دانلود پاورپوینت خدمات سازمان تامین اجتماعی


1- راهنمای کارفرمایان

1-1- تعاریف اولیه

نظام بیمه اجتماعی به منظور حمایت از نیروی کار در برابر خطرات و رویدادهای طبیعی و غیر طبیعی بوجود آمده و برپایه مشارکت سه جانبه کارگر ، کارفرما و دولت شکل گرفته است . با توجه به اینکه رابطه بین اجزای سه گانه این نظام ، برپایه احکام قانونی تنظیم شده است ، حقوق و تکالیف مطرح شده در بیمه اجتماعی مبنای قانونی دارد ، به نحوی که حتی اگر یکی از طرف های مشارکت کننده در بیمه اجتماعی تعهدات و تکالیف خود را انجام ندهد ، تکالیف طرفهای دیگر را ساقط نمی کند . با وجود این ، لازمه اجرای صحیح قانون و تحقق اهداف بیمه اجتماعی ، آگاهی هریک از سه طرف مشارکت کننده در بیمه اجتماعی از حقوق و تکالیف خود و دیگران است و در این میان تبیین حقوق کارفرمایان به دلیل نقش بسزایی که بعنوان کارآفرین و حافظ نیروی کار در جهت انتقال بخشی از پرداخت های جامعه به صندوق بیمه اجتماعی دارند اهمیت بسیاری دارد . پیش از آن لازم است که با تعاریف اولیه در این حوزه آشنا شویم .

کارگاه  : محلی است که در آن کار انجام می پذیرد . به عبارتی کارگاه محلی است که بیمه شدگان (کارگران) به دستور کارفرما و برای کارفرما در  آنجا مشغول به کار هستند.

کارفرما : شخصیتی حقیقی یا حقوقی است که اقدام به تاسیس کارگاه نموده و بیمه شدگان (کارگران) به دستور او در کارگاه مشغول به کار هستند .

کارفرمایان به دو گروه تقسیم می شوند :

الف) کارفرمایان حقیقی: افرادی هستند که اقدام به تاسیس کارگاهی نموده و کارگاه وابسته به نام او می باشد .

ب) کارفرمایان حقوقی : مؤسسات و شرکت هایی هستند که قائم به شخص نبوده و مسئولیت این گونه کارگاه ها بر عهده صاحبان و مدیران مؤسسه می باشد .

کارگر : امروزه نام کارگز گروه بزرگی از افراد جامعه را در بر می گیرد . زمانی نام کارگر این تعریف را در ذهن تداعی می نمود که به کلیه افرادی که به هر شکل با دستان خویش مشغول کار هستند کارگر نام دارند . اما تعریف صحیح کارگر به کلیه افرادی از جامعه اطلاق می شود که در قبال دریافت مزد کار می کنند که این تعریف بسیاری از افراد جامعه از جمله مدیران ، نخبگان و تحصیلکردگان را نیز شامل می شود .

2-1- نحوه تشکیل پرونده مطالباتی

کارفرمایان محترم مکلفند ظرف مدت 15 روز ازتاریخ تاسیس کارگاه نسبت به ارائه مدارک شناخت کارفرما (پروانه کسب ، سند استیجاری ، سند مالکیت ، اسناد صلح حقوق ، اقرارنامه ، قراردادها ، شراکت نامه های ثبتی و …) به شعب تامین اجتماعی مربوطه اقدام نمایند.

کلیه اسناد عادی (اجاره نامه ها- شراکت نامه ها- اسناد خرید وفروش) می بایست به تائید و ممهور به مهر اتحادیه صنف مربوطه و یا مرجع صادرکننده مجوز کار رسیده باشد. پس از ارائه مدارک لازم با توجه به نوع فعالیت کارگاه نسبت به گرفتن شماره کارگاه اقدام نمایند. بدیهی است شناسایی کارگاه ازطریق این شماره امکان پذیراست.

کارفرمایان محترم ، درصورتیکه محل کارگاه خود را تعطیل کرده و در محل دیگری مشغول به فعالیت شوند باید تاریخ تعطیلی محل قبل کارگاه خود را به شعبه اعلام و در محل کارگاه جدید در صورتیکه قبلا” کد مرتبط به فعالیت شما اخذ نشده باشد طبق بند 1 و 2 اقدام نمائید.

ازتاریخ شروع فعالیت کارگاه کلیه کارگران شاغل که مشمول قانون تامین اجتماعی می باشند می بایست لیست دستمزد و حق بیمه آنان تا پایان ماه بعد به شعب تامین اجتماعی ارائه گردد وکارگاههایی که مشمول معافیت حق بیمه سهم کارفرما می باشند ، تا پایان دو ماه بعد فرصت ارسال لیست دستمزد و حق بیمه دارند.

کارفرمایان محترم، کلیه کارگران شاغل اعم از دائم ، موقت ، کارمزدی (درصدی ، کیلویی، کارمزدی و … ) مشمول قانون تامین اجتماعی می باشند.

‌سازمان‌ تأ‌مین‌اجتماعی‌ با بیش‌ از نیم‌ قرن‌ سابقه‌ فعالیت، به‌ واسطه‌ بیشترین‌ ارتباط‌ با بدنه‌ جمعیتی‌ کشور، گسترده‌ترین‌ نهاد در عرصه‌ نظام‌ بیمه‌های‌ اجتماعی‌ محسوب‌ می‌شود. این‌ سازمان، دامنه‌ وسیع کمی‌ و کیفی‌ خدمات‌ خود را از طریق‌ 2 شبکه‌ بیمه‌ای‌ و درمانی‌ به بیمه‌شدگان‌ اصلی‌ و تحت‌پوشش‌ عرضه‌ می‌کند. حدود 480 شعبه‌ تأ‌مین‌اجتماعی‌در سراسر کشور امور مربوط‌ به‌ شناسایی‌ و پوشش‌ جمعیت، وصول‌ حق‌بیمه، احراز شرایط، برقراری‌ و پرداخت‌ مستمری‌ و پرداخت‌ کمک‌ها و تعهدات‌ را برعهده‌ دارند.

فهرست:

1- راهنمای کارفرمایان: (تعاریف اولیه،نحوه تشکیل پرونده مطالباتی، نحوه تنظیم لیست، پیمانکاران، بازرسی، حسابرسی  دفاتر قانونی، اجراییات)

2- راهنمای بیمه شدگان: (تعاریف اولیه، دریافت دفترچه درمانی، نحوه ارائه تعهدات درمانی، سوابق بیمه ای، کمیسیون های پزشکی)

3- انواع بیمه شدگان: (اجباری، اختیاری، حرف و مشاغل آزاد، گروههای توافقی بیمه ای)

4- تعهدات کوتاه مدت: (کمک هزینه ازدواج، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، کمک هزینه بارداری، اروتز و پروتز، هزینه سفر و اقامت بیمه شده و همراه، غرامت نقص عضو مقطوع، هزینه کفن و دفن)

5- تعهدات بلندمدت: (تعاریف اولیه، بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت)

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 92
حجم: 1.81 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *