مفهوم هشت رنگ


رنگ شناسان و روانشناسان 8 رنگ(چه خالص و چه نا خالص) را مهم می دانند.زیرا تاثیرات این 8 رنگ بر انسان مهم تر از رنگ های دیگر است. به تاثیر رنگ بر بدن انسان فیزیولوژِی می گویند. و با توجه به این فیزیولوژی صفات قابل توجه رنگ ها را پیدا کرده و به صفات انسان ها نسبت دادند. تمامی تست های رنگ و روانشناسی های مرتبط به رنگ از همین جهت حائز اهمیتند.

1-خاکستری

خاکستری در بین رنگ های تست ، رنگ ندارد. نه تیره است و نه روشن ، و کاملا فاقد هر محرک یا تنش روانی می باشد. رنگ خاکستری خنثی است: یعنی نه ذهنی است نه عینی. نه درونی است و نه بیرونی، نه هیجان انگیز است نه آرام بخش.خاکستری یک قلمرو اشغال شده نیست اما سر حدی به عنوان سرزمین هیچ کس می باشد.حد فاصل میان مناطق متضاد و مانند دیوار برلین «پرده آهنین» است که در هر طرف آن راه مختلف وجود دارد.


2-آبی

رنگ آبی تیره (سرمه ای) در تست آرامش کامل را نشان می دهد . رنگ آبی سیستم اعصاب مرکزی را تسکین می دهد . فشار خون ، میزان ضربان و تنفس کاهش می دهد. بدن ، خود را با آرامش و تجدید قوا تطبیق می دهد، به طوریکه در زمان بیماری و خستگی نیاز به این رنگ زیاد می شود. از نقطه نظر روانشناسی ، گرایش به حساس بودن و زود رنجی نیز افزایش می یابد.

سرمه ای ، مانند 3 رنگ اصلی ، نشانه ی پر رنگ یک نیاز بیولوژیکی اصلی می باشد. از نظر فییزیولوژی آسایش خاطر ، و از دیدگاه روانشناسی به معنای خرسندی یعنی خرسند بودن همراه با لذت و خوشی است. هرکس در یک وضعیت متعادل ، هماهنگی و عاری از تنش احساس قرار گیرد، احساس امنیت و یک پارچگی می کند. بنا براین رنگ آبی قید و بند هایی را که شخص برای خود به وجود می آورد ، حس تملک و وجدت را نشان می دهد. بنابر گفته ی آنان (رنگ آبی به معنای وفاداری و صداقت است)آما در جایی که افراد با هم متفق اند بسیار آسیب پذیر اند. بیولوژیکی که رنگ آبی نشانگر آن است با واژه ی (گیموت)(Gemut) مشخص می شود. در زبان انکلیسی واژه ای که دقیقا معادل آن باشد وجود ندارد  اما شبیه به حساسیت احساس است.

3-سبز

رنگ سبز در آزمایش ، مایل به آبی است . و نشانگر شرایط روحی و تنش انعطاف پذیر می باشد. و از دیدگاه روان شناسی انتخاب کننده ی این رنگ دارای ثبات قدم و استقامت و پشتکار است. بنابراین رنگ سبز بیان کننده ی پایداری ، ثبات و ایستادگی در برابر تغییرات می باشد .علاوه بر ثبات و خودگاهی جایی که ( من ) ارزش پیدا می کند در شکل هایی از مالکیت و اظهار وجود دلالت می نماید.رنگ سبز از نظر سمبلیک مانند درخت کاج با عظمتی است که ریشه ی عمیقی دارد . مغرور و سر به فراز کشیده است ، از درخت کوچکتر یک سر گردن بلند تر است . حلق و خوی تند و خودکامه و به هنگام کشیدن زه کمان اضطراب دارد. محتوای عاطفی آن غرور است. رنگ سبز موجب اصطراب می شود و حتی منجر به انقباض ماهیچه یا تشنج موضعی گردد.

4-قرمز

رنگ قرمز که با مخلوط رنگ زرد یک نارنجی کم رنگ به وجود می آورد ، وضعیت جسمانی(فیزیولوژی) مصرف انرژی را نشان می دهد. نبض را سریع می کند ، فشار خون را بالا می برد و میزان تنفس را بیشتر می کند. قرمز بیانگر نیروی حیاتی ، فعالیت اعصاب و غدد است و به معنای آرزو و اشکال میل و اشتیاق می باشد. رنگ قرمز وادار می کند تا به نتایج دست پیدا کرد و به پیروزی رسید نشانگر میل شدید برای چیز هایی است که سختی ، زندگی و کمال تجربه را ابراز می دارد. رنگ قرمز به عنوان محرک ، اراده برای پیروزی و اشکالی  از شور زندگی و قدرت و توانایی تا تحول انقلابی محسوب می شود. انگیزه ای برای فعالیت ، ورزش ، کوشش ،رقابت  و نیروی متهور برای اقدام به کارهای مهم است. رنگ قرمز رویارویی با اراده یا قدرت اراده را بیان می کند، در مقابل رنگ سبز (انعصاف پذیری اراده) را نشان می دهد

5-زرد

رنگ زرد روشن ترین رنگ تست و تاثیر آن به صورت روشنی و شادمانی آشکار می گردد. چون قرمز غلیظ تر و سنگین تر از زرد می باشد بنابراین تحریک آمیز است لذا وسوسه آمیز تر است تا تحریک کننده. برای نمونه ، با وجودیکه رنگ زرد مانند رنگ قرمز موجب اقزایش فشار خون و تسریع ضربان و میزان تنفس می شود، اما ثبات قابل توجهی ندارد. صفات اصلی رنگ زرد عبارتند از : روشنی ، انبساط پذیری بلامانع، نرمی یا آرامش خاطر ا بیان می کند

6-بنفش

رنگ بنفش ترکیبی از رنگ قرمز و آبی است. با وچودیکه یک رنگ مجزا و مشخص به شمار می آید اما روشنی دو رنگ را ندارد ولی بعضی از صفات رنگ های آبی و قرمز را به عنوان یک رنگ ترکیب حفظ می کند. بنفش تلاش می کند تا جنبه های تسخیری رنگ قرمز و تسلیم ملایم رنگ آبی را به یک شکل در آورد و نشانگر (انطباق) می باشد. این انطباق نوعی پیوند پنهانی ، درجه ای از صمیمیت همراه با حساسیت است که منجر به آمیزش کامل میان ظاهر و باطن می گردد ، به طوری که هر چیزی اندیشه طلب کند باید واقعیت داشته باشد. رنگ بنفش می تواند به معنای انطباق به عنوان یک آمیختگی صمیمانه و عاشقانه، یا می تواند مبنی بر درک مستقیم یا حسی باشد.

7-قهوه ای

رنگ قهوه ای در تست ترکیبی از دو رنگ زرد و قرمز است، نیروی تحریک رنگ قرمز کاهش یافته ، سردتر و ملایم تر می شود – نقاشان معتقدند (در هم شکسته می شود)، بینابراین رنگ قهوه ای انگیزه خلاق و وسیعی را که نیروی حیاتی و فعال بوده ، و حسی و غیر فعال می باشد . بنابراین نگ قهواه ای احساسی را که به صورت حس جسمانی مربوط است . مستقیما به بدن مرتبط می شود و جای آن در ردیف رنگ ها بیانگر شرایط حسی بدن می باشد.

8-سیاه

رنگ سیاه تیره ترین رنگ می باشد. در واقع رنگی است که خودش را نفی می کند . رنگ سیاه بیانگر مرز مطلقی است که در ورای آن زندگی متوقف می شود و بدین ترتیب نظر پوچی و عدم را بیان می دارد. رنگ سیاه به معنای(نه) نقطه مقابل سفید به معنای (بله) است. رنگ سیاه پایانی است که در فراسوی ان هیچ چیز وجود ندارد. رنگ سیاه به عنوان نفی کننده ی خود ، نشانگر انکار نفس، تسلیم یا انصراف نهایی می باشد و تاثیر عمیقی روی هر رنگی که در همان گروه است دارد و روی ویزگی آن رنگ تاکید می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *