دانلود مشخصات کنتور های تک فاز و سه فاز عادی،نحوه تست و انواع تخلفات


دانلود مشخصات کنتور های تک فاز و سه فاز عادی،نحوه تست و انواع تخلفات

کنتور وسیله ای است که مقدار انرژی الکتریکی را اندازه گیری می کند . واحد اندازه گیری در کنتور کیلووات ساعت می باشد .کنتورهای مکانیکی بر اساس نیروی الکترومغناطیس عمل می کنند . می دانیم که اگر از یک سیم پیچ جریان عبور کنددراطراف آن یک میدان مغناطیسی ایجاد می شودکه شدت این میدان به میزان جریان عبوری از آن بستگی دارد. در کنتورهای تکفاز دو نوع سیم پیچی وجود دارد سیم پیچ جریان که دارای تعداد دور کم وضخامت زیاد می باشد وسیم پیچ ولتاژ که دارای دور زیاد وضخامت کم می باشد.بوبین ولتاژبه صورت موازی با مدار وبوبین جریان به صورت سری در مدار قرار می گیرند. باعبور جریان از سیم پیچ های ولتاژوجریان دو میدان مغناطیسی ایجاد می شود که تاثیر این دو میدان بریکدیگر باعث به حرکت درآمدن صفحه آلومینیومی درون کنتور میشود. سرعت حرکت صفحه آلومینیومی رابطه مستقیم با جریان عبوری ازآن دارد در نهایت این حرکت توسط یک محور و چرخ دنده به یک شمارنده منتقل شده و به این طریق کنتور کیلووات ساعت مصرفی مشترک را محاسبه می نماید . کنتور مکانیکی به دو مدل تکفاز وسه فاز تقسیم بندی میشود. که در ادامه به آن می پردازیم.

الف : کنتورهای مکانیکی تکفاز

مشخصات کنتورهای مکانیکی تکفاز:

  • کنتورهای مکانیکی تکفاز به صورت تک تعرفه بوده و دارای دو سیم پیچ ولتاژ و جریان میباشد.قطعات دیگر کنتور از قبیل آهنربای مغناطیسسی،پیچ تنظیم،صفحه آلمینیومی و شمارنده میباشد.این نوع مدل کنتورها معمولا دارای ثابت های 375 ،240 و1200 میباشند که در هنگام تست باید به آنها توجه داشته باشیم.

نکته :

فیوز یک عنصر حفاظتی در مدار است  که هرگونه اضافه جریانی را که بیش از مقدار تعیین شده برای فیوز باشد تشخیص داده وآنرا سریع قطع می کند . لازم به ذکر است فیوز فقط در مسیر فاز قرارمی گیرد.

نحوه قرائت کنتورهای مکانیکی تکفاز:

قرائت این نوع کنتورها با توجه به اینکه تک تعرفه می باشند بسیار ساده است . این کنتورها به یک شمارنده مجهز می باشد که دارای تعدادی ارقام صحیح و تعدادی ارقام اعشار می باشد که فقط ارقام صحیح در قرائت لحاظ می شود. ارقام صحیح این کنتورها با زمینه مشکی و رقم های اعشار با زمینه قرمز مشخص شده است.

مشخصات ونحوه قرائت کنتورلاندیس:

مشخصات و نحوه قرائت این کنتورها کاملا” شبیح کنتور SKI می باشد با این تفاوت این کنتورها از نوع ترمینالی می باشد که نحوه سیم بندی آنها با کنتور SKI متفاوت می باشد .

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) 60 صفحه +  Powerpoint (قابل ویرایش) در 47 اسلاید
حجم: 8.46 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *