دانلود پاورپوینت مرحله گندزدایی آب و فاضلاب با پرتو فرابنفش


دانلود پاورپوینت مرحله گندزدایی آب و فاضلاب با پرتو فرابنفش

خصوصیات ضد میکروبی تابش های قابل انتشار از تابش های فرا بنفش از ابتدای قرن بیستم آشکار گردید . در واقع تاریخچه استفاده از پرتو فرا بنفش به اوایل قرن گذشته 1999 بر میگردد. رواج عمل در گند زدایی  فاضلاب کمتر از 40 سال است در واقع علت اصلی و عامل استفاده از این مهم بعد از مشخص شدن مخاطرات فراورده های جانبی کلر زنی و ناکار آمد بودن کلر در غیر فعال سازی کیست تک یاخته ها در دوز های تعریف شده بود .  ساخته شده که در اندازه بسیار کوچک دارای قدرت عظیم تشعشع تابشuvدر سالهای اخیر انواعی از لامپ های  حدود بیست هزار برابر شدت نور آفتاب بر سطح دریاست.در حال حاضر اشعه ی ماورا ی بنفش یک فن آوری  نوین و برتر برای گند زدایی آب و فاضلاب و رقیب اساسی برای کلر می باشد.

تعداد بسیار زیادی از تصفیه خانه های دنیا از این فناوری استفائه میکنند و جایگزین کلر شده اند. متوسط دبی طرح تصفیه خانه های آب 2000مورد دراروپا و 1000مورد در آمریکا از 17 گالن در دقیقه تا رقم عظیم 26میلیون گالن در روز گزارش شده است.

با سایر روش ها:UVمقایسه ی

این روش به علت فیزیکی بودن آن روش بسیار قابل قبول و توجه برانگیز است. با توجه به تحقیقات امروزی مشخص گردید دز لازم جهت فروپاشی ساختمان ژیاردر ها و کریپتوسپوریدیم ها کمتر از مقدار لازم برای نابود سازی برخی ویروس ها و اساسا بسیار کمتر از مقادیری است که در دهه ی گذشته اعلام شده بود.

از پا با بررسی اینکه میکرو ارگانیسم هایی که در برابر عوامل شیمیایی بسیار مقاوم هستند با دوز بسیار کم در می آیند برتری این روش آشکار گردید.

انواع پرتو و اثر آن بر گند زدایی:

‏یکی از عوامل فیزیکی شناخته شده که بر میکروب ها اثر زیان آور دارد انرژی تابشی می باشد. انواع اشعه را به سه گروه اصلی می‌توان تقسیم نمود: ذره ای ، الکترومغناطیسی و اکوستیک. جریان اتم‌ها، الکترون ها و پروتون‌ها مثال‌هایی از اشعه ذره ای هستند. اشعه الکترومغناطیسی مشتمل بر طیف وسیعی از تابش‌ها می باشدکه از امواج رادیویی با طول موج بلند و فاقد اثر بیولوژیکی تا امواج مایکروویو و مادون قرمز با اثرات گرمایی، نور مرئی و پرتو فرابنفش، اشعه ایکس، گاما و امواج کیهانی را در برمی‌گیرد . تفاوت اثر این امواج بر حیات میکرو‏ب‌ها بستگی به طول موج و مقدار انرژی اشعه دارد. سرعت انواع اشعه  الکترومغناطیس بر خلاف اشعه ذره‌‌ای ثابت بوده و حدود 300000 ‏کیلومتر در ثانیه است و گرچه بصورت موج حرکت می کند اما مانند این است که بصورت مقادیر مشخص از انرژی ‌موسوم به کوانتا(Quanta) یا فوتون‌ها از منابع تابش تولید شده وطی طریق می نمایند. انرژی این فوتون‌ها بستگی به فرکانس تابش دارد و با رابطه زیر نشان داده می شود:

E= hf

E = انرژی یک کوانتوم

f = فرکانس یا تعداد نوسان در ثانیه

h = ثابت پلانک (‌27-10× 6/62 ارگ – ثانیه )

UVمنابع تولید

‏کاربرد  UVبرای مقاصد گندزدایی مستلزم این است که یک منبع با شدت زیاد و با طول موج دلخواه وجود داشته باشد. بطور کلی قراردادن مواد در دمای 2500 ‏یا بیشتر موجب می شود که تعداد زیادی فوتون با انرژی بالا ساطع شود. چنین منابعی منتشر کننده طیفی مداوم و یکنواخت می باشند. بطرق دیگر می توان با رساندن الکترونها به حالت برانگیخته این پرتو ‏را بدست آورد (تخلیه در گاز).

‏در حال حاضر غالب منابع مصنوعی برای تولید (UV) را می توان به سه گروه تقسیم بندی ئمود :

‏ا – منابع تابشی براثر حرارت مانند لامپ های هالوژن تنگستن.

2‏- منابع تخلیه در گاز مانند لامپ های جیوه (بافشارکم، متوسط و بالا)، لامپ های جیوه وهالیدهای فلزی لامپ های زنون، لامپ های هیدوروژن و دوتریم وتیوب‌های جرقه ای .

3 ‏- منابع تخلیه الکتریکی

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 21
حجم: 1.17 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *