آموزش اکسل: ضرب ساعت در عدد در اکسل 2007


آموزش اکسل: ضرب ساعت در عدد در اکسل 2007

آموزش اکسل: ضرب ساعت در عدد در اکسل 2007

بیشتر کسانی با امور حسابداری و یا مالی سروکار دارند با این مشکل مواجه خواهند شد.

 

مثلاً شما فرض کنید زمان 23:10:20 زمان کاری فردی هست وشما مبلغ هر ساعت کاری رو دارید ومیخواهید این زمان را به یک عدد یعنی فقط ساعت تبدیل کرده ودر مبلغ ضرب کنیدتا مبلغ کاری فرد را بدست آورید.در زیر با روشهای مختلف این کار آشنا خواهید شد.

روشهای مختلفی برای اینکار وجود دارد که در سایتهای دیگه هم مشاهده خواهید کرد.من در اینجا چهار روش مختلف را با معایب آن  برایتان توضیح میدهم امیدوارم کامل باشد.

1- در این روش که ساده ترین روش هم هست اینه که شما یک فرمول ضرب  ساده را  نوشته بعد با انتخاب ستون جوابها وسپس راست کلیک وانتخاب Format Cells بعد زبانه Number وسپس انتخاب Custom ودر آخر در کادر خالی کد [h] را تایپ کرده و ok کنید.این روش جنبه نمایشی دارد چون عدد های بدست آمده اون ارزش عددیی که مورد نظر شماست را ندارد اگر با عدد دیگری جمع کنید پاسخ درستی به شما نمیدهد من این روش را به شما توصیه نمیکنم.

 

2-این روش در Help اکسل هم آمده هست و شرح آن به این صورت هست که شما فرض کنید در خانه A1 زمان را تایپ کرده اید ودر خانه A2 مثلاً مبلغ ساعت کاری را یادداشت کرده اید        حالا در خانه   A3  با   فرمول              A1-INT(A1))*24)=    زمان موجود در خانه A1 را به عدد تبدیل میکنیم که همان ساعت کاری هست که به صورت عدد میباشد،اکنون که شما عدد ساعت را دارید در مبلغ ضرب کرده وبه جوابتون برسید. این روش تا زمان 23:59 جواب میدهد واز ساعت 24 به بالا چون یک روز به حساب میاید یک روز را از آن کم کرده وبقیه زمان را اعلام میکندمثلاً زمان کاری 24:10 با این فرمول فقط 10 دقیقه آن را به عدد تبدیل میکند که تقریباً 0.17 هست.

توجه: حتماً توجه داشته باشید که فرمت ستونی که شامل فرمول هست باید  Number ویا General باشد.

3- این روش مانند روش دستی هست یعنی ما از زمان اعلام شده ساعت ،دقیقه وثانیه را به صورت جدا بیرون کشیده ودقیقه وثانیه را به ساعت تبدیل میکنیم ودرآخر همه را با هم جمع میکنیم که نتیجه یک عدد هست که تقریباً شبیه  روش دوم میباشد فقط در فرمول نویسی متفاوت هست.

روش کار : شما فرض کنید در خانه A1 زمان را تایپ کرده اید ودر خانه A2 مثلاً مبلغ ساعت کاری را یادداشت کرده اید حالا در خانه A3 با  فرمول (SUM(HOUR(A1) ; MINUTE(A1)/60 ; SECOND(A1)/3600= زمان موجود در خانه A1 را به عدد تبدیل میکنیم که همان ساعت کاری هست که به صورت عدد میباشدوشرح آن به اینصورت هست که ابتدا با توابع ()HOUR() , MINUTE() , SECOND  به ترتیب ثانیه ،دقیقه وساعت را از زمان اعلام شده بیرون میکشیم وسپس با تقسیم ثانیه به عدد 3600 و تقسیم دقیقه بر 60 ساعت را بدست میاوریم ودر آخر همه را با تابع Sum جمع کرده وبه عدد مورد نظرمان میرسیم.وبرای بدست آوردت مبلغ این فرمول را با یک ضرب ساده در خانه A2 بدست میاوریم.

توجه:حتماً توجه داشته باشید که فرمت ستونی که شامل فرمول هست باید  Number ویا General باشد.

4- این روش نیز روش ساده ای هست که در مواردی کاربرد دارد که با بیشتر از 24 ساعت سروکار داشته باشیم،مثلاً اگر جمع ساعت کاری یک نفر  از 24 ساعت بیشتر باشد یعنی  24:10 شده باشد با روشهای قبلی به غیر از روش اول که جنبه نمایشی دارد یعنی روشهای دوم وسوم درست جواب نمیدهد.پس اگر با بیشتر از 24ساعت سروکار دارید این روش جوابگوی شما خواهد بود.که فرمول آن اگر خانه A1 زمان و خانه A2  مبلغ ساعت کاری باشد A1*24*A2 خواهد بود.

توجه: حتماً توجه داشته باشید که فرمت ستونی که شامل فرمول هست باید  Number ویا General باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *