانه احداثی مجهز در سطح تهران است. این پایانه، در منطقه 16 شهرداری تهران واقع شده و از سمت شمال، به خیابان شهید تقوی (خط BRT شهید افشار) از جنوب به اتوبان بعثت، از سمت غرب به خیابان شهید بخارایی و از شرق به خیابان عباسی محدود می‌شود.

ساختمان این پایانه مدور است و به دست مهندسان خارجی ساخته شده است. طراحی پایانه طوری است که با وجود محوطه پررفت‌وآمد آن، هیچ دود و غباری وارد سالن نمی‌شود.

پایانه مسافری جنوب در زمینی به‌ مساحت بیش از 17 هکتار بنا شده است. طبقه همکف با مساحت 8800 مترمربع شامل 20 تعاونی و شرکت مسافربری است.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 24
حجم: 1.22 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *