دانلود تحقیق سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو)


دانلود تحقیق سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو)

چکیده:

سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) که امروز حدود 198 کشور عضو آن است و عملاً کل جامعه ی بین الملل را در بر میگیرد، تضمین کننده ایمنی و رشد منظم هواپیمایی در سطح بین الملل و توسعه ی ایمنی پرواز در ناوبری هوایی بین المللی است. معاهده ی 1944 شیکاگو که اساسنامه ایکائو نیز به شمار می آید در مقدمه ی خود به اینکه هواپیمایی بین المللی می تواند در ایجاد دوستی و تفاهم بین ملت ها موثر باشد تاکید کرده است. با این وجود سوء استفاده از هواپیما می تواند امنیت عمومی را تهدید کند.
پیشرفت هایی که صنعت هواپیمایی در طول چند دهه ی گذشته داشته ایمنی و نظم خدمات پرواز را تا حد بسیار قابل توجهی افزایش داده است. علی رغم پیشرفت های تکنولوژی ، عوامل دیگری نیز وجود دارند که همچنان برای امنیت هواپیما تهدید به شمار می روند. استفاده از زور یاتهدید به زور علیه هواپیمای کشوری، مداخله غیر قانونی علیه هواپیما و هواپیما ربایی از عواملی هستند که مسافرت های هوایی را با مخاطراتی موجه می سازند. این خطرات که از زمان کنفرانس شیکاگو 1944 همچنان وجود داشت در دهه ی 1970 به اوج خود رسید و جامعه ی بین الملل را از آینده صنعت هواپیمایی نگران ساخت. در این کار تحقیقی با موضوع ایکائو و ساختار آن در ایران در فصل اول سعی شده است به بیان کلیات و ساختار آن و قوانین آن بپردازیم و در فصل های بعدی به موضوعاتی همچون نقش ایکائودر ایجاد امنیت و بررسی دقیقیتر سازمان و اشاره به نمونه موردی هایی مانند حمله نظامی به ایرباس ایران و نمونه های دیگر بپردازیم.

کلید واژه:

سازمان،ایکائو،هواپیما

 

مقدمه:

حقوق هوایی رشته‌ای از علم حقوق است که قوانین و قواعد مربوط به عبور و مرور هواپیماها و [1]بهره‌برداری از هوا و همچنین روابط حقوقی و تجاری ناشی از آن‌ها را بررسی می‌کند. قلمرو حقوق هوایی در بسیاری از موارد با حقوق دریایی تداخل پیدا می‌کند و مقررات مشابهی در این مورد وجود دارد. همچنین به دلیل ماهیت مسافرت‌های هوایی این رشته معمولاً بخشی از حقوق بین‌الملل به حساب آمده و حقوق بین‌الملل هوایی نیز نامیده می‌شود.علاوه بر این قواعد و مقررات مربوط به فرودگاه‌ها و مقررات مربوط به حق پرواز و هدایت هواپیما نیز در قلمرو حقوق هوایی قرار می‌گیرد.سازمان بین‌المللی هواپیمایی که به اختصار ایکائو نامیده می‌شود بر اساس کنوانسیون شیکاگو ایجاد شده و بسیاری از کشورهای دنیا به آن پیوسته‌اند. ایکائو برای یکسان‌سازی مقررات هوانوردی تلاش کرده و یک نهاد تخصصی سازمان ملل به حساب می‌آید.ایکائو دارای قوانین خاصی است و طبق منشور خود از ریزترین مسائل امنیتی تا مسائل بسیار کلی و دادن نظرات کارشناسی در مورد فرودگاه ها و نوع پروازها را شامل می شود.

تعریف اصطلاحات:

از آنجا که این اثر وارد مباحث تخصصی در حیطه هوانوردی خواهد شد، بجاست تا با تعریف چند واژه و برخی اصطلاحات، از پیش آشنا شویم:

اخلال: از ریشه خلل، در لغت به معنای خلل آوردن و زیان رسانیدن آمده است.

اخلال­گر: به کسی عنوان می­شود که سعی در زیان رساندن یا برهم زدن نظم چیزی می­نماید. بنابه قانون مجازات اخلال­گران در صنایع، اخلال­گر کسی است که آتش بزند یا به هر وسیله دیگر‌منهدم نماید یا به قصد حرق و تخریب، مواد منفجره چیزی یا جایی قرار دهد.

استرداد مجرمین: استرداد در لغت به معنای طلب بازپس چیزی کردن و داده را واپس خواستنآمده است. در اصطلاح حقوقی استرداد مجرمین به معنای تسلیم و بازگرداندن یک محکوم جزایی یا متهم، طبق یک معاهده یا قوانین یک دولت می­باشد.

امنیت: از ریشه امن، در لغت به معنای در امان بودن و بی­بیمی و بی­خوفی آمده است. امنیت وضعیتی است که انسان طیّ آن احساس آسوده­ای دارد و معمولاً آنگاه درک می­شود که از بین می­رود.

امنیت از نظر مفهومی به وضعیتی اطلاق می‌شود که نیروهای حفظ کننده وضع موجود، توان محافظت در مقابل نیروهای شناخته شده برهم زننده آن داشته باشند. امنیت به سطوح مختلفی تقسیم می‌شود، از جمله امنیت فردی، امنیت اجتماعی، امنیت ملی و امنیت جهانی، همچنین در تحلیل این مفهوم حوزه‌های مختلف نیز از هم متمایز می‌شوند. برای مثال در امنیت ملی، امنیت اقتصادی، امنیت قضایی، امنیت فرهنگی و… قابل تحلیل هستند. امنیت را بر پایه‌های مفهومی مختلفی مورد شناسایی قرار می‌دهند، از جمله این مفاهیم پایه، نظم است، یعنی امکان بر هم خوردن نظم نا امنی به همراه خواهد داشت.

امنیت پرواز: به مجموعه اقداماتی گویند که امنیت هوانوردی را از دو جنبه فنی- پروازی و جرائم هوانوردی، در حد مطلوب حفظ نماید. بخش مراقبت پرواز فرودگاه­ها وظیفه حفظ امنیت فنی-پروازی هواپیما را بر عهده دارند. مراقبت پرواز سیستمی است که برای جلوگیری از تصادفات و ایجاد بستری مناسب و کارآمد برای حرکت روان ترافیک (عبور و مرور) هوایی، راهنمایی های لازم را به کلیه یگانهای پروازی (هواگردها) ارائه می‌دهد. از جنبه پیشگیری و دفع جرائم، در ایران گارد پرواز وظیفه حفاظت از ایمنی هواپیماها و فرودگاه­ها را بر عهده دارد. گارد امنیت پرواز عنوان نیرویی است که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنا به دستور سال 1363 حضرات امام (ره) جهت حفظ امنیت هواپیماها و فرودگاه­های کشور تأسیس گردید. هرچند دولت در سال­های 1367 و 1382 خواستار واگذاری این وظیفه به پلیس شده بود لکن با نظر امام و مقام معظم رهبری این مسئولیت همچنان برعهده سپاه باقی مانده است.

تابعیت هواپیما: بر اساس ماده 17 کنوانسیون شیکاگو، هر هواپیما تابعیت کشوری را دارد که در آنجا به ثبت رسیده است. البته یک هواپیما می­تواند به ثبت مشترک بین چند کشور برسد.

تأسیسات هوایی: عبارتست از کلیه ساختمان­ها، تجهیزات و بناهایی که در یک فرودگاه ایجاد شده و به نحوی با پرواز مربوط می­باشد.

تصرّف: در لغت به معنای مالک شدن، دخالت کردن و به تملّک درآوردن آمده است.

فرودگاه: یا میدان هوایی در لغت به معنای منزل و محل فرود آمدن یا میدان هوایی آمده است. محلی است که برای نشست و برخاست هواپیماها تعیین شده‌است. واژه «فرودگاه» بیشتر در ایران به کار می‌رود و «میدان هوایی» در افغانستان.

هواپیما: در لغت به معنای طی کننده هوا که در هوا راه پیمایدآمده است. هواپیما هواگردی سنگین‌تر از هوا است. در هواپیما اختلاف فشار هوائی که از روی بال و زیر بال می‌گذرد ایجاد نیروی برآر می‌کند و با خنثی شدن نیروی وزن، هواپیما به پرواز در می‌آید. در اصطلاح تخصصی، مطابق ماده یک قانون هواپیمایی کشوری، منظور از هواپیما وسیله نقلیه‌ای است که بتواند در نتیجه عکس‌العمل هوا خود را در فضا نگهدارد.
صفوی، [1] سید حسن حقوق بین‌الملل هوایی و فضایی، نشر مؤسسه چاپ، ۱۳۶۲، ص ۱۷ تا ۱۹

 

فهرست مطالب:

چکیده1

کلید واژه1

مقدمه2

تعریف اصطلاحات2

فصل اول:

کلیات

مبحث اول:ساختار و وظایف6

گفتار اول :شورای ایکائو6

گفتار دوم :وظایف و اختیارات شورا7

بند اول : وظایف اجباری7

بند دوم : وظایف اختیاری7

گفتار سوم : براساس دیگر مقررات معاهده8

بند اول : اختیارات شبه‌قانون‌گذاری8

بند دوم : اختیارات نظارتی8

بند سوم : اختیارات شبه‌قضایی8

بند چهارم: دیگر وظایف9

گفتار چهارم :کمیسیون هوانوردی9

گفتار پنجم :اتحادیه‌ی بین‌المللی حمل و نقل هوایی یاتا11

گفتار ششم :اهداف ایکائو برای سال های 2005 تا 2010 12

بند اول : منشور ایکائو12

بند دوم:  انکس های ایکائو13

بند سوم :کد فرودگاهی ایکائو یا مکان‌یاب ایکائو16

مبحث دوم:سیر تاریخی ایکائو18

فصل دوم:

عملکرد ایکائو در ایران و دنیا

مبحث اول:بررسی عملکرد و نقش ایکائو در حمله نظامی به هواپیما ایرباس ایران و007 کره…21

گفتار اول : معاهده شیکاگو و انجام تحقیق در حوادث هوایی 21

گفتار دوم :حادثه پرواز 007 شرکت هواپیمایی کره 24

بند اول اقدامات انجام شده از سوی شورای ایکائو24

بند دوم :اعمال تحریم علیه اتحاد جماهیر شوروی 26

بند سوم : اصلاحیه معاهده شیکاگو 28

گفتار سوم :شرح واقعه مربوط به سرنگونی هواپیمای ایران ایر پرواز 655  و عملکرد ایکائو34

بند اول : تصمیمات شورای ایکائو در قضیه ایرباس 35

بند دوم : یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای ایکائو 37

گفتار چهارم: مواضع دولت های جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا 39

بند اول : موضع دولت جمهوری اسلامی ایران 39

بند دوم : موضع ایالات متحده آمریکا 41

بند سوم: رسیدگی به قضیه در دیوان بین المللی دادگستری 43

مبحث دوم:جزئیات بازرسی ایکائو از ایران و نظر آن درباره امنیت پرواز در ایران45

گفتار اول:بازرسی ایکائو45

گفتار دوم:امنیت پرواز در ایران از نظر ایکائو50

نتیجه گیری53

منابع و مراجع55
 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 56
حجم: 1.43 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *