دانلود رایگان ضرورت مکانیابی فضاهای فراغت در شهر


ضرورت مکانیابی فضاهای فراغت در شهر

الف : علل طرح مسئله

زندگی شتابان امروز فرصت تفکر را از انسان سلب کرده است . فعالیت روزمره انسان امروزی ، در دور تسلسل از منزل به محل کار و بالعکس گرفتار آمده و زمانهای باقیمانده نیز صرف تجدید قوا برای شروع مجدد این دور باطل میگردد . از طرف دیگر هدف وجودی فضاهای شهری نیز تکمیل کننده این بحث بوده و هیچ گونه گشایشی بوجود نمی آورند زیرا با غلبه تفکر عملکردگرایی ، هر فضا نیز به منظور خدمت خاصی طرح شده است .

امروزه باز خوانی مفهوم اوقات فراغت و اضافه کردن آن به اجزای فعالیت های انسان امری ضروری است . منظور ما از اوقات فراغت تماشای تلویزبون در منزل ، تماشای ویترین مغازه ها و امثال این نوع فعالیت ها نمیباشد . فعالیتهایی که از روی عادت روزمره انجام میشود فراغت نام ندارد ، بلکه منظور فعالیتهایی است که از روی نیاز درونی انسان انجام میگیرد . اوقات فراغت برای تفکر در خود است نه برای خود .

ب: اوقات فراغت زمانی برای خود

مسئله بسیار مهم که امروز بیش از هر چیز دیگر قابل تفکر و تامل است ، شروع دوره ای جدید در روابط اجتماعی و شکل گیری شخصیت اجتماعی افراد در جامعه میباشد . اهمیت شناخت این دوره که در حال تکامل بوده و به شکل گیری شخصیت اجتماعی میگردد ، بر عهده جامعه شناسان میباشد . متفکرین در تمامی رشته های مرتبط نیز میتوانند در شناسایی نقاط قوت و گسترش آن و برطرف کردن نقاط ضعف آن کمک کنند .

در دوره ای زندگی میکنیم که با هجوم ماشین و رواج مصرف گرایی و اهمیت به اصالت کار ، بسیاری از مفاهیم گذشته ما ، کمرنگ و یا یه به دست فراموشی سپرده شده است  . شناسایی و تقویت این مفاهیم فراموش شده  اهمیت فوق العادهای در وضوح زندگی و شادابی اجتماع دارد . بررسی اوقات فراغت و نقش آن در زندگی جمعی از جمله این مفاهیم میباشد . یکی از عوارض تمدن جدید ، اصالت کار و نهایتا زنده بودن برای کار و به تعبیری گم شدن اوقات فراغت در جامعه است . شناسایی علل این امر و ارائه راهکارهای عملی برای بهبود تفکر جمعی در جامعه ، یکی از وظایف مهم تمامی علوم میباشد . در بین تمامی رشته های علوم ، نقش رشته معماری و شهرسازی – به عنوان علمی که با موضوع انسان سروکار دارد و محصولات آن مستقیما توسط انسان به مصرف میرسد در تبیین روابط اجتماعی امروز و برنامه ریزی و خلق فضاهایی ، به عنوان فضای فراغت ، به منظور مکانی برای تمرکز و در عین حال تقویت روابط مثبت اجتماعی بسیار مهم و اساسی است .

[download id=”81019″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *