فهرست مطالب
فصل ۱: موتورهای القایی و روش های مدیریت انرژی در آنها
- اجزای سیستم موتور الکتریکی
- سهم مصرف انرژی الکتریکی سیستم های موتور الکتریکی
- روش های مدیریت مصرف انرژی در سیستم های موتور الکتریکی
فصل ۲: تامین توان با کیفیت مناسب و تصحیح ضریب قدرت
- مفهوم ضریب قدرت
- جریمه های ضریب قدرت
- بهبود ضریب قدرت
- استفاده از موتورهای پر سرعت
- موتورهای کم حجم در اندازه دیماند بار
- افزودن خازن های اصلاح کننده ضریب قدرت به سیستم موتور الکتریکی
- اندازه و محل خازن های اصلاح کننده ضریب قدرت
- نصب خازن های ثابت بر روی موتور
- نصب خازن های سوئیچ شونده
- اندازه خازن ها برای موتورهای شخصی در کارخانه ها
- فواید اصلاح ضریب قدرت
- هزینه اصلاح ضریب قدرت
- دوری کردن از تشدید هارمونیک ها پس از نصب خازن
فصل ۳: انتخاب درست موتور الکتریکی بر اساس بار مکانیکی
- نقطه کار موتور
- انواع موتورهای القایی قفس سنجابی
- موتورهای کلاس A
- موتورهای کلاس B
- موتورهای کلاس C
- موتورهای کلاس D
- انتخاب موتور
- اثرات انتخاب نادرست موتور
- مطالعات انجام شده در امریکا در مورد وضعیت بار موتورهای الکتریکی
- دلایل بزرگ انتخاب شدن موتورها
- کوچک نمودن موتورها
فصل ۴: استفاده از موتورهای بیش بازده و پر بازده
- راندمان یا بازده موتورهای الکتریکی
- شیوه تخمین راندمان کامپیوتری
- اهمیت توجه به بازده موتورهای الکتریکی
- اندازه گیری بازده موتورهای الکتریکی
- اندازه گیری بازده نامی در آزمایشگاه
- اندازه گیری بازده کاری
- روش های اندازه گیری درصد بار نامی موتورهای الکتریکی
- تعیین بارهای متغییر
- موتورهای بیش بازده و پر بازده
- تقسیم بندی موتورهای برق
- فن آوری های نوین ساختار موتورهای الکتریکی پر بازده
- ویژگی های الکتروموتورهای پربازده
- موتورهای بیش بازده و پر بازده در اروپا
- صرفه جویی انرژی در موتورهای الکتریکی بیش بازده و پربازده
- نسل جدید موتورهای پر بازده (ابر ماشین های HTS)
فصل ۵: کاهش سرعت موتورهای الکتریکی
- اهمیت توجه به کاهش سرعت موتور
- انواع بارها از نظر توان و سرعت
- گشتاور ، لغزش و سرعت موتور
- روش های مختلف کاهش دور موتور
- روش های مختلف کاهش دور بار
- استفاده از دستگاه های کنترل دور موتور (ASD)
- مزایا و ملاحظات استفاده از دستگاه های کنترل دور
- اختلال در شکل موج
- تحلیل هارمونیکی اختلال در شکل موج
- انواع اختلال حاصله از VFD
- انتقال فاز ولتاژ – جریان
- مسایل مرتبط با شکل موج ها و راه حل آنها
- فواید درایوهای متغییر ساز فرکانس
- راندمان بالا
- بزرگی نسبت کاهش دور
- سهولت نصب در دستگاه های جدید
- تعمیر و نگهداری پایین و کم
- محدودیت های استفاده از درایوهای متغییر ساز فرکانس
- اصول کار ASD و ساختمان آن
- انواع دستگاه های کنترل دور موتور
- کنترل دور پمپ ها و فن ها
- قوانین افینیتی سیالات و صرفه جویی انرژی در کاربرد پمپ ها و فن ها
- اثر کاهش دور بر بازده سیستم پمپ
- محاسبات صرفه جویی انرژی کنترل دور پمپ و فن
- روش اندازه گیری انرژی الکتریکی
- روش استفاده از اطلاعات نامی و درصد بار موتور
- استفاده از منحنی و مشخصات پمپ یا فن
- محاسبات صرفه جویی اقتصادی کنترل دور پمپ و فن
- استفاده از موتورهای چند سرعت (MSM)
- تغییر سرعت در موتورهای چند سرعت
- انواع موتورهای چند سرعت
- موتورهای با بیش از دو سرعت
- مشخصه بازدهی موتورهای چند سرعت
- ظرفیت گشتاور و قدرت موتورهای چند سرعت
- قیمت های نسبی
- تغییر قطر پولی تسمه ها
فصل ۶: بکارگیری ESD در بارهای با سرعت ثابت
- تلفات موتور
- تلفات اهمی
- تلفات هسته
- تلفات مکانیکی
- تلفات پراکنده بار
- دسته بندی تلفات موتور از نظر وابستگی به بار
- تلفات وابسته به بار
- تلفات مستقل از بار
- اثر تغییرات ولتاژ بر تغییرات تلفات در موتورهای القایی
- اثر اندازه ی موتور بر کاهش تلفات موتورهای الکتریکی
- پتانسیل صرفه جویی انرژی با استفاده از دستگاه ESD
- موارد استفاده از دستگاه های ESD
فصل ۷: مدیریت زمان کارکرد موتور
- کاهش مصرف انرژی
- جلوگیری از خاموش – روشن کردن های اضافی
- کاهش هزینه ناشی از نرخ انرژی ارزان تر