آشنایی با گرایش سواحل، بنادر و سازه های دریایی


⚡️⚡️آشنایی با گرایش سواحل، بنادر و سازه های دریایی
گرایش سازه‌های دریایی شامل سه بخش onshore ،nearshore وoffshore می باشد. دربخش on shore و near shore به تحلیل وطراحی سازه‌های ساحلی ونزدیک ساحل مانند اسکله‌های فولادی و بتنی، موج‌شکن‌ها، خطوط لوله ساحلی و همچنین تحلیل جریانات رسوب، تثبیت سواحل و… پرداخته می‌شود. دربخش offshore نیز تحلیل و طراحی سازه های دور از ساحل مانندسکوهای نفتی، خطوط لوله کف دریا در آب های عمیق و… مدنظر است.
درکشورهای پیشرفته گرایش سازه های دریایی به سه بخش مهندسی دریا، مهندسی سواحل و مهندسی سازه‌های دریایی تقسیم می­ شود که در کشور ما کلیه این گرایش ها تحت عنوان سواحل، بنادر و سازه های دریایی ارایه می شود.

✅ هدف دورۀ کارشناسی ارشد سازه‌های دریایی آموزش افرادی است که با شناخت کافی از اصول طراحی سازه ها و نیز آشنایی با کارهای دریایی، دارای توانایی‌های لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه­ های عمرانی و تخصصی این گرایش بوده و ضمناً توان تحقیقاتی کافی جهت حل مسائلی که در این زمینه­ ها با آن روبرو می­ شوند را دارا باشند. این پروژه­ های تخصصی می­تواند شامل انواع اسکله­ ها، موج ­شکن­ ها، سکوهای دریایی، دیوارهای ساحلی و تأسیسات حفاظتی سواحل، ستون های مهاربند و کلیه تأسیسات بندری باشد.

✅ تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد سازه‌های دریایی برابر 32 واحد است که شامل 24 واحد دروس تئوری و عملی، 2 واحد سمینار و 6 واحد پایان­ نامه است.

✅ دروس گرایش سازه­ های دریایی شامل دروس اصلى مبانی هیدرولیک دریا و اصول طراحی سازه­ های دریایی متعارف به همراه یکی از دروس دینامیک سازه­ های دریایی و یا اصول مهندسی سواحل و نیز یکی از دروس روش های عددی در مهندسی دریا و یا روش اجزاء محدود مى باشد،
و همچنین برخی از دروس اختیاری این گرایش عبارتند از:
سکوهای دریایی، طراحی بنادر، ژئوتکنیک دریایی، اجرای سازه­ های دریایی و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *