دانلود تحقیق کالبد شکافی خاورمیانه جدید


خاورمیانه جدیدی که وزیر امور خارجه آمریکا در روزهای اخیر مطرح کرده است واکنشهای متعددی در جهان بر انگیخته است این موضوع که همزما ن با جنگ رژیم صهیونیستی کلید مجدد آن زده شده است با توجه به مقاومت حزب الله لبنان وشکست های پی در پی رژیم صهیونیستی و افزایش محبوبیت وی در جهان اکثر تحلیلگران را به این نتیجه رساند که این طرح نیز مانند دیگر طرحهای آمریکا در بدو تولد مرده به دنیا آمده و زایش خاورمیانه جدید به شکست حیثیتی واستکباری آمریکا و رژیم صهیونیستی منجر شده است . سیامک باقری کارشناس ارشدروابط بین الملل،سردبیر فصلنامه مطالعات روز ونویسنده کتاب خاورمیانه بزرگ در مصاحبه ای با مرکز اطلاع رسانی بصیرت تحلیل خود را از خاورمیانه جدید ارایه داده ند

آقای باقری در مورد چیستی طرح خاورمیانه جدید می گوید: خاورمیانه جدیدی در واقع ادامه همان پروژه طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا است. آمریکایی‌ها بر اساس یک دیدگاه – قبل از وقوع حادثه یازده سپتامبر- به دنبال تغییراتی بنیادین در منطقه خاورمیانه بودند. واین سیاستها ناشی از روند تحولاتی بود که با ماهیت اسلام‌گرایی در منطقه خاورمیانه طی می‌شد و آمریکا آن را به عنوان یکی از تهدیدات جدی و استراتژیک علیه منافع و امنیت ملی خود تلقی می‌کرد تا جایی که این موضوع در تدوین استراتژی امنیت ملی آمریکا در قرن 21 به طور صریح و آشکار ذکر می‌شود.

پس از حادثه یازده سپتامبر این فرصت برای آمریکاییها مطرح شد که پروژه خاورمیانه بزرگ خود را اجرا نمایند. به همین جهت پس ازاشغال افغانستان اولین بار پاول وزیر خارجه وقت آمریکا مسأله تغییر جغرافیای خاورمیانه را علنی کرد و به دنبال آن سایر مقامات آمریکا به تدریج ابعاد دیگری از این پروژه را بر ملا ساختند بعد از حمله آمریکا به عراق و سقوط رژیم بعثی صدام مقامات آمریکا بار دیگر مسأله خاورمیانه نوین را یادآور شدند و عراق را به عنوان یکی از نقاط عطف تحقق این پروژه دانستند تا جای که «دیک چنی» معاون بوش اعلام کرد که راه خاورمیانه از عراق می‌گذرد این جمله بیانگر این نکته است که از نظر مقامات آمریکا، عراق در وازه ورود به خاورمیانه جدید است.اکنون در مرحله سوم پروژه سخت‌افزاری تحقق خاورمیانه بزرگ هستیم و آن تهاجم رژیم صهیونیستی به لبنان با حمایت و هماهنگی آمریکا است .

این فایل ورد در 9 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *