پاورپوینت استان همدان


موقعیت جغرافیایی استان همدان

استان همدان باحدود 19491 کیلومترمربع درغرب ایران 1/2در صد از مساحت کل کشور را در بر می گیرد که بین 33 درجه و59 دقیقه تا 35 درجه و44 دقیقه عرض شمالی و47 درجه و47 دقیقه تا 49 درجه و30دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد. این استان از شمال به استان‌های زنجان و قزوین و از جنوب به استان لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به استان کرمانشاه و قسمتی از استان کردستان محدود می‌شود. براساس آخرین تقسیمات کشوری استان همدان دارای 9 شهرستان ( همدان ـ بهارـ رزن ـ اسدآباد ـ تویسرکان ـ نهاوند ـ ملایر ـ کبودرآهنگ و فامنین )  27 شهر ، 23 بخش، 73دهستان و 1085 آبادی دارای سکنه است .(پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور) و شهرهای آن عبارتند از: همدان، ملایر ، تویسرکان ، نهاوند ، اسدآباد ، کبودرآهنگ ، بهار ، رزن ، لالجین ، مریانج ، فامنین ،صالح آباد، قروه درجزین، سرکان، سامن، فیروزان، ازندریان، دمق، فرسفج، قهاوند و جورقان و بخش های تابعه در همدان: مرکزی، شراء، فامنین، در ملایر: مرکزی، جوکار، سامن، در نهاوند: مرکزی، خزل، در تویسرکان: مرکزی، قلقل رود، در اسدآباد: مرکزی، در کبودرآهنگ: مرکزی، گل تپه و شیرین سو، در رزن: مرکزی، قروه درجزین و سردرود و در بهار: مرکزی، صالح آباد و لالجین.

توپوگرافی استان همدان

همدان یکی از استانهای باختری ایران است که اشکال مورفولوژیک و جایگاه زمین شناسی ویژه ای دارد از نگاه ژئومورفولوژی تغییرات اشکال فیزیوگرافیک استان از قله بلند الوند (3580 متر ) تا نواحی دشت گونه و کم ارتفاع دشت رزن متغیر است . بهمین رو شبکه آبهای سطحی استان به دو حوضه دریاجه قم وخلیج فارس تخلیه می شود . در دامنه شرقی الوند کوه ، هزره آبهای سطحی نواحی همدان ، بهار، لاسجین ،کبودر آهنگ ، ملایر ، رزن و . . . از طریق رودهای بزرگ و داغی گاما سیاب قره سو ، سمیره و کرخه رود به خلیج فارس می رسند .

از نظر ساختاری ، استان همدان در فصل مشترک چند قلمروی ساختاری متفاوت قرار گرفته بطوریکه در یک روند جنوبغرب به شمالشرق می توان پهنه های زیر را در استان همدان معرفی کرد .

الف ) زاگرس مرتفع

حاشیه جنوب باختری استان همدان بخشی از ارتفاعات زاگرس مرتفع است که بوسیله گسل جوان و پویای بروجرد – مروارید از سایر قسمتهای استان جدا می شود . لیتولوژی حاکم در بخش زاگرس مرتفع استان همدان از نوع کربناتهای کوه ساز ژوراسیک – کرتاسه است که در نتیجه عملکرد راندگیهای هم آغوشی بصورت ورقه ورقه بر روی یکدیگر رانده شده اند . به همین دلیل ساختار حاکم بر جنوب باختری استان همدان از نوع گسله های راندگی است .

ب ) سنندج – سیرجان

بخش بیشتر استان همدان به قسمت شمال باختری ایالت زمین ساختی – رسوبی موسوم به سنندج – سیرجان است که در یک روند شمالغرب- جنوبشرق بلندیهای پیرامون شهر همدان را تشکیل می دهد .

بخش سنندج – سیرجان استان همدان عمدتاٌ متشکل از سنگهای دگرگونه به دو سن پالئوزوئیک تا اوایل مزوزوئیک و مزوزوئیک تا اوایل سنوزوئیک هستند . اگر چه پدیده دگرگونی حاصل تکتونیک برخوردی ومسائل فرورانش دانسته شده ولی بنظر می رسد که عامل دگرگون شدن سنگها بیشتر توده های نفوذی گرم اند که ضمن جایگیری به درون سنگهای رسوبی و ایجاد دگر شکلی ، برای دگرگونی ناحیه ای و مجاورتی حرارت لازم را تأمین کرده باشد . برای مثال به توده های نفوذی بازیک ژوراسیک و پلوتونهای اسیدی کرتاسه( گرنیت الوند ) اشاره کرد که در سنگهای ژوراسیک و کرتاسه پیرامون شهرستان همدان تزریق شده و قله های بلندی همچون آلموقولاق و الوند را بوجود آورده اند . تزریق توده های نفوذی به درون شیلها و سنگهای مزوزوئیک با ایجاد هاله دگرگونی و تشکیل کانیهای دیرگداز ( آندالوزیت ، . . . ) از جمله پیامدهای پلوتونیک و دگرگونی ناحیه ای است که به نوبه خود با بالا بردن توان معدنی استان همراه است .

جغرافیای استان همدان

استان همدان از استان‌های کوهستانی، مرتفع، سرد و بادخیز کشور محسوب می شود. ناهمواری ها در استان همدان به شکل های مختلف ایجاد شده است که عامل مهم این تغییر شکل ناهمواری ها، وجود آبهای روان است که در استان همدان جاری هستند، به طوری که این آب ها در برخی مناطق مرتفع با تخریب ارتفاعات وانباشتن آبرفت ها در مناطق پست سبب کاهش ارتفاع کوه ها، ایجاد دشت ها و دره های زیادی شده اند. در برخی مناطق نیز،شدت عمل آب های روان به حدی بوده است که شکل ناهمواری ها به کل عوض کرده و باعث معکوس شدن شکل ناهمواری ها شده است، به طوری که ، کوه را به دره تبدیل کرده و دره ی عمیق دوره های گذشته، را به صورت کوه درآورده است.

ارتفاعات استان

ارتفاعات استان همدان، بیشتر در جهت شمال غربیـ جنوب شرقی و در شمال، مرکز و جنوب قرار گرفته اند و هر یک از این ارتفاعات، شامل بخشی از کوههای مختلف ایران است.

۱- ارتفاعات شمالی: در قسمت شمال غربی کوه های مرکزی ایران قراردارند و مرز بین استان همدان واستان قزوین است. جنس کوه های این بخش، از سنگ های آذرین بیرونی وسنگ های آهکی تشکیل شده اند.

۲- ارتفاعات میانی: شامل سلسله کوه های الوند است که به موازات ارتفاعات شمالی، از مرزهای غربی استان شروع شده وتا حوالی شهر ازندریان در نزدیکی جاده ی همدان ـ ملایر ادامه دارد. قله ی الوند با ارتفاع ۳۵۷۴ متر از سطح دریا دراین سلسله کوه قراردارد. جنس این کوه ها از سنگ های آذرین درونی یعنی گرانیت است. غار معروف به علیصدر، در ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان دراین تشکیلات به وجود آمده است.

۳- ارتفاعات جنوبی: این ارتفاعات که به کوه های گرو معروف اند مانند ارتفاعات شمالی ومیانی استان، جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی دارند وبخشی از کوه زاگرس محسوب می شوند . این کوه ها به صورت دیواره ای بین استان های همدان ولرستان کشیده  کرکسشده اند وجنس آنها، از سنگ های آهکی است.مرتفع ترین قله ی این کوه به نام کوه ورخاش به ارتفاع ۳۶۳۹ متر،حد فاصل استان های همدان و لرستان است.

 

فهرست مطالب اصلی:

موقعیت جغرافیایی استان همدان

توپوگرافی استان همدان

جغرافیای استان همدان

ویژگی‌های اقلیمی استان همدان

منابع آب استان همدان

ویژگی‌های جمعیتی استان همدان

ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی استان همدان

ظرفیت های تولید کالا و خدمات استان

نیروی انسانی استان همدان

شهرک های صنعتی همدان

شاخص های انرژی استان همدان

حمل و نقل استان همدان

منابع

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 65
حجم: 3.45 مگابایت


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *