دانلود تحقیق تسلیحات نظامی جمهوری اسلامی ایران


  • تانک ذوالفقار  ۳

ایران تنها کشور در خاورمیانه است که بدون هیچ گونه وابستگی پشتیبانی و فنی، اقدام به طراحی و ساخت تانک نموده است.اصولا یکی از پیچیده ترین طرح های نظامی ، طراحی تانکهایی کارا که بتواند اهداف زمینی و …را محقق سازد می باشد . تانک ذوالفقار تانکیست متناسب با شرایط اقلیمی و خودروئی است تمام شنی با محیط مرئی کم به طوری که در محافل نظامی این ماشین زرهی به تانک نامریی مشهور است  و به دلیل ارتفاع کمتر نسبت به تانک های دیگر طراحی آن طوریست که در فاصله ۸۰۰ متری  دارای استتار فوق العاده ایست .در عوض بر عرض آن افزوده شده است که این امر باعث افزایش سرعت این تانک گشته است.  نیم رخ کوتاه و همچنین قدرت آتش بالا و قدرت مانور و تحرک با سیستم فشنگ گذاری خودکار تمام اتوماتیک و مسافت یاب لیزری، مجهز به توپ 125 میلی متری بدون خان و با قابلیت پرتاب موشک های کور کننده رادار های دشمن و سیستم‎های دفاعی هشدار دهنده لیزری و راداری و آشکار سازی مادون قرمز و … . از دیگر خصوصیات این تانک پیشرفته ایرانیست . طراحی این تانک در جهان بی سابقه بوده است . ذوالفقار ۳ همزمان توانایی آن را دارد که با پرتاب راکت های دود زا و منحرف کننده الکترونیکی ، ۵ راکت را همزمان از خود دفع نماید . نیز به دلیل ارتفاع کم و زاویه کم پیشانی، از بیشترین حفاظت برخوردار بوده و از قدرت تهاجمی و تدافعی بالایی در مقابله با هر نوع تانک برخوردار است. قابلیت حرکت در آب در عمق ۶۰/۱ متری آب یکی دیگر از خصوصیات بارز آن می باشد. گفتنیست مقامات دفاعی نیروهای مسلح از جایگزینی ذوالفقار ۳ با تانکهای بیگانه ی به خدمت گرفته شده در ارتش و سپاه خبر داده اند.

یکی از ویژگی های دیگر این تانک پیشرفته که تاکنون اعلام نشده است اینیت که این تانک تمام اطراف خود را بوسیله دوربین های مدار بسته z/c360زیر نظر دارد . تانک هوشمند ذوالفقار امروز به جرات می توان گفت از پیشرفته تانک های موجود در دنیاست .

در حقیقت نبود دستگاه تبلیغاتی قدرتمند در کشور سبب عدم معرفی درست تسلیحات نظامی ما بالاخص تانک ذوالفقار به دنیا شده است .

نوعی تانک پیشرفته تر از ذوالفقار ۳ که هنوز جزییات آن منتشر نشده است در دستور کار تولید در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قرار گرفته است .

بدون شک ذوالفقار یکی از پیشزفته ترین و کارا ترین تانکهای دنیاست .

 

  • هویتزر 155میلیمتری رعد 2

(ساخت صنایع دفاع ، وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)

هویتزر خودکششی رعد 2 یک توپ  زرهی متحرک با آتش سنگین توپخانه ایست .

این جنگ افزار شبیه به تانک زنجیر دار بوده  و برای پشتیبانی سنگین  توپخانه ای از سطوح مختلف مناطق تحت جریان جنگ  استفاده می شود.

اساسا  هویتزر به توپخانه هایی  گفته می شود که می توانند لوله خود را بیش از 45 درجه از سطح افقی بلند کنند و از طول موانعی مرتفع نیز همانند خمپاره  انداز  شلیک کنند ، در حقیقت تفاوت هویتزر ها با تانک در همین امر است.

رعد۲ طوری طراحی شده است که به راحتی 5 خدمه شامل ،فرمانده , توپچی , راننده , و دو بارگذار مهمات  در آن جای می گیرند.  موتور رعد در قسمت جلوی آن تعبیه شده است .

همچنین بدنه و برجک این توپ متحرک از نوعی آلیاژفولادی به هم پیوسته اما چند لایه ای تشکیل شده است ، که امکان نفوذ انواع راکت را در بدنه خود کاهش داده است .

از امکانات هویتزر رعد می توان به تلسکوپ آتش مستقیم ، سیستم  دید در شب ، سیستم محافظت nbc اتوماتیک ، تجهیزات رادیویی ارتباط رقمی ، جی پی اس ( موقعیت یاب جغرافیایی )، سیستم دیجیتالی نشانگر وضعیت هوا و… اشاره  کرد خصوصیات بارز توپ رعد شلیک ۵ گلوله در طی یک دقیقه می باشد ، همچنین قدرت بالای موتور و به تبع آن سرعت مناسب باتوجه به وزن آن وضعیت خوبی رادر رعد۲ به وجود آورده است .تمامی مراحل ساخت هویتزر خودکششی رعد در مجتمع صنا یع  دفاع وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  انجام شده است .

این جنگ افزار سلاحی سنگین اما متحرک بوده و پس از اجرای آتش می تواند نقطه شلیک را ترک کرده و بر خلاف توپخانه های ثابت از انهدام و رهگیری توسط  دشمن جلوگیری نماید. موشکی و نظامی معتقد است که رعد نوعی دیگر از تسلیحات استفاده شونده در جنگهای نامتقارن با توجه به دکترین دفاعی نیروهای مسلح می باشد .

این نوع توپ متحرک به صورت انبوه در اختیار یگانهای توپخانه ای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.و در رزمایش های اخیر ارتش از جمله ضربت ذولفقار کارایی خود را اثبات نموده است .

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 19
حجم: 344 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *