دانلود پاورپوینت معماری مسجد رحیم خان اصفهان


دانلود پاورپوینت معماری مسجد رحیم خان اصفهان

دانلود پاورپوینت معماری مسجد رحیم خان اصفهان

موقعیت و اقلیم استان اصفهان

استان اصفهان با مساحتی حدود 197400 کیلومتر مربع، بین 26 و 31 درجه تا 30 و 34 درجه عرض شمالی و 30 و 49 درجه تا 50 درجه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرار گرفته است. این استان در مرکز ایران واقع شده است و ارتفاع آن 1584 متر است و از جنوب به استان فارس ،از مشرق به استان های یزد و خراسان و از مغرب به استان های لرستان ،چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بیراحمد محدود است.

رودخانه زیبای زاینده رود که از کوهرنگ بختیاری سرچشمه گرفته از میان شهر اصفهان با جهت باختری – خاوری عبور کرده و در 140 کیلومتری جنوب خاوری اصفهان به مرداب گاوخونی میریزد

هوای اصفهان معتدل و خشک میباشد.بیشترین درجه حرارت در تابستانها 40 درجه بالای صفر و کمترینآن در زمستانها 9 درجه زیر صفر میباشد. میزان باران اصفهان بطور معمول به حدود 150 میلیمتر در سال میرسد.

استان اصفهان از نظر اشکال ناهمواری به دو بخش کوهستانی و دشت تقسیم میشود:

1-ناحیه کوهستانی : این ناحیه در بخش غربی و جنوب غربی استان واقع است .این کوه ها پیش کوه های زاگرس است واز حدود کوه های گلپایگان تا ارتفاعات دنا در سمیرم گسترش یافته است.در بخش مرکزی استان ،ارتفاعات کرکس در اطراف نطنز و کاشان به چشم می خورد.

2-ناحیه ی دشتی :این ناحیه از آبرفت های زاینده رود به وجود آمده است و با شیب ملایمی به تالاب گاوخونی در جنوب شرقی اصفهان منتهی می شود . این ناحیه بین دو رشته کوه غربی و مرکزی قرار گرفته است .

تاریخچه مسجد :

مرحوم آقا میرسیّدحسن مدرس میرمحمدصادقی در اواخر زمان حیات خود در ضلع شرقی کوچه‌ای که در خیابان خوش (خیابان خشک، خیابان شاه، خیابان طالقانی) به سمت محله در کوشک می‌رود، به فاصله تقریباً دویست متری خیابان، در نزدیکی خانه‌های خود طرح مسجدی افکند و شروع به ساختمان آن کرد ولی پیش از اتمام مسجد وفات یافت.

پس از وفات ایشان، سه برادر از ارادتمندان و مقلدین ایشان به ترتیب محمدرحیم‌خان بیگلربیگی امین‌الرعایا، محمدکریم‌خان وکیل‌الرعایا و محمدحسین خان امیر‌الرعایا هر یک پس از دیگری اقدام به تکمیل و اتمام آن نموده و تاریخ‌های آن تا سال 1304هجری قمری ادامه یافته و در سال‌های اخیر نیز از طرف مردم مؤمن و متمکن به تکمیل تزئینات و کاشیکاری مسجد اقداماتی اساسی انجام گردیده است.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 46
حجم: 3.099 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *