دانلود مقاله اقدامات مدیریت مدرسه در زمینه کیفیت در جنبه پرورشی


دانلود مقاله اقدامات مدیریت مدرسه در زمینه کیفیت در جنبه پرورشی

دانلود مقاله اقدامات مدیریت مدرسه در زمینه کیفیت در جنبه پرورشی

– مقدمه

این مقاله به شیوه‌ای جدید یک تقسیم‌بندی از مدارس به مدیران مدرسه‌ها و مسئولان آموزش و پرورش ارائه می‌کند. این تقسیم‌بندی مدرسه‌ها و به طور طبیعی مدیران آنها را به پنج دسته تقسیم می‌کند و شش محور سازمانی مهم را در ارتباط با این مدرسه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد. مدیران محترم مدرسه‌ها می‌توانند جایگاه خود را در جدول پیدا کنند و اگر متأسفانه خود را ردیف‌های سنتی و خام یافتند، نسبت به تجدید نظر کلی در شیوه اداره مدرسه خویش اقدام کنند و در صورتی که در سایر ردیف‌ها هستند، در مورد حرکت به سمت کیفیت‌گرایی، از تلاش بی‌وقفه باز نایستند.

توصیف وضعیت موجود و بیان مسأله :

با 6 سال سابقه تدریس در مدارس ابتدایی ،امسال با 5سالی که در روستاهای شهرستان سرخس مدیر بوده ام ششمین سالی است که در پست مدیریت مدرسه مشغول به کار می باشم یکی از وظایفی که برعهده ی مدیران مدارس می باشد تشکیل شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان مدرسه است . به نظر اینجانب از بین شوراهای یاد شده ،شورای معلمان مهمترین و اثربخش ترین آنها می باشد که متأسفانه در حال حاضر شوراهای معلمان مدارس کشور از پویایی لازم برخوردار نمی باشد.یکی از مشکلاتی که در طی سال های تدریس و خصوصا امسال- به دلیل برعهده گرفتن پست مدیریت – با آن مواجه شده و سایر مدیران نیز با آن دست به گریبان هستند فعال نبودن شورای معلمان و عدم مشارکت تمام اعضا و بی انگیزگی و علاقه مند نبودن آنها به ادامه این جلسات می باشد . در هر جلسه از شورای معلمان احساس کردم که همکاران تمایل زیادی برای شرکت در این جلسات ندارند و با بی میلی نظرات خود را بیان می کنند. برخی گوشه گیری و سکوت در جلسات را پیشه می کردند و برخی درباه ی تصمیمات نظری نمی دادند و بعضی نیز تمایل داشتند جلسه هر چه سریع تر به پایان برسد بنابراین تصمیم گرفتم علل این امر را پیدا کرده و اطلاعاتی را جمع آوری کنم .

گردآوری اطلاعات :

برای اینکه بتوانم درباره ی مشکلی که با آن روبرو شده بودم جوابی پیدا کنم تصمیم گرفتم با مطالعه و تحقیق و بهره جستن از مشورت و مصاحبت با همکاران و نیز مدیر شیفت مخالف که ازسابقه مدیریتی بیشتری برخوردار بود بر اطلاعات خود اضافه کنم در این راستا با مطالعه دقیق بخشنامه ها ، دستورالعمل ها ،آیین نامه ها و مجلات و ماهنامه های آموزشی علی الخصوص ماهنامه ی آموزشی رشد مدیریت مدرسه به اطلاعات مناسب و نکته های کاربردی در برگزاری شوراهای کارآمد معلمان برخورد نمودم که برای من بسیار آموزنده بود . در ادامه جلسه ای را با حضور کلیه همکاران تشکیل داده و موضوع را با آنها در میان گذاشتم و از آنها سؤال کردم که چرا آنها در جلسات روحیه ی کافی ندارند و به صورت مؤثردر این امر مشارکت نمی نمایند ؟از آنها تقاضا نمودم نظراتشان را درباره ی این موضوع و فعال نبودن آنها در بحث ها و امور مرتبط با شورا بیان نمایند .

فهرست مطالب:

مقدمه

توصیف وضعیت موجود و بیان مسأله :

گردآوری اطلاعات :

تجزیه و تحلیل داده ها :

عدم تقسیم وظایف ومسؤولیت ها بین شرکت کنندگان

ارائه راه جدید :

اجرای طرح جدید :

گردآوری اطلاعات ( شواهد2 ):

نتایج

تقسیم‌بندی مدارس ، مدرسه سنتی

مدرسه خام

مدرسه دارای عملکرد بهبود یافته

مدرسه پیشرو

مدرسه دارای عملکرد عالی

نیروی پنهان جمعی در دانش آموزان

فعالیت پرورشی مجتمع آموزشی مهران

چرا این نوع رفتارها ایجاد می شوند؟

بهبود بخشیدن به مدریت مدرسه

تعریف ومفهوم مدیریت

دیدگاه های موجود در مدیریت آموزشی

مدیریت کیفیت جامع

ارتقای مستمر کیفیت

مشارکت همگانی درمدرسه

چگونگی فرایند حرکت

ویژگی های مدیر مدرسه کیفی جامع

سخن پایانی ( نتیجه گیری )

پیشنهادات راهبردی

منابع و مآخذ

اقدام پژوهی به منظور پیشرفت مدرسه

اقدام پژوهی در کار : داستان یک معلم

قدرت سازمان یا  wide support

استفاده از یک مدل اقدام پژوهی سازمانی

مفاد اقدام پژوهی در مدرسه

فرمت فایل: Word
تعداد صفحات: 62
حجم: 114 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *