دانلود پاورپوینت با موضوع شاسی


مقدمه

شاسی و بدنه

لفظ شاسی به صورت معمول به عنوان اسکلت بندی یک حجم سه بعدی اطلاق میشود.

وظایف شاسی در حقیقت تحمل جرم.تنش.انسجام و ارتباط قطعات مختلف در یک جسم سه بعدی و در جهت ایجاد استحکام در جسم مورد نظر جهت انجام وظایف محوله به بهترین وجه ممکن میباشد. اتاق وظیفه ی حمل و نگهداری سرنشینان خودرو را به عهده داشته و می تواند به صورت مجزا به شاسی متصل شوند و یا همراه شاسی مجموعه ی واحدی را تشکیل دهند.

انواع شاسی و بدنه:

1- شاسی و بدنه یکپارچه: در بسیاری از خودروهای سواری شاسی و بدنه به صورت مجموعه ای یکپارچه هستند، در این مورد  شاسی و بدنه از ورق هایی تشکیل شده است که تغییر فرم ها و برجستگی هایی در آن ایجاد شده در نتیجه باعث تجزیه نیرو در  راستاهای مختلف شده و نیروی زیادی به یک نقطه وارد نمی شود. بدنه وظیفه ی حمل و نگهداری سرنشینان و تزئینات داخل  اتاق را به عهده داشته در نتیجه نیروی زیادی به کف اتاق وارد نمی شود، برای تقویت کف اتاق می توان از پروفیل های تقویت  کننده استفاده کرد.

مزایای شاسی و بدنه یکپارچه:

شاسی و بدنه یکپارچه باعث کاهش وزن خودرو و کاهش مصرف سوخت می شود و از طرف دیگر خاصیت جذب انرژی را بالا می برد یعنی در صورت بروز تصادف انرژی حاصل از تصادف صرف تغییر شکل ورق ها شده و مانع انتقال نیرو به سرنشینان خودرو می شود.

2- شاسی و بدنه مجزا:

در بسیاری از خودرو های سنگین مانند اتوبوس و کامیون که نیروی زیادی به شاسی اعمال می شود لازم است شاسی دارای استحکام کافی باشد  . در ساخت شاسی از پروفیل هایی با مقاطع I شکل نبشی ها، ناودانی ها و قوطی ها استفاده می شوند.  متداولترین نوع شاسی از دو تیر طولی که توسط اتصالات عرضی به هم متصل می شوند ساخته می شوند.

3- شاسی و بدنه نیمه مجزا:

در این صورت بعضی از قسمت ها مثل کف اتاق ستون و بقلی ها مستقیماً به شاسی متصل می شوند و بقیه به قطعات متصل می شوند.

شاسی
خصوصیات یک شاسی خوب شامل موارد زیر است:

1-  تحمل بیشترین میزان وزن و تنش ممکنه ( خصوصا” تنش پیچشی )در شرایط کاری و وزنی تعریف شده
2- کمترین میزان وزن شاسی در برابر بیشترین میزان تحمل تنش و بار
3- کمترین حجم ممکنه
4- سهولت در پیاده سازی سیستم
5- هزینه پائین جهت اجرای سیستم
6- توانائی تغییر فرم در موارد مورد لزوم و در نقاط مشخص جهت ایجاد بالاترین میزان جذب ضربه
7- توانائی حفظ استحکام و عدم تغییر فرم در قسمتهای حیاتی و مورد نیاز سیستم جهت حفظ بالاترین میزان ایمنی
8- مقاومت در برابر خوردگی و تاثیرات شیمیائی و همچنین توانائی کارکرد در رنج گرمائی گسترده
9- قابلیت تعمیر ساده و بازیابی خصوصیات اولیه
10- انتقال کمترین میزان لرزش و صدا به قسمتهای درونی اتاق

بخش اول شاسی نردبانی

به صورت کلی شاسی به دوگونه مستقل و سرخود یا یکپارچه با اتاق طبقه بندی میشود.

شاسی های مستقل به صورت یک قطعه مجزا طراحی و ساخته میشوند و اتاق و موتور و گیربکس به همراه مابقی سیستمهای فنی به صورت جدا جدا به این شاسی متصل و محکم میشوند.
شاسی نردبانی ( Ladder chassis ) یکی از اولین گونه های شاسی است. دلیل استفاده از لفظ نردبانی در این نوع از شاسی فرم ساخت کلی شاسی میباشد که شبیه به یک نردبان با دو تیرک طولی و تعدادی تیرک عرضی جهت تقویت و اتصال تیرکهای طولی شاسی میباشد.

امروزه این نوع شاسی را در اکثر خودروهای تجاری نظیر انواع کامیون.اتوبوس.برخی گونه های وانت و همچنین بعضی از SUV ها می توان پیدا کرد.  خصوصیات این شاسی به سبب قابلیت تحمل وزن بالا موجب بکارگیری آن در خودروهای تجاری شده است.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 56
حجم: 5.1 مگابایت


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *