مفهوم شبکه وجودی


مفهوم شبکه وجودی

از راز آلودترین مفاهیمی که در عین سادگی و بنابر اعتقاد فیلسوفان اسلامی در عین بداهت، همواره ذهن بشر را به خود مشغول و معطوف ساخته، همین وجود و عدم و به تعبیر دیگر «مفهوم شبکه وجودی» است.

به نظر می رسد انسان های اولیه، اصل هستی را بدیهی پنداشته، فقط چون از حوادث غریب و حیرت انگیز مثل وقوع رعد و برق، سیل، آتشفشان و طوفان، تحلیل و تفسیر درستی نداشتندف به دنبال علل چنین پدیده های می گشتند و شاید اولین مشغولیت آدمیان نخستین همین مسأله بوده است.

اگرچه حس جستجوگری و کاوش، شاید یک مسأله فطری بوده و بی قراری موجود در روح انسان ها وسیله ای جهت سوق آنان به جانب پروردگار باشد، ولی پیدایش خدایان مختلف و اسطوره سازی نماد پروری نیز می تواند چنین علتی داشته باشد، یعنی کوشش جهت بدست آوردن علل  حوادث غیر عادی.

در کتاب «تاریخ اساطیری ایران» آمده است:

«اسطوره، واکنشی از ناتوانی انسان است، در مقابله با درماندگی ها و ضعف او در برآوردن آرزوها و ترس از حوادث غیر مترقبه، قدرت تخیل، نهایت فعالیت خود را در این زمینه انجام می دهد. خدایان به این ترتیب خلق می شوند و سپس به شهریاران و پهلوانان زمینی تبدیل می گردند.[1]»

با دگرگونی هایی که در زندگی انسان ها ایجاد می شود و ذهن و اندیشه ی آن ها از حالت طفولیت به در می آید، به تدریج نحوه ی برخورد با اسرار عالم به این جا کشیده می شود که «جهان مادی از چه علت یا عللی برگرفته شده است؟» و این نخستین طلوع افکار فلسفی است که گریبان آدمیان را می گیرد و به نوعی سئوال به مسأله ی هستی و نیستی باز می گردد. اگر انسان ها هستند، کوه و دریا و دشت هست، آسمان و زمین و حیوان هست، علت این هستی چیست؟

[1] ژاله آموزگار، تاریخ اساطیری ایران، ص 4

[download id=”65480″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *