بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر پرخاشگری


  پرخاشگری یکی از عمده ترین  مشکلات اجتماعی دنیای مدرن بوده1  وعبارت است از هرگونه رفتاری که مستقیماً به قصد آسیب رساندن به فرد دیگری صورت می گیرد2
به عقیده برخی صاحبنظران پرخاشگری نه تنها عامل تفوق جویی افراد نسبت به یکدیگر بوده بلکه در انسانهاماهیتی ذاتی داشته  و در حفظ بقاء گونه ها نیز سودمند است.3

نگاهی کوتاه به جهان اطراف   وحشتناکترین خشونت های انسانی را نسبت به هم نشان می دهد. همچنین بخش عمده اخبار  رادیو وتلویزیون مربوط به کشتارهای دسته جمعی قتل های انفرادی،تجاوز ،تبعیض، محروم کردن بشراز حقوق اولیه بوده که گویی عصر ما  را به عصر پرخاشگری تبدیل کرده است. 4.

به عقیده برخی محققان تجربه رفتارهای پرخاشگرانه دوران کودکی به شکل گیری  واستمرار آن در بزرگسالی کمک بسیاری می کند. بدیهی است روشهای مناسبی جهت کنترل و مهار رفتارهای پرخاشگرانه وجود داردکه در قالب برنامه مهارتهای اجتماعی قابلیت اجرایی می یابد.

مطالعات نشان داده بهره گیری از روشهایی چون همدلی، مدیریت حل تعارضات که از بروزرفتارهای پرخاشگرانه پیشگیری  می کند در افراد با ویژگی مهارت اجتماعی بالا بیشتر به چشم می خورد5,6.

مهارتهای اجتماعی به معنای آگاهی شخص  نسبت به تحریکات  والزامات محیطی  به ویژه فشارهای حاصل از زندگی گروهی،برقراری رابطه مطلوب با افراد، فرهنگها و گروههای مختلف است7 . مطالعه  Vahedi  و همکاران نشان داده که برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی جهت ارتقاء آن دسته از رفتارهای اجتماعی که نقش کلیدی در کسب موفقیت در موقعیتهای اجتماعی دارد مورد استفاده قرار می گیرد ضمن اینکه نتیجه مطالعه او حاکی از آن بود که دوره های آموزشی مهارتهای اجتماعی پرخاشگری  کودکان پیش دبستانی  را کاهش و توانایی رویارویی با مسائل را از طریق حل مساله  بهبود  و کیفیت روابط بین فردی را  در آنها ارتقاء داده است.8در همین رابطه    Akbariو همکاران در مطالعه خود   به تاثیر برنامه آموزش مهارتهای  اجتماعی بر  کاهش رفتارهای تکانه ای و پرخاشگرانه کودکان پرداخته  و ضرورت وجود  چنین دوره هایی را  جهت پیشگیری از رفتارهای مخرب  و مشکلات آتی  در زندگی آنها مورد تاکید قرار داده است 9همچنین  پژوهش Demir  و همکاران   نیز نشان داده که مهارتهای اجتماعی  به علت بهبودو ارتقاء کیفیت روابط با سازگاری روانشناختی واحساس شادابی بیشتر  مرتبط است.10 پژوهش های چهاردولی11 ، حسینی12،  جونز و همکاران13 نیز تائیدی بر تاثیر آموزش  مهارت های اجتماعی بر پرخاشگری می باشد.

فهرست مطالب
بیان مسئاله

اهمیت و ضرورت تحقیق

مرور ادبیات

جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق

اهداف تحقیق

سوالات

فرضیه ها

تعاریف

روش تحقیق

متغیرهای مورد بررسی

شرح کامل روش (میدانی، کتابخانه ‏ای) و ابزار

جامعه و نمونه آماری

روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها
فایل ورد 24 صفحه ای / /پروپزوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *