دانلود مقاله واژه های مدیریت رفتار سازمانی


درس:مدیریت رفتار سازمانی

مقدمه

انسان‌ها همچنان مهره‌های اصلی سازمان راتشکیل می‌دهندبه طو ریکه موفقیت سازمان‌ها در تحقق اهدافشان،وابسته به نحوه نگرش  آنها  به   انسان و چگونگی به کارگیری نیروهای انسانی است.

روابط انسانی و توجه به شخصیت انسان،گرچه ازقرن‌ها پیش مطرح شده بود  اما تا قبل ازقرن بیستم پدیده‌ای گمنام وناشناخته تلقی می‌شدزیرا  قبل ازانقلاب  صنعتی ، ارزش انسان با   ماشین‌آلات و ابزار مکانیکی برا بر دانسته می شد.

به‌طوری که در 1800«رابرت آون» به نقش روابط انسانی در سازمان‌ها توجه کرد. پس ازاو «آندرواور» عامل انسانی درامر تولیدرا مورد بحث قرار داد و اهمیت آن را تشریح کرد پس از این دو دانشمند،   «وینسون» نکات مهمی را بر بنیاد ریشه‌ای روابط انسانی افزود.

روابط انسانی

فرآیند برقراری وحفظ روابط هدفدارودو جانبه بین اعضای یک سیستم با تامین نیازهای فردی وگروهی واحساس رضایت و به وجود آمدن انگیزش و رسیدن به اهداف سازمان.

اهداف روابط انسانی:
1
– شناخت خصوصیات فردی.
2- شناخت کنش ها و واکنش ها.
3- شناخت ریشه ها تفاوت ها واختلاف ها.
4- پیدا کردن راههای علمی جلب همکاری.
5- به وجود آوردن جو مناسب.
6- تقویت روحیه و جلب رضایتمندی افراد.
7- ارضاء و بر آوردن نیازهای منطقی.
8- برقراری روابط عمومی.
9- مطالعه و بررسی و یافتن شیوه های مدیریت و رهبری مناسب درسازمان.

در هر مجموعه کاری دو نوع سازمان داریم:
1- سازمان رسمی: در چهار چوب قوانین ومقررات اداری.
2- سازمان غیر رسمی: روابطی که با دوستان برقرار میکنیم.
از آنجا که سازمانها روز به روز بزرگتر می شوند وشکل جدیدی به خود می گیرند کارها باید طوری طرح ریزی شود که فقط افراد متخصص به کار گمارده شوند. یکی از علتهایی که کارفرمابه کارگر آزادی نمی دهد نداشتن ایمان به کارگران وزیر دستان می باشد وبرای برقراری روابط، باید کارفرما به کارگر ایمان داشته باشد. توانایی و استعداد افراد را بشناسیم وبه آنها ایمان داشته باشیم در نتیجه روحیه مودت به وجود می آید.

نظریه های کلاسیک

بروکراسی

«وبر» بر پایه این اعتقاد که منطق و عقلانیت در رفتار انسان مطلوب است بروکراسی را وسیله‌ای برای نیل به عقلانیت در امور و فعالیت‌های سازمان یافته، تلقی کرد و در 1909 خصوصیات بروکراسی را ارائه داد. بروکراسی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد (تقسیم کار و تخصص، سلسله مراتب، قواعد و مقررات و…) آشکارا جنبه غیررسمی سازمان را نادیده گرفته و سازمان رسمی را مورد تأکید قرار می‌دهد.

سازمان‌های مبتنی‌بر بروکراسی با نوعی سرخوردگی ارباب رجوع، تمرکز قدرت، از خود بیگانگی کارکنان، محیطی خشک و… مواجه می‌شوند و گاهی با پایبندی و توجه بیش ازحد به قانون و مقررات، هدف اصلی سازمان نادیده گرفته می‌شود.

مدیریت علمی

«فردریک تیلور» بانی این مکتب، چاره عدم کارایی‌های سازمان‌ها را  اعمال مدیریت علمی (روش منظم) می‌داند نه استفاده از آدم‌های خارق‌العاده. در این نظریه، رفتار انسانی و متغیرهای روان‌شناختی و جامعه‌شناسی، جایگاه مهمی ندارد و سازمان رسمی، شرط لازم و کافی برای کارایی تلقی شده است. به‌طورکلی،این نظریه، برداشت محدودی از انسان دارد و در فراگرد تولید، او راهمچون چرخی دندانه‌دار از ماشینی بزرگ تلقی می‌کند، نیازاورا صرفا   از دید اقتصادی می‌نگرد و به نیازهای دیگر او بی‌اعتناست.

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 64
حجم: 118 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *