دانلود تحقیق بررسی چگونگی معاملات سهام در شرکتهای سهامی بر اساس قانون تجارت


در این تحقیق به بصورت جامع به  بررسی چگونگی معاملات سهام در شرکتهای سهامی بر اساس قانون تجارت پرداخته شده است.بعضی از بخشهای آن شامل سهم و ماهیت آن، نکات مقیده در ورقه سهم، انواع سهام، قابل انتقال بودن سهم، حقوق ناشی از مالکیت سهام، حق مشارکت در سود و ذخایر شرکت، حق انتقال سهام، سهیم شدن در دارایی شرکت، حق تقدم در خرید سهام جدید شرکت، حقوق غیرمالی، مقایسه سهم در شرکت های سهامی با سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود، نتیجه گیری به همراه فهرست منابع می باشد. تهیه این مقاله به دانشجویان و محققین رشته های حقوق، حسابداری،  مدیریت و فعالان بازارهای سرمایه و علاقمندان به موضوعات حقوقی و تجاری پیشنهاد می شود.

چکیده

درحقوق فرانسه، سهم دارای دو مفهوم است: مفهوم اول آن با مفهوم سهم الشرکه در شرکت های غیر سهامی تطبیق دارد؛ یعنی آن حقی است که شریک در شرکت دارد و مفهوم دوم، ورقه ای است که حق مزبوردرآن نوشته شده است که قانونگذار ما این دو مفهوم را از یکدیگر جدا کرده است. بنابراین در این تحقیق ابتدا به بررسی سهم و ماهیت آن، انواع سهام، انتقال سهام و حقوق ناشی از مالکیت سهام پرداخته و سپس در ادامه به مقایسه سهم در شرکتهای سهامی با سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود می پردازیم.

وازگان کلیدی: سهم، ماهیت حقوقی سهم، انتقال سهم، حقوق سهامداران

1- مقدمه

در مقابل وظایف و تکالیفی که برای سهامدار شرکت سهامی (عام و خاص) مقرر شده، حقوق و امتیازهایی برای او منظور شده است. قانون تجارت مصوب 1311ولایحه ی قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 1347، به ماهیت حقوقی حقوق سهامداران شرکت های سهامی اشاره ای نکرده و حقوق و امتیازهای آنان را نیز در بخش جداگانه ای تدوین ننموده است، ولی از مقررات و مواد مختلفی از لایحه قانونی اخیرالذکر می توان به اقسام این حقوق پی برد (عیسی تفرشی و شعاریان ستاری،1381).

در این تحقیق ابتدا سهم و ماهیت حقوقی آن، انواع سهام و سپس حقوق ناشی از سهم که برای سهامدار در قوانین پیش بینی شده، مورد بررسی قرار گرفته است. حقوق یاد شده اگرچه از جنبه های مختلفی، مانند تقسیم حقوق به مالی و غیرمالی و یا قابل انتقال و غیر قابل انتقال می تواند مورد تحلیل قرار گیرد  با این وجود تقسیم بندی حقوق سهامداران بر اساس مالی و غیر مالی بودن آن صورت پذیرفته است، که البته آثاری نیز برآن مترتب می باشد، به عنوان مثال هزینه دادرسی دعاویی که نسبت به دو حق مزبور اقامه می شود با یکدیگر تفاوت دارند. صلاحیت دادگاه تجدیدنظر و اصولاً قابل تجدیدنظربودن آرای دادگاه های عمومی و انقلاب در مواردی ، بستگی به مالی یا غیرمالی بودن دعوا و میزان خواسته دارد(عیسی تفرشی و شعاریان ستاری،1381).

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 32
حجم: 65 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *