دانلود جزوه فضاهای باز شهری


دانلود جزوه فضاهای باز شهری

مقدمه

از زمانی که شهر به منزله بستر ارتباطی میان مردمان و فعالیت‌های تابع شهرنشینی مطرح شد، فضاهایی باز یا سرپوشیده، شامل شبکه ارتباطات، میدان‌ها، فضاهای ورودی، فضاهای کاربردی چون خدمات تجاری و فرهنگی و… شکل گرفت که اکنون به نام فضاهای شهری نامیده می‌شوند. البته در گذشته معابر عمومی به فعالیت‌های عمومی اختصاص داشتند و معابر فرعی مخصوص محله‌های مسکونی و فعالیت‌های نیمه عمومی، مانند تجمع زنان و بازی کودکان بودند. میدان‌ها نیز از فضاهای مهم ارتباطی، اجتماعی و اقتصادی بودند که در مقیاس‌های گوناگون همواره محل تجمع مردمان و یا استقرار انواع فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و یا ورزشی بودند.

امروزه فراموش شده است که حرکت، تنها نیاز و انتظار انسان از فضای میان ساختمان‌ها نیست، بلکه این حرکت توأم با ایست، انتظار و سکون است که از رفتار انسان عادی انتظار می‌رود. بنابراین طراحی شهری ما امروزه می‌تواند نقش اساسی‌تری در ایجاد فضاهای زندگی (سکون) انسان‌ها داشته باشد.

فضای باز شهری، برای شهروندان و تبلور زندگی جمعی آن‌هاست و باید پاسخگوی نیاز زندگی اجتماعی و جمعی آن‌ها باشد. در این فضاها شهروندان با یکدیگر برخوردهای اجتماعی چهره به چهره دارند. تصویر ذهنی شهروندان از این فضاها و مقیاس آن‌ها به گونه‌ای است که فضایی متنوع و پُر از رویداد را توقع دارند. مخاطبان این فضاها را طیف وسیعی از اقشار اجتماعی، گروه‌های سنی مختلف و نظایر اینها تشکیل می‌دهند.

فهرست مطالب جزوه فضاهای باز شهری :

بخش اول: چیستی فضا و موضوعات مرتبط

بخش دوم: ویژگی‌های معنایی و کیفی فضای شهری

بخش سوم: وجه مادی و کمی فضا و کالبد

بخش چهارم: زندگی جمعی و فعالیت‌های عمومی

بخش هفتم: مصادیق فضاهای باز شهری

بخش هشتم: تجارب تاریخی و معاصر ایران

بخش نهم: فضاهای بی‌دفاع شهری

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
حجم: 7.68 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *