انواع عایق


انواع عایق

عایق در معانی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد ، این معانی عبارتند از:

عایق حرارتی:
عایق حرارتی، مانع از تلفات حرارت محیط ساختمان می شود. استفاده از این نوع عایق امکان کاهش ضخامت جداره ها را فراهم می آورد.

– عایق رطوبتی
عایق رطوبتی، مانع از نشت آب و رطوبت از جداره های ساختمان می شود. این نوع عایق در مناطق مرطوب و خاک های نم دار بسیار کاربردی خواهد بود.

– عایق الکتریکی
عایق الکتریکی یا جسم نارسانا، ماده ای ست که در مقابل جریان بارهای الکتریکی مقاوم است. شیشه، چوب، کاغذ و … مواد نارسانا هستند.

– عایق صوتی
عایق صوتی، مانع از انتقال امواج صوتی و پژواک صدا می شود. استفاده از این نوع عایق موجب افزایش کیفیت صدا در محیط بسته، کاهش و کنترل میزان سروصدا و کاهش نشت صدا به محیط بیرون می گردد.

– عایق علم ژن شناسی

استفاده صحیح از انواع عایق در ساخت و اجرای ساختمان، شرایط آسایش و راحتی افراد ساکن ساختمان را فراهم می آورد.

به طور کلی عایق های ساختمانی با توجه به نحوه اجرا به دسته های ذیل تقسیم می شوند:
– قطعه ای مانند پشم شیشه و پشم سنگ.
۱- پشم شیشه: این ماده از ذوب شیشه و تبدیل آن به الیاف ریز تولید می شود. این الیاف به صورت رول یا پانل در آمده و برای مصرف به بازار عرضه می شوند . پشم شیشه در مقابل آتش مقاوم است. این عایق انواع و کاربردهای گوناگونی دارد و نصب آن مطابق دستورالعمل سازنده انجام می شود. پشم شیشه به راحتی بریده شده و نصب می گردد.

۲- پشم سنگ: ماده اولیه برای تولید پشم سنگ، مشهورترین سنگ آذرین یعنی دیاباز یا بازالت است. این ماده بازمانده فعالیت های آتشفشانی است که در ایران فراوان یافت می شود. پشم سنگ از پشم شیشه متراکم تر بوده و دارای مقاومت گرمایی بیشتری است. پشم سنگ عایق صوتی خوبی نیز هست. تولید، عرضه و نصب این عایق مانند پشم شیشه بوده و در برابر آتش بسیار مقاوم است.

Rock-Wool

– پتویی مانند پشم شیشه و سنگ
۱- ویژگی های این عایق ها شبیه دو مورد بالاست. پشت این عایق ها معمولا با ورقه آلومینیومی پوشانده می شود.

پشم-شیشه-رولی-فایبر-گلاس

– پانل ها مانند پلی استایرن قالبی، پلی استایرن حجیم شده، پلی استایرن حجیم شده با پوشش فلزی.
۱– پلی استایرن قالبی: صفحات صلبی هستند که از دانه های ریز پلی استایرن تشکیل شده اند. این صفحات هوا را درون خود حفظ می کنند و اجازه عبور آب را نمی دهند. این عایق ها مقاومت حرارتی بالایی دارند و جای کمی می گیرند و به سادگی بریده شده و نصب می شوند. پلی استایرن قابلیت اشتعال دارد بنابراین باید بین دیواره ها یا عایق های غیر قابل اشتعال مانند آجر، گچ و ورقه آلومینیومی نصب شوند. پلی استایرن قالبی نسبت به نوع حجیم شده از استحکام بالاتری برخوردار است.
۲- پلی استایرن حجیم شده: به شکل نیمه صلب است و از دانه های ریز پلی استایرن تشکیل شده است. رطوبت به سادگی در آن نفوذ می کند. این عایق به سادگی مشتعل می شود. بنابراین حتما باید از دو طرف با مواد مقاوم به آتش پوشانده شوند. در بعضی کشورها این صفحات با پوشش زینتی شبیه کاغذ دیواری یا گچ کاری نیز عرضه می شوند.
۳- پلی استایرن حجیم شده با پوشش فلزی: همان پلی استایرن حجیم شده است که از دو طرف با ورقه های آلومینیومی پوشانده شده است. خواص این عایق مانند پلی استایرن حجیم شده است با این تفاوت که مقاومت حرارتی آن به دلیل وجود صفحات بازتاباننده آلومینیومی افزایش یافته و در برابر رطوبت مقاوم تر شده است.

polistayren

بازتابنده مانند ورقه های بازتابنده، ورقه های موج دار و ورقه های چند لایه
۱- ورقه های بازتابنده: این ورقه ها از جنس آلومینیوم هستند که با لایه ای از فایبرگلاس تقویت شده اند و به شکل رول به بازار عرضه می شوند. معمولا به کمک رنگ، درخشندگی یک طرف از این ورقه ها را از بین می برند. این ورقه ها به خودی خود مقاومت حرارتی ناچیزی دارند. برای بالا بردن این مقاومت می توان بین آنها و دیواره پشتی فاصله ای به اندازه ۲۰ میلی متر ایجاد کرد یا اینکه آنها را به همراه عایق های دیگر مانند پشم شیشه به کار برد. باید توجه داشت که وجود سوراخ در این ورقه ها کارآیی آنها را به شدت پایین می آورد، همچنین باید سطح این ورقه ها تمیز نگه داشته شود. از ورقه های بازتابنده برای جلوگیری از نفوذ بخار نیز استفاده می شود.

Reflective sheeting for screen printing factory

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *