مقایسه سبک زندگی در بین بیماران پیوند کلیه و افراد سالم در شهر یاسوج


پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: مشاوره

عنوان  :مقایسه سبک زندگی در بین بیمارن پیوند کلیه و افراد سالم در شهر یاسوج

فصل اول : کلیات پژوهش

1-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 1

1-2 بیان مسئله ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 4

1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….. 10

1-4 اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………… 11

1-5 فرضیه ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 12

1-6 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها و واژه ها ……………………………………………………………………………………. 13

1-6-1 تعاریف نظری………………………………………………………………………………………………………………………………… 13

1-6-2 تعاریف عملیاتی …………………………………………………………………………………………………………………………… 15

فصل دوم: مبانی نظری و تجربی پژوهش

2-1 مبانی نظری و پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………… 19

2-1-1کلیه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 19

2 -1-1-1  وظایف کلیه‌ها ………………………………………………………………………………………………………………………. 19

2-1-1-2  سه وظیفه اصلی کلیه‌ها ……………………………………………………………………………………………………….. 20

2-1-1-3 بیمارهای کلیه ………………………………………………………………………………………………………………………… 21

2-1-1-4 نشانه‌های بیماری کلیوی ……………………………………………………………………………………………………….. 23

2-1-1- 5  نارسایی کلیه…………………………………………………………………………………………………………………………. 24

2-1-1-6 درمان نارسایی کلیه ……………………………………………………………………………………………………………….. 24

2-1-1- 7 تأثیرات کلی عدم پیروی از درمان بیماران کلیوی …………………………………………………………….. 25

2-2 مدل اعتقادی سلامتی………………………………………………………………………………………………………………………. 26

2-3 مدلهای تغییر رفتار ………………………………………………………………………………………………………………………….. 27

2-4 مدل بین نظریه ای تغییر رفتار……………………………………………………………………………………………………….. 28

2-5 نظریه رفتار طراحی شده ………………………………………………………………………………………………………………… 29

2-6 نظریه زیستی – پزشکی …………………………………………………………………………………………………………………. 30

2-6-1 ارزیابی مدل زیستی پزشکی ………………………………………………………………………………………………………. 31

2-7 نظریه یادگیری رفتاری ……………………………………………………………………………………………………………………. 32

2-8 مدل زیستی روانی اجتماعی …………………………………………………………………………………………………………… 32

2-9 مدل باور بهداشتی …………………………………………………………………………………………………………………………… 33

2-9-1 ارزیابی مدل باور بهداشتی…………………………………………………………………………………………………………… 34

2-10 موضوع گیریهای نظری در خصوص سبک زندگی………………………………………………………………………. 35

2-10- 1 تعریف سبک زندگی………………………………………………………………………………………………………………… 35

2-10-2 سبک زندگی …………………………………………………………………………………………………………………………….. 36

2-11 مفهوم سبک زندگی در علوم اجتماعی………………………………………………………………………………………… 37

2-12 کیفیت زندگی ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 39

2-12-1 ارزیابی کیفیت زندگی ……………………………………………………………………………………………………………… 42

2-13 مؤلفه های سبک زندگی ………………………………………………………………………………………………………………. 42

2-14 حوزه های عمده سبک زندگی …………………………………………………………………………………………………….. 43

2-15 انواع سبک زندگی ………………………………………………………………………………………………………………………… 45

2-15-1 انواع سبک زندگی  طبق دیدگاه آدلر……………………………………………………………………………………… 45

2-15-2 انواع سبک زندگی طبق دیدگاه موساک ……………………………………………………………………………….. 46

2-15-3 سبک زندگی از دیدگاه کورت آدلر………………………………………………………………………………………….. 47

2-15-4 سبک زندگی از دیدگاه الکساندر مولی……………………………………………………………………………………. 48

2-15-5 سبک زندگی از دیدگاه سوفیا دی وریس……………………………………………………………………………….. 48

2-15- 6 سبک زندگی از دیدگاه آنتونی بروک……………………………………………………………………………………… 48

2-16 عوامل مؤثر در رشد سبک زندگی ……………………………………………………………………………………………….. 49

2- 16- 1 عوامل روان شناختی …………………………………………………………………………………………………………….. 49

2- 17 سبک زندگی مدلی برای رشد شخصیت  …………………………………………………………………………………. 51

2- 18 ریشه های سبک زندگی ……………………………………………………………………………………………………………… 51

2-19 هسته مرکزی سبک زندگی…………………………………………………………………………………………………………… 52

2-20 شاخه های سبک زندگی ……………………………………………………………………………………………………………… 52

2- 21 سبک زندگی مرتبط با سلامتی …………………………………………………………………………………………………. 53

2-22 سبک زندگی در بیماران کلیوی……………………………………………………………………………………………………. 54

2-23 سبک زندگی و استرس ها و شیوه های مقابله با استرس…………………………………………………………… 55

2-24 ویژگی های بیماران کلیوی …………………………………………………………………………………………………………… 55

2-25 حمایت اجتماعی و سبک زندگی در بیماران کلیوی…………………………………………………………………… 56

2-26 پژوهشهای داخلی ………………………………………………………………………………………………………………………….. 57

2-27 مطالعات خارجی…………………………………………………………………………………………………………………………….. 59

فصل سوم : روش اجرایی پژوهش

3-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 62

3-2 طرح تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………. 62

3-3 جامعه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 63

3-4 مشخصات نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………… 63

3-5 روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………….. 63

3-6 ابزار تحقیق و روش جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………… 63

3-7 پایایی و روایی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 65

3-7- 1 پایایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 65

3-7-2 روایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 65

3-8 روش تجزیه و تحلیل ……………………………………………………………………………………………………………………….. 66

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1 نتایج…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 68

4-1-1 نتایج کلی …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 68

4-1-2 نتایج اختصاصی ………………………………………………………………………………………………………………………….. 69

4-1-3 فرضیه اصلی ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 69

4-1-4  ریز آزمون ها……………………………………………………………………………………………………………………………….. 70

4-1-5 فرضیه اول  …………………………………………………………………………………………………………………………………. 70

4-1-6 فرضیه دوم …………………………………………………………………………………………………………………………………… 71

4-1-7  فرضیه سوم ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 72

4-1-8 فرضیه چهارم ………………………………………………………………………………………………………………………………. 73

4-1-9 فرضیه پنجم ………………………………………………………………………………………………………………………………..   74

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

5-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 76

5-2 بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………… 76

5-3 محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………….. 82

5-4 پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 83

5-4-1 پیشنهادات پژوهشی ……………………………………………………………………………………………………………………. 83

5-4-2 پیشنهادات کاربردی ……………………………………………………………………………………………………………………. 84

منابع فارسی

منابع لاتین

پیوست

چکیده انگلیسی

-1 مقدمه

امروز جنجال بسیاری در مورد فعالیتهای مربوط به ارتقاء سلامتی بر پا شده است. حرفه های بهداشتی که قبلاً بر معالجه بیماری تمرکز  داشته اند اکنون توجهشان به پیشگیری و تامین سلامتی از طریق بهبود سبک زندگی[1] و حذف عواملی که به نوع اثر سوء بر سلامت انسان دارند معطوف گردیده است. روان شناسی نیز در گذشته بر بیماری بیشتر از سلامت، بر ترس بیشتر از شهامت و بر پرخاشگری بیشتر از از عشق تکیه داشت و روان شناسان چندان علاقه مند به کمک به مردم برای شادتر بودن و متکامل تر بودن و خوشبین بودن نبوده اند. در مقابل این رویکرد، رویکرد جدیدی ظهور یافت به نام روان شناسی مثبت نگر که نقاط قوت و کمالات انسانی را مورد برررسی قرار می دهد. آنچه در این رویکرد مورد برررسی قرار می گیرد مساله پیشگری است که در طی دهه گذشته موضوع محوری انجمن روانشناسی آمریکا[2] گشته است(سلیکمن و سیگسزنتیهالای[3]،2000، به نقل از داودی 1389)

از این رو عواملی که موجب سازگاری هر چه بیشتر آدمی با نیازها و تهدیدات زندگی می شوند مهم ازیابی می گردند. از طرفی برای حفظ و ارتقا سلامتی، تصحیح و بهبود سبک زندگی ضروری است. به طوری که بسیاری از اطلاعات بدست آمده حاکی از این می باشد که بین سلامت و سبک زندگی افراد ارتباط نزدیکی وجود دارد(موهر[4]،2001، به نقل از داودی 1389).

آمار ارائه شده در مورد دلایل مرگ و میر بیانگر آن است که 53 درصد از علل مرگ و میر به شیوه زندگی و 21 درصد به عوامل محیطی و 16 درصد به عوامل ارثی و 10 درصد مربوط به سیستم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می باشد(استانهوپ و لانکسر[5]،2000، به نقل از داودی، 1389).

امروز اعتقاد بر این است که 70 درصد بیماریها، به گونه ای با سبک زندگی فرد در ارتباط می باشند. هر چند تنها 15 درصد پزشکان، در بر خورد با بیماریشان به اهمیت سبک زندگی اشاره می کنند. اهمیت سبک و. مسیر بیماریها باعث شکل گیری شاخه ی جدیدی در پزشکی شده که پزشکی رفتاری[6] نامیده شده است و بر تغییر سبک زندگی و درمان بیمارها تاکید دارد.(بهدانی و همکاران، 1379).

شیوه زندگی از عوامل مختلف اجتماعی و فرهنگی و تربیتی و اقتصادی تاثیر می پذیرد. تعبیر از شیوه زندگی شده است که رفتارها و باورها و ارزشها و استفاده از منابع در یک جامعه، الگو یا سبک زندگی را تشکیل می دهد که اینها به عنوان فرهنگ هم شناخته می شوند(فاطمی، 1384).

سبک زندگی روشی است که فرد در طول زندگی انتخاب کرده و زیر بنای آن در خانواده پی ریزی می شود که در واقع متأثر از فرهنگ، مذهب، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، اعتقادات و باورها می باشد. اصطلاح شیوه زندگی به روش زندگی مردم اشاره دارد و با بازتابی کامل از روش های اجتماعی، طراز برخورد و فعالیت هاست.

همچنین ترکیبی از الگوهای رفتاری[7] و عادت های فردی در سراسر زندگی است که در پی فرایند اجتماعی شدن به وجود آمده است. امروز، اعتقاد بر این است که 70 درصد بیماریها به گونه ای با سبک زندگی افراد در ارتباط می باشد. سبک زندگی هر فرد عبارت از چهار چوب شناختی است که در آن فرد رفتارهای خاص را انتخاب می کند، این رفتارها به فرد کمک می کند تا با زندگی کنار بیاید. با ارزیابی سبک زندگی افراد می توان به میزان موفقیت فردی و اجتماعی آنان در زندگی دست یافت. سبک زندگی سلامت فکر و بروز اختلاف روانی موثر است.

آنچه زمینه بروز انحراف ها و اختلال های روانی[8] را فراهم می کند سبک زندگی فرد و ناتوانی وی در مواجهه با مشکلات زندگی است. سبک زندگی باید به صورت یک ترکیب پیچیده از کارها و عادت های رفتاری در افراد و گروهها مورد توجه قرار می گیرد به خصوص با توجه به شالوده های فرهنگی و شرایط اجتماعی – اقتصادی در روابط اجتماعی شخصیت آنها. سازمان بهداشت جهانی سبک زندگی را بر اساس الگوهای مشخص و قابل تعریف رفتار می داند که از تعامل بین ویژگی های مشخص، کنش روابط اجتماعی، شرایط محیطی و موقعیت های اجتماعی – اقتصادی حاصل می شود.(محمدی زیدی و همکاران، 1383).


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *