دانلود جزوه خلاصه کتاب معماری آرکی تایپی نوشته دکتر محمود گلابچی


دانلود جزوه خلاصه کتاب معماری آرکی تایپی نوشته دکتر محمود گلابچی

دانلود جزوه خلاصه کتاب معماری آرکی تایپی نوشته دکتر محمود گلابچی

الگوهای پایدار بنیادین

 

مقدمه

معماری آرکی تایپی (بخش اول) مقدمه هنر سده بیستم که ریشه در تحولات چشمگیر اجتماعی و فرهنگی نیمه دوم قرن نوزدهم داشت به تاثیر گذاری بیشتر بر مخاطب و نیاز فزاینده به خودنمایی سازنده اثر تاکید داشت.

این جلب توجه تا بدان جا بالا رفت که گروهی بر هم زدن آرامش ذهنی و وارد ساختن شوک بر مخاطب را نوعی نو آوری و خلاقیت قلمداد کردند. این فضاها را پس از مدتی به فراموشی می سپارند و فضا ناگریز از نابودی می شود در اصطلاح این معماری را می توان خود ویرانگر نامید. آرکی تایپ ها یا کهن الگوها، الگوهای اصلی و پایداری هستند که حاصل تجربه جمعی بشر در طی هزاران سال بوده و در حافظه پنهان ناخودآگاه انسان ها با نام ناخودآگاهی جمعی ذخیره می گردند. کهن الگوها جهانی هستند.
در تحقیقات نشان داده است که بیشترین درصد ناخودآگاه به وسیله وراثت منقل می شود و مقدار کمتری در دوران زندگی فرد از تاثیرات محیطی و اجتماعی بر ناخودآگاه او شکل می گیرد.

به این سبب تمام افراد دارای کهن الگوهای مشابه یکدیگرند و الگوهای تقریبا یکسانی را به ارث می برند. فصل اول: زیستن در فضا کریستوفر الکساندر به اهمیت الگوهای مشترک واقف بود و زنده شدن شهرها و بناها را وابسته به احیای این الگوها می دانست فضای معماری از هویت انسان ها جدا نیست و با تار و پود آنها گره خورده است.

برای شناخت ظریف ترین و مهم ترین ذخیره های ناخودآگاهی وجود انسان به منظور رسیدن به اصول معماری ماندگار باید میان روان شناسی جامعه شناسی و معماری ارتباط نزدیکی برقرار شود. ولی این اثر تنها نتیجه مدل انسانی شخصی یک فرد نیست، اثر ماندگار، نتیجه تولید اندیشه به وسیله مجموعه انسان ها و یا انسان جمعی است.

به گفته کارل گوستاو یونگ روان شناس و فیلسوف سوئیسی (۱۸۷۵ – ۱۹۶۱ میلادی) دو گروه از انسانها به سرچشمه های فکری و تجربه های نیاکان باستانی نزدیک ترند: هنرمندان و بیماران روانی این دو گروه گاهی به صورت خودآگاه و گاهی به صورت ناخودآگاه تجربه های کهن انسان های دیرین را به یاد می آورند.

 

فرمت فایل: Pdf
تعداد صفحات: 41
حجم: 5.88 مگابایت


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *