طرح جامع بوئین زهرا


معرفی طرح جامع بوئین زهرا :
شروع عملیات طرح جامع بوئین زهرا براساس شرح خدمات مربوطه و تحویل نقشه‌های پایه شهر بوئین زهرا از تاریخ ۱/۹/۱۳۸۶ می‌باشد.

شهر بوئین زهرا که مرکز شهرستان مربوطه از شهرهای استان قزوین می‌باشد در جنوب استان و در مسیر راه قزوین به ساوه قرار گرفته است. سعت شهر بالغ بر ۴۴۶٫۴۴ هکتار و قزوین مهم‌ترین و نزدیک‌ترین شهر به آن می‌باشد. فاصله بوئین زهرا تا مرکز استان (قزوین) در حدود ۵۵ کیلومتر گزارش گردیده است.

براساس شرح خدمات مورد نظر به جهت ورود به مطالعات وضع موجود، اقدامات زیر توسط این مهندسان مشاور صورت گرفت:

برداشت اطلاعات از وضع موجود شهر (۱۳۸۶) در حد پلاک.
برداشت حجم ترافیک و مقاطع محورهای ارتباطی عمده شهر.
مکاتبه با ادارات، مؤسسات دولتی و غیردولتی جهت کسب داده‌های پایه و اطلاع از برنامه‌ها و طرح‌ها و نظرات و پیشنهادات دوایر و سازمان‌های مربوطه در خصوص تهیه طرح مذکور.
گردآوری و طبقه‌بندی اسناد تاریخی، کتب پایه در زمینه تاریخچه و بنیان شهر بوئین زهرا و طرح‌های فرادست و ملاک عمل مصوب محدوده مورد مطالعه.
تدوین و اجرای پرسشنامه خانوار مسکن، مشارکت‌پذیری، قیمت اراضی، مبدأ – مقصد ترافیک جهت مطالعات مسکن، اقتصادی – اجتماعی و ترافیک.
بکارگیری نرم‌افزار Excell جهت طبقه‌بندی و تحلیل داده‌‌ای پرسشنامه‌های مطرح.
تاریخچه بوئین زهرا :
ابتدای شکل گیری و نام بوئین زهرا را از موقعیت اولیه دهستان زهرا می توان دید. زیرا این ناحیه و چگونگی ماخوذ از زهرا منسوب به دختر روی صاحب ری است که همین نام را داشته و آن را به دخترش بخشیده است و او در آنجا بنائی کرد ولی در اینکه تا چه حد نام این دهستان با نام دختر صاحب ری ارتباط دارد جای بحث است. از اینرو با توجه به وجود تمدن پیش از اسلام در این منطقه بی مناسبت نخواهد بود اگر اساس این نام را مربوط به قبل از اسلام بدانیم که با جزئی تغییر، بصورت کنونی درآمده است.

از طرف دیگر ” با توجه به تپه  های باستانی موجود در منطقه باید گفت که سابقاً وجود تمدن در این ناحیه به دورانهای بسیار کهن مربوط می گردد. برخی از نویسندگان دوران اسلامی از این ناحیه در آثار خود یاد نموده اند.” (ورجاوند، ۲۶۱:۱۳۴۹) ” درباره نام این ناحیه و چگونگی آن در فصل چهارم تدوین چنین آمده است : دیگر از نواحی قزوین ابهررود و ناحیه دیگر زهرا است که ناحیه ای آباد و دارای آب و میوه های فراوان است و قصبه او مسکن می باشد.

برقی ذکر کرده است که زهرا منصوب به دختر روی صاحب ری است که همین نام را داشته و این بقعه را به دخترش بخشیده است و او در آنجا بنائی کرد. مرکز بخش و دهستان زهرا قصبه بوئین است. بخش آن مرکب از دهستان دشتی-رامند – زهرا و دانسفهان ۲۵۰۰ نفر جمعیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *