گزارش کارآموزی بانک سپه


درسالهای اخیر، صنعت بانکداری شاهد رقابت شدید توام با فرصتها و تهدیدهای زیادی بوده است‌. به طور مسلم هیچ بانکی نمی‌تواندارائه دهنده تمامی خدمات ممکن باشد و در زمینه خدماتی که ارائه می دهد ، بهترینباشد. بانک ها می توانند با بررسی نقاط قوت خویش و فرصتهای موجود در بازار،استراتژی هایی را پیش بگیرند که به یک جایگاه رقابتی مناسب در بازاردست یابند. اینمقاله بعضی از مباحث مرتبط با جایگاه‌یابی بانک را مورد بررسی قرار می دهد. شیوههایی که بتوان از طریق آنها به موقعیتهای متمایزی نسبت به رقبا دست یافت.

در آغاز سال 1304 شمسی که هنوز آرامش در سراسر کشور و فعالیتهای عمومی در شئون مختلف اجتماعی محسوس نشده بود و تاثیر شگرف عوامل اقتصادی و بازرگانی در حیات سیاسی مملکت نمودی نداشت. اولین بانک ایرانی با سرمایه 3,883,950 ریال در محلی محدود – چند باب مغازه – تاسیس شد و در 24 اسفند همان سال اولین شعبه بانک سپه در شهر رشت افتتاح گردید.

و اکنون بانک سپه با بیش از 80 سال (بیش از سه ربع قرن) تجربه به عنوان یکی از مهمترین نهادهای مالی و اقتصادی کشور با حدود 1800 شعبه توانسته با جذب سرمایه های سرگردان جامعه و سوق دادن آن بسمت فعالیتهای مولد اقتصادی در جهت تحقق اهداف اقتصادی کلان کشور مشارکتی موثر و مطلوب داشته باشد.

در عرصه بین المللی نیز با ایجاد واحدهای بانکی در کشورهایی چون آلمان، ایتالیا و فرانسه و همچنین بانک بین المللی سپه انگلستان، در ارائه خدمات بانکی از جایگاه ارزنده ای برخوردار است.

از اهم فعالیتهای بانک سپه در عرصه بین المللی میتوان به خدماتی از قبیل افتتاح انواع حسابهای سپرده، انجام امور حوالجات ارزی، گشایش اعتبار اسنادی، ابلاغ اعتبارات اسنادی، پوشش اعتبارات اسنادی، تایید اعتبارات اسنادی، صدور ضمانتنامه ارزی، … اشاره نمود.

بانکداری، ورودی ها و خروجی‌های گوناگونی دارد. بانکها با انجام عملیات بانکداری، ورودی‌های این سیستم را به خروجی‌های آن تبدیل می‌کنند . بانکها اعم ازدولتی یا خصوصی دررقابتی تنگاتنگ با یکدیگر هستند. واقعیت آن است که دراین رقابت،پیروزی با بانکهایی است که سهم بیشتری از بازار را با کمترین هزینه به خود اختصاصدهند.

تعداد پرسنل در بانک بر اساس درجه شعبه تعیین می شود شعبه  ای که اینجانب در آن مشغول به کار بوده دارای 9پرسنل شامل،رئیس،معاون،رئیس صندق،رئیس معاملات،سوپروایزر،کارمند وتحویل دار و همچنین خدمتگزار شعبه می باشد.ساعت کار اغلب بانکها از 8 صبح تا 16 می باشد.

دراین شعبه ساعت 8 تا حدودا 11 صبح پر بارترین و می شود گفت شلوغ ترین زمان است و کارمندان کار بیشتر را در این ساعات انجام می دهند.روزهای آخر ماه و اولین روزهای و زمان واریز حقوق روزهایی هستند که شعبه مشتریان بسیاری را پذیزا و به آنها جواب گوست.این شعبه با این تعداد کارمند پاسخوی همه مشتریان می باشد.تقریبا ارتباطاط به صورت عمودی است یعنی از بالا به پایین برخی از کارها برای کارمندان تعریف شده است و آنها باید هر روز تکرار مکرارات را انجام دهند کار آنها تکراریست چندان اختیاری در انجام کارها ندارند,برخی از کارها باید حتما مورد تایید و امضاء رئیس قرار گیرد و برخی دیگر باید حتما مقامات بالا به رئیس این اجازه را بدهند یعنی حتی رئیس شعبه نیز در انجام برخی از امور از خود اختیار تام ندارد.خلاقیت و نو آوری نیز در امور بانکی معنا ندارد مگر در کارهای فردی که بر می گردد به نظم و انضباط آنها برای مثال چیدمان پرونده ها طوری که به راحتی در دسترس باشند.نوآوری و خلاقیت در بانک با پیشرفت تکنولوژی و شبکه ارتباطاط و…در ارتباط است و این به مسئولین رده های بالاتر بانک بر می گردد که این تکنولوژیهای برتر را هر چه سریع تر از سایر بانکها برای شعبات خود فراهم کنند چرا که سایر بانکهای خصوصی و دولتی رقبای بزرگی محسوب می شوند و مشتریان به بانکهایی مراجعه می کنند که در کمترین زمان و با صرف وقت و هزینه کمتر بهترین وبیشترین کارها را انجام دهند چرا که در این دوران وقت و هزینه و جلب رضایت مشتری حرف اول را میزند.

امور بانکی بر اساس عدم اعتماد صورت می گیرد لذا هر یک از کارمندان در قبال کاری که انجام میدهند مسئولند.سیستم کامپیوتری که هر یک از آنها با آن کار می کنند جداست هر کدام برای ورود کارمندان  به سیستم کد و رمز جداگانه تعریف شده.و هر یک از کارمندان باید با کد و رمز خود وارد شوند زیرا اگر اشتباهی رخ دهد این مسئولیت با صاحب آن کد و صاحب امضاء می باشد.

در سیستم بانکی رفتار کارمندان باید محترمانه و رسمی باشد چه با ارباب رجوع و چه با سایر همکاران.لباس فرم آنها نیز باید مرتب و رسمی باشد که این رسمی بودن در بانکهای خصوصی بیشتر رعایت می شود.

در سیستم بانکی رفتارها پاسخ ـ محرک می باشد کارمندان کار می کنند تا در آخر ماه حقوق بگیرند.کارمندی که کار خود را خوب انجام دهد برای مثال کارمندی ظرف مدت 1ماه بسیاری از اقساط معوقه را پیگیری و مبلغ هنگفتی را به صندوق بازگرداند بانک نیز مبلغ 24 ساعت اضافه کاری را به ایشان اعطا نمودند.این خود باعث تشویق این کارمند و ترغیب سایرین می شود.

فایل ورد 19 صفحه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *