دانلود گزارش کاراموزی اداره دارایی


تاریخچه اداره دارایی

در اغاز پیدایش اجتماعات و زندگی اجتماعی نیاز مردم به تشکیلاتی بوده است که خرج و دخل ان اجتماع را اداره نماید که این هسته اصلی وابتدایی دارایی را تشکیل میدهد .

پس اغاز تاریخ دارایی را میتوان به نخستین تجمع انسانی دانست .

وجود لوح های گلین در کاخ پارسه (تخت جمشید ) که نشاندهنده میزان پرداخت حقوق و دستمزد به کارگران و هنرمندان سنگ تراش نشانه ان است که از گذشته های دور حساب و کتاب در کار بوده و پرداخت دستمزد و برداشت از خزانه با حساب و کتاب صورت می گرفته و سند هزینه های موجود (لوحهای گلین ) نشاندهنده این واقعیت میشود مگر میشود دولتی که از پنجاب هند تا مصر کشیده شده بود ه است بدون یک اداره مالیاتی منظم اداره شود و دریافت خراج ماهانه وسرانه بدون داشتن تشکیلات منظم که جواب گوی امار سالانه وصولی ومیزان پرداخت در ان قید شده باشد وجود داشته باشد .

اگر به مسئله حسن صباغ و خواجه نظام الملک طوسی در دربار ملک شاه سلجوقی بنگریم مشاهده خواهیم کرد که اختلاف بوجود امده بین این دو نفر در مورد تایین امار و تنظیم جدولی در باب وصول خراج ملک ایران بوده است .

اما مالیات بصورت امروز از عصر قاجار و انقلاب مشروطیت بصورت منظمی در امد و وزیر دارایی جزء بلند مرتبه ترین وزرا را تشکیل میداده و حتی برای منظم تر کردن نظام مالیاتی وامور مالی از کار شناسان خارجی مانند مستر شوستر امریکایی استفاده شده است .  .

از سال 1289 خورشیدی که ادارات هفتگانه وزارت مالیه تصویب و تشکیل گردید , اداره وصول و عایدات و سپس تحت عنوان پیشکار دارائی استان هفتم (زنجان ) نیز تاسیس گردید . اولین پیشکار دارائیزنجان آقای حبیب اله علی آبادی بوده و سپس مستشاران بلژیکی آنرا اداره کرده اند. در سال 1303 اداره دارائی برازجان , سال 1309 خورمج , سال 1292 بوشهر سال 1326 جهرم , سال 1308 لار و داراب , سال 1323 بوانات , سال 1292 کازرون , سال 1305 فسا و سال 1293 نیریز صاحب اداره دارائی شدند .

در سال 1353 پیشکاری دارائیزنجان به اداره کل امور اقتصادی و دارائیزنجان تغییر یافت . در سال 1383 اداره امور مالیاتی از اداره

کل امور اقتصادی و دارائی منفک و سازمان امور اقتصادی و دارائیزنجان با سه معاونت هزینه , اقتصادی و پشتیبانی مصوب گردید ،که در حال حاظر با همان سیستم اداره میشود و اماده خدمتگزاری به مردم عزیز میباشد.

اهداف و وظایفهای سازمان دارایی

سازمان امور اقتصادی و دارائیزنجان انجام دهنده قسمتی از وظایف متبوع خود , شامل شرکت در امور مربوط به تنظیم سیاست های اقتصادی و مالی کشور , ایجاد هماهنگی و نظارت در امور مالی و اجرای سیاست های کلی مالیاتی و بودجه در سطح استان انجام می دهد . این وظایف از طریق دو معاونت هزینه و اقتصادی و با هماهنگی یک معاونت پشتیبانی به انجام می رساند .

1- معاونت هزینه ( و خزانه معین استان )

معاونت هزینه و قسمت خزانه معین استان کلیه امور مربوط به عملیات دریافت و پرداخت و نظارت امور پولی و مالی استان را انجام می دهد . عملیات مربوط به افتتاح حسابهای دولتی , جمع آوری و ساماندهی درآمد های عمومی و اختصاصی , نگه داری سپرده های مردمی و عملیات استرداد آن , عملیات مربوط به تامین اعتبارات کلی جاری و عمرانی استان , عملیات مربوط به ابلاغ تخصیص و تنظیم حساب ها همچنین در قسمت خزانه انجام می گیرد .

در قسمت تمرکز و تلفیق حسابها , کلیه امور مربوط به دریافت , حساب ها , رسیدگی و اصلاح , پیگیری حســاب های عمرانی و جاری و تلفیق حساب ها و ارسال به مرکز تا مرحله دریافت تائید انجام می گیرد .

در بخش اداره اموال و اوراق بهاء دار , ممیزین مستقر در این بخش به همه امور اموال دولتی در سازمان و شرکت های دولتی , پیگیری و رسیدگی حساب ها انجام می گیرد . بازرسین این اداره بطور مستمر به همــه دستگاههای محلی استان مراجعه و نسبت به اموال رسیده وفرستاده رسیدگی و گزارش می نمایند . ضمناً این اداره نیازهای اوراق بهادار استان را نیز بررسی و انجام می دهد .

در بخش گروه نظارت , تعدادی از کارشناسان خبره حساب حضور دارند که بطور مستمر به دستگاههای دولتی تابع بودجه عمومی مراجعه و حسب عملیات و ثبت درست حساب , انتقال به موقع درآمد ها و از این قبیل پیگیری می نمایند . این امور جدا از وظایفی است که ذیحسابان سازمان در دستگاه عملیات دریافت و پرداخت دستگاه ها را حسابرسی می نمایند .

2- معاونت اقتصادی

حوزه معاونت اقتصادی استان در اجرای بخشی از وظایف وزارت متبوع و زیر نظر معاونت مرتبط وزارتی در مورد امور تولیدی , پولی و مالی , ارزی و سایر امور مربوط به اوضاع اقتصادی استان و سایر امور محوله تحقیق و بررسی و نتایج را به شاخه معاونت امور اقتصادی و سایر معاونت های وزارت متبوع حسب مورد , و سایر مسئولین استانــی و کشــوری گزارش می دهد . در این راستا پیشنهادهائی لازم نیز ارائه می گردد . این معاونت همچنان در قالــب طرحهای پژوهشــی و تحقیقاتــی مــورد اولویت وزارت متبوع فعالیت هائی انجام می دهد .

سایر امور محوله که از جانب وزارت متبوع , ریاست سازمان و مسئولین استان که به این معاونت نیز ارجاع می شود بررسی و انجام می گیرد . از جمله این ماموریت ها , بررسی و تجزیه و تحلیل و تهیه گزارش درآمد استان بویژه در ارتباط با ستاد درآمد و تجهیز منابع استان انجام می گیرد .

3- معاونت پشتیبانی :

حوزه معاونت پشتیبانی وظیفه نظارت بر تهیه و تدوین برنامه های لازم در زمینه موضوعات مرتبط با برنامه های تحول اداری از قبیل اصلاح ساختار سازمانی و نیرو انسانی , بهره وری کیفیت کار نیروی انسانی , توسعه منابع انسانی , آموزش های عمومی و آموزش ضمن خدمت , امور استخدامی و بازنشستگان , انتصابات , امور مرخصی و غیر انجام وظیفه می نماید .

گزارش کاراموزی اداره دارایی در 50 صفحه ورد قابل ویرایش و 100 صفحه pdf

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *