ماهواره


مقدمه

ممکن است تاکنون زیاد واژه ماهواره های جاسوسی را شنیده باشید اما واقعا این ماهواره ها تا چه اندازه واقعیت داشته و چه توانایی های را دارند؟ در این مقاله تا حدودی با پاسخ این سئوالات آشنا خواهیم شد.

ماهواره های جاسوسی قادرند اطلاعات کشورهای مختلف جهان را بدون اطلاع آنها جمع آوری کرده و در اختیار سازمانهای جاسوسی خود قرار دهند. این ماهواره ها قادرند از اجسام روی زمین تصاویر رنگی  با کیفیت بالا تهیه نموده و آنها را تحت کنترل خود قرار دهند . این ماهواره ها میتوانند حرکت یک نفر را بر روی زمین مشاهده کرده و مختصات مکانی او را تعیین کنند. این ماهواره ها حتی قادرند در خلال شب و یا هوای ابری بوسیله تجهیزات پیشرفته خود اقدام به عکسبردای کنند.

عموما ماهواره های جاسوسی بمنظوری جمع آوری اطلاعات نظامی دیگر کشورها و شناسایی استعدادهای نظامی آنها بکار برده میشود. این ماهواره ها همچنین اقدام به جمع آوری رادیویی دیگر کشورهانموده و مکالمات رادیوی آنها را مورد استراق سمع قرار می دهند . این اطلاعات ممکن است مربوط به مکالمات تلفنی ، ارتباطات فکس ، تلفنهای موبایل ، حتی ارتباطات اینترنتی کشورهای دیگر باشد.

این ماهواره ها می توانند در تمامی مدارهای زمین قرار بگیرند . اما عمده ترین فعالیت آنها در مدار پایین زمین است تا بتوانند  تمام نقاط زمین را تحت پوشش خود قرار دهند.

از این ماهواره ها همچنین میتوان بعنوان پایگاه های نظامی فضایی استفاده نمود و حتی کلاهک های هسته را در آنها مستقر نمود.

تاریخچه ماهواره

اولین پرتاب ماهواره به مدار زمین را روسها به نام خود ثبت کردنداین ماهواره که اسپوتنیک نام داشت در سال 1958 در مدار زمین قرار گرفت. آمریکایی ها دو سال بعد وارد عرصه ماهواره شدندو در سال 1960 اولین ماهواره را پرتاب کردند.فن آوری صنعت ماهواره و ایستگاههای پرتاب آن اکنون در انحصار چند کشور است.بیشترین پرتاب را تاکنون روسیه انجام داده است ولی ماهواره های آمریکایی از لحاظ پیشرفت و دقت از روسیه جلوتر است.

کاربردهای ماهواره

ماهواره ها همان طور که در زمینه پیشرفت علوم مختلف کمکهای شایانی به بشر کرده اند واستفاده ازآنها تاثیر بسزایی در زندگی انسانها داردبسیاری ازمسایل و مشکلات مربوط به هزینه , زمان وثبات اطلاعات ارسالی را حل کرده وکارایی شبکه های تلویزیونی رابه شکل چشمگیری افزایش داده است در عین حال مشکلات خاص خود را نیز ایجاد کرده است.گسترش خارق العاده ارتباطات ماهواره ای بیانگر تلاش بی وقفه انسان در به کارگیری تکنولوژی جدید درجهت رفع نیازهای جوامع بشری است در حال حاضر بیش از هزار ماهواره درمدارهای مختلف وبرای مقاصد متفاوت در اطراف زمین در حال چرخش است. کاربردهای وسیع آن در زمینه های مخابرات،کشاورزی , هواشناسی , معادن , اکتشافات , نجوم حفاظت محیط زیست , نظامی و غیره , اطلاعات بی شماری را در اختیار انسان قرار داده که ما می بایست ازکاربردهای مثبت به نحو احسنت استفاده و از عواقب منفی آن جلوگیری کنیم.که به چند مورد از آنها اشاره می کنم.

این فایل ورد در 26 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *