دانلود پاورپوینت عناصر در معماری اسلامی -42 اسلاید


فهرست:

 صحن و حیاط

 ایوان

 شبستان

 رواق

 حجره

 

حیاط وصحن

به طور کلی استفاده از  حیاط مرکزی در بین النهرین به زمان اوروک  بر می گردد که به  عنوان یک  فرم کلی در احداث  قصرها به کار می رفته است.  قصر مسلیم در کیش متعلق  به پادشاه سومری، یکی از قدیمی ترین نمونه های باقی مانده از حیاط مرکزی است. در قصرهای هخامنشیان نیز از حیاط مرکزی استفاده می شده است.

مساجد، مدارس وکاروانسراها نیزعمدتا دارای صحن یا حیاط مرکزی هستند. صحن، بنا را از سروصدا و فعالیت های روزمره وعادی جدا می کند، علاوه بر این وضوخانه ومحل تطهیر مسلمانان درصحن مساجد ومدارس واستراحت وبارگیری وباربندی مسافران در حیاط کاروانسراها انجام می شد.

راه دسترسی به شبستان ،راه پله ها، اتاق ها و…از صحن می گذشت و دارای دو یا چهار ایوان بود.

صحن در مساجد اسلامی

یکی از عناصر مهم معماری مساجد اسلامی، صحن و حیاط است که قبل از اسلام به دلایل گوناگون مورد استفاده بوده در فرهنگ اسلام به عنوان بیانی از احساس مسلمین نسبت به فضا معنا یافته و چه از نظر کاربردی و چه از دید سمبلیک به اوج خود می رسد. به دلیل پیروی از طرح و نقشه اولین مسجد جهان (مسجدالنبی) ، طرح مربع و یا مربع مستطیل دارد و فضایی  آزاد  و روحانی را برای  واردین به مسجد ایجاد می کند.

در واقع شکل و فرم و عناصر تزئینی ابتدا درصحن ها به نمایش در می آیند وهنگام ورود به مسجد بسیاری از عناصر معماری و تزئینات وابسته به معماری یکجا مشاهده می شود.

در وسط صحن حیاط، آب مظهر پاکیزگی ونظافت،در حوض بزرگی که با فضاسازی بنا به صورت دایره و یا مربع و مستطیل و یا هشت گوش متناسب است، متجلی می شود.

معماران محل حوض را در جایی انتخاب می کردند که تصویر بخش اعظمی از بنا به ویژه ایوانها و طاق نماها در حوض منعکس شود.

حوض علاوه برکارکردی که برای وضو ساختن دارد، نمادی تزئینی نیز به شمار می رود.

این فایل پاورپوینت در 42 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *