دانلود تحقیق مارها


مارها

مار در زبان بیگانه با دو اصطلاح ( هرپنت ) یا ( اسنیک ) آمده است لغت هرپنت از ریشه لاتینی ( هر پنس ) به معنی خزنده و لغت اسنیک از ریشه انکلو ساکسون ( اسناکا ) گرفته شده است .

مارها دارای بدن کشیده و پوشیده از پولک هستند . دست و پا ، پلک چشم ، مثانه ، گـوش بیرونی و میانی ( به استثنای استخوان رکابی ) پرده صماخ و مجرای استناش ندارد . بجز انواع چند تیره ، که آثاری از استخوان های لکن در آن دیده می شود . بقیه فاقد لکن خاصره و همچنین شش چپ اند . استخوان جناغ سینه نیز در هیچیک از انواع تیره مارها دیده نمی شود . به همین دلیل دنده هایشان در جلو آزادند مخرج دفعی ـ تناسلی ( آنوس ) در بخش شکمی ، بین تنه و دم به طور عرضی قرار دارد . در بیشتر تیره های مار هر یک از دو نیمه استخوانهای آرواره پایین ، که به وسیله رشته های پیوندی به هم متصل اند ، می توانند به طور مستقل حرکت کنند . اتصال دو آرواره نیر به نحوی است که بر حسب نوع مار اغلب تا ۱۸۰ درجه قابل باز شدن است . این وضع به مار امکان میدهد که طعمه ای را که نسبت به دهان جانور خیلی بزرگتر است براحتی ببلعد . مجموع مهره هادر ستون پشتی بدن مار بر حسب نوع آن از ۱۴۱ تا ۱۴۵ عددی گزارش شده است

مارها در تمام نقاط جهان ، بجز زلاندنو و قطبین ، دیده شده اند . تقریبا” از ۳۰۰۰ نوع مار پراکنده در جهان تنها ۳۵۰ نوع آن سمی اند و از این تعداد فقط بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ نوع را می توان سمی و خطر ناک تلقی کرد . از ایرلند و ماداگاسکار نیز تا کنون بین مار سمی گزارش نشده است . تمرکز مارهای سمی خطرناک در آسیا بیش از سایر نقاط جهان است پس از آسیا قاره آمریکا با داشتن حدود ۱۰۰ نوع مار سمی در مرتبه دوم قرار دارد آفریقا و استرالیا بین ۷۰ تا ۸۰ نوع مار سمی دارند در حالی که در اروپا فقط ۷ نوع مار سمی دیده می شود . محل سکونت مارها متفاوت است . برخی که حفار هستند در سوراخها و نقب ها زندگی می کنند . این مار ها معمولا” باریک و کوچک اند و چشمهایشان در زیر پولکهای سر پوشیده است . برخی دیگر در روی شاخه های درختان و بعضی در جاهاهی مرطوب زیستگاهشان آب دریا است . کوچکترین مارها در حالت بلوغ در حدود ۲۰ سانتیمتر و متعلق به تیره لپتو تیظو پیده است و یزرگترین آنها از جنس پیتون هاست که به ۱۱ متر هم می رسد.

این فایل ورد در 45 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *