دانلود طرح توسعه و عمران جامع کلانشهر مشهد مقدس


دانلود طرح توسعه و عمران جامع کلانشهر مشهد مقدس

دانلود طرح توسعه و عمران جامع کلانشهر مشهد مقدس

طرح جامع مشهد

دانلود طرح توسعه و عمران جامع کلانشهر مشهد مقدس

مطالعات مرحله اول

مقدمه
مشهد مقدس به درستی میراث معنوی و فرهنگی مردم ایراناست. این شهر بیش از 1000سال است که این میراث عظیم معنوی و فرهنگی را در طول زندگی پرماجرای خود خلق کرده است. کلانشهر مشهد هرچند در طول حیات تاریخی خود بارها و بارها مورد هجوم و تاخت و تاز اقوام مختلف و قدرت های داخلی و خارجی قرار گرفته و گاهی تا سرحد نابودی کامل پیش رفته است اما دوباره سربلند کرده و به زندگی پرفراز و نشیب خود ادامه داده است. از طرف دیگر برخی از پادشاهان و قدرتهای محلی و ملی به علت آگاهی از دلبستگی مردم ایران به این کانون معنوی و برای مشروعیت بخشیدن به پایه های قدرت خود از این شهر حمایت کرده و در آبادانی و عمران آن کوشیده اند.
برای پیدایش و گسترش مشهد مقدس عوامل متعددی می توان یافت. اما از لحاظ تاریخی دو عامل مهم در شکل گیری، بقاء توسعه و تکامل این شهر نقش اساسی و محوری داشته است. هرچند در دوران معاصر به ویژه در سه دهه ی اخیر، پدیده شهرنشینی، جهانی شدن و سایر عوامل متأثر از دنیای جدید نیز تأثیرات اساسی در این فرایند داشته اند. این دو عامل عبارت اند از:
-1- استقرار کلانشهر مشهد در یکی از کهن ترین کانون های شکل گیری تمدن بشری در مشرق زمین،
یعنی خراسان شمالی
-2- وجود حرم مطهر امام رضا )ع( در این شهر
این دو عامل، یعنی پیشینه ی تاریخی و فرهنگی غنی و منحصر به فرد، وجود بارگاه قدس رضوی سبب شده که کلانشهر مشهد، در سرزمین ایران و در فرایند توسعه ی ملی و در میان سایر کلانشهرها از نقش و جایگاه ویژه و تعیین کننده ای برخوردار شود
 .

این فایل پی دی اف در 159 صفحه به خدمتتون ارائه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *