or

دانلود پایانامه بررسی تاثیر جنسیت اساتید بر انگیزه تحصیلی دانشجویان

Ydima.ir- ثبت رایگان آگهی کاری و نیازمندی ها در اینترنت

خرید آنلاین انواع بیمه نامه های بیمه ایران از نمایندگی رباط کریم عسگری کد 33237 با ارسال رایگان

dl-doc.ir - فروش پروژه ،مقاله،پایان نامه و پروپوزال

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی مهندسی روانشناسی (علوم تربیتی)

بررسی تاثیر جنسیت اساتید بر انگیزه تحصیلی دانشجویان

چکیده

در سال­های اخیر تحولات جنسیتی گسترده‌ای در حوزه­ی آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی به وقوع پیوسته است که نمی‌توان آنها را محدود و منحصر به تحولات کمی و افزایش چشمگیر نسبت دانشجویان دختر دانست، به همین اعتبار دیدگاه­های جدیدتر بر ابعاد کیفی این تحول تأکید داشته و آن ‌را در عرصه­ی وسیع‌تری از پیامدهای تحصیلی دنبال کرده‌اند. در تحقیق حاضر تلاش شده است که پس از مروری نظری بر وجوه عمده­ی تفاوت­های جنسیتی در توانایی­های شناختی، عملکرد تحصیلی و تبیین آن با استناد به برخی دیدگاه­ها، به این مهم پرداخته شود.

کلید واژه

جنسیت، انگیزش تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، آموزش عالی

 

1-1 – مقدمه

 

امروزه یکی از حیاتی ترین نهاد های هر اجتماعی را تعلیم وتربیت تشکیل می دهد و به آموزش عالی به عنوان ابزاری برای گسترش روند توسعه کشورها ، بیش از سایر مراکز آموزشی تاکید می شود. جولیوس نایرره(1966)1 رییس جمهور اسبق تانزانیا که یکی از آگاهترین راهبران کشورهای جهان سوم بود در این زمینه می نویسند:

دریک جامعه در حال توسعه دانشگاه باید تاکید کارخود را بر موضوعات بسیار لحظه ای و فوری که کشور با آن رو به رو است قرار دهد به علاوه دانشگاه در مقابل مردم و هدف های انسانی آن ها متعهد است . ما در جوامع فقیر فقط می توانیم هزینه های دانشگاهی را که  به توسعه های واقعی مردم ما کمک کند توجیه کنیم . نقش دانشگاه در یک کشور در حال توسعه همکاری کردن ، خلق افکار بدیع ، ارائه نیروی انسانی است .

یونسکو(1349) 2مهمترین وظایف آموزش عالی را علاوه بر ارضا انگیزه افراد برای یادگیری و تکمیل اطلاعات خود عوامل زیر می داند که عبارت است از:

الف : هدایت پژوهش ها در کلیه رشته های علمی

ب: تربیت کادر عالی و فنی

ج : تربیت مدیران و رهبران اجتماعی و نخبگان فکری

د: ایجاد محافل فرهنگی و دانشگاهی در جوامع محلی

در نتیجه افزایش سریع تعداد دانشجویان به طور اخص ، سبب ایجاد و طرح مسائل اساسی مرتبط با برنامه ریزی آموزشی از قبیل نارسائی های کیفی آموزش ، محدودیت امکانات و موفقیت و شکست تحصیلی و فنون تدریس می گردد.

جروم کارابل3 در این زمینه گفت :

آموزش عالی بصورت لاینحل با انتقال نابرابری از نسلی به نسل دیگر ارتباط یافته است کل این فرایند مردان کمک می کند تا آموزشی دریافت کنند که مزایا و موقیتشان را حفظ کنند (کدیور ، 1367)

از سوی دیگر ، گونار میردال (1356) اذعان دارد که تعداد کم دانشجویان متعلق به قشرهای محروم اجتماعی و اقتصادی که به دانشگاه رسیدند مانند درصد بزرگ ترک کنندگان دانشگاه یا مردودین را تشکیل می دهند . مفهوم مخالف آن این است که امروزه روشنفکران و سیاستمدارن کشور های جهان سوم دریافتند که موتور رشد و توسعه برای رهایی از وابستگی تربیت نیروی انسانی ماهر و توانا و منطق با نیاز های کشور است . تجربه های تاریخی کشورهای آلمان و ژاپن ، طی جنگ جهانی دوم و در دوران بازسازی ، لزوم و اهمیت ویژه آموزش عالی را نشان داد .

 

فهرست مطالب

فصل 1-    انگیزه و پیشرفت تحصیلی.. 1

1-1-    مقدمه……….. 2

1-2-    ارزش ها و هنجار های جنسیتی.. 4

1-3-    تعریف مفهومی متغیر ها  و انواع آن.. 6

1-4-    اصطلاحات پژوهش…. 7

1-5-    انگیزه های اولیه. 7

1-6-    انگیزه های ثانویه. 8

1-7-    انگیزه و رفتار 9

1-8-    انگیزه و پیشرفت تحصیلی.. 10

1-9-    عوامل انگیزشی و پیشرفت تحصیلی.. 10

1-10-  ماهیت و محتوای برنامه های آموزشی.. 11

فصل 2- جنسیت و انگیزه تحصیلی…………………………………………………………………………………………………….12

2-1-  جنسیت و توانایی­های تحصیلی.. 12

2-2-    جنسیت و عملکرد تحصیلی.. 15

2-3-    کند وکاو رابطه دانشجو و استاد. 21

2-4-    وظایف استاد و  دانشجو نسبت به هم.. 23

2-5-    ویژگی های استاد و دانشجو. 24

2-6-    تعهد و مسئولیت استاد و دانشجو در قبال هم.. 24

2-7-    رفتار استاد و انگیزه تحصیلی.. 25

2-8-    ارتباط انگیزه و پیشرفت تحصیلی.. 29

2-9-    انگیزه پیشرفت و جنسیت… 29

2-10-  ارتباط انگیزه پیشرفت و فرهنگ جامعه. 29

2-11-  ارتباط انگیزه پیشرفت و یادگیری و عملکرد. 30

فصل 3-   فرضیه ها و روش انجام کار. 31

3-1-    ضرورت و اهمیت پژوهش…. 32

3-2-    پژوهش های انجام شده 33

3-3-    بیان مسئله. 33

3-4-      اهداف پژوهش…. 34

3-5-    روش پژوهش…. 34

3-6-    روش گردآوری اطلاعات… 35

3-7-    ابزار گرد آوری اطلاعات… 35

3-8-    جامعه آماری و تعداد نمونه و روش نمونه گیری.. 35

3-9-    روش تجزیه و تحلیل داده ها 36

3-10- فرضیه پژوهش   …36

فصل 4-   تجزیه و  تحلیل اطلاعات… 37

4-1-    روائی پرسشنامه. 38

4-2-    اعتبارپرسشنامه. 38

4-3-    بررسی آماری جامعه دانشجویان پسر. 40

4-4-    بررسی آماری جامعه دانشجویان دختر. 43

فصل 5-   نتیجه گیری و پیشنهادات… 48

5-1-    نتیجه و خلاصه پژوهش 49

فهرست منابع.. 52

این فایل ورد در 86 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

125,000 ریال – خرید

ثبت رایگان مشاغل و نیازمندی ها





اطمینان به اصالت سایت / راهنمای خرید/ کد تخفیف / گزارش مشکل در خرید/ تبلیغات در سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.