برای شروع ساخت یک ساختمان، چه مراحلی را باید طی کرد؟


برای شروع ساخت یک ساختمان، چه مراحلی را باید طی کرد؟

برای شروع ساخت یک ساختمان، چه مراحلی را باید طی کرد؟

اگر صاحب زمینی هستید که قصد احداث یک ساختمان را در آن دارید اولین قدم برای این کار آن است که به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر ( در تهران) مراجعه کنید. دفتر خدمات کارشناسی را سرملک می فرستد تا پهنه مربوطه و بررسی هایی در زمینه مطابقت وضع موجود ملک با سند آن و شرایط موجود ملک را انجام دهد. سپس برمبنای بازدید انجام شده به مالک دستور نقشه ساخت داده می شود. دستور نقشه برگه ای است که در آن کروکی زمین و سطحاشغالی که مالک ساختمان می تواند در آن محدوده از زمینش ساخت و ساز انجام دهد،
مشخص شده است. مالک ساختمان، دستور نقشه را نزد مهندس معمار یا دفتر مهندسی می برد و بر مبنای آن نقشه معماری کشیده می شود. در این مرحله با توجه به شرایط  و نظر مالک و مهندس تعیین می شود که اسکلت ساختمان بتنی باشد یا فلزی و سپس محاسبات سازه نیز انجام و نقشه سازه نیز کشیده میشود. نقشه تاسیسات نیز به همین منوال کشیده می شود.
مالک برای تعیین ناظر ساختمان، باید به سازمان نظام مهندسی مراجعه کند، و سازمان نیز شرکت یا شخص ناظر را به وی معرفی می کند. در تهران اگر سطح اشغال بیشتر از ۲۵۰۰ متر باشد نیاز است که نقشه ها به تایید سازمان نظام مهندسی نیز برسد. پس از تایید نقشه ها و مهر و امضای آن به وسیله طراح، نقشه ها بار دیگر به دفتر خدمات ارسال می شود و شهرداری نیز پس از بررسی و براساس کاربری و تعداد طبقات، برای ساختمان فیش عوارض صادر می کند. پس از پرداخت فیش عوارض، شهرداری برای ملک مذکور پروانه ساختمانی و یک برگه شروع به کار صادر می کند، مالک برای شروع به کار، مجدداً به ناظر مراجعه می کند و ضمن عقد قرار داد با وی، باید برگه شروع به کار را نیز به امضای ناظر برساند. اگر ساختمان دارای مجری ذی صلاح باشد، مجری نیز باید آن برگه را امضا نماید، در غیر این صورت مالک طبق یک تعهد، که تسلیم ناظر می کند، خودش باید به صورت خویش فرما اجرای ساختمان و مسئولیت اجرا را برعهده بگیرد. قبل از شروع به کار ناظر و مجری باید کلیه نقشه ها را بررسی نمایند و از محل ملک نیز بازدید نمایند و در صورت مغایرت نقشه ها یا نقشه ها با شرایط ملک باید مراتب را به طراح یا شهرداری اعلام نمایند تا اصلاحات لازم روی نقشه ها اعمال گردد. ناظر باید همچنین وضعیت ملک و مجاورین را از لحاظ ایمنی و خطر ریزش بررسی نماید و کلیه تمهیدات برای جلوگیری از بروز حادثه در هنگام تخریب، گودبرداری و سایر مراحل ساخت پیش بینی شود. یکی از مهم ترین اقدامات قبل از شروع عملیات ساختمانی انجام بیمه ساختمان است. شهرداری نیز الزاماتی برای شروع پروژه به مالک ابلاغ می نماید. از جمله رنگ آمیزی مشخصی برای متمایز شدن ملک در حال تخریب و نوسازی از سایر ملک ها، ایمن سازی محل تردد عابرین و خودروها، نکاتی پیرامون نحوه دپوی مصالح حاصل از تخریب یا مصالح خریداری شده. نصب تابلویی که حاوی مشخصات پروژه است؛ شامل شماره پرونده شهرداری،  متراژ و تعداد طبقات ساختمان در دست احداث، نام مهندس سازه و مجری. با انجام این کارها، همه چیز برای آغاز احداث عملیات ساختمانی فراهم شده است. تا اینجای کار با توضیحاتی که در این مقاله ارائه گردید، یک شخص که برای اولین بار قصد ساخت یک ساختمان را دارد می تواند پیش برود اما، اجرای یک ساختمان، امری است که نیاز به تجربه بسیار زیاد دارد. اگر اولین بار است که قصد احداث یک ساختمان را دارید پیشنهاد می کنم حتماً در ادامه کار،از وجود یک مجری با تجربه بهره مند شوید.


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *