دانلود رابطه بین اضطراب امتحان و شیوه های فرزند پروری والدین


فصل اول:

مقدمه: چه رابطه ای بین اضطراب امتحان و شیوه های فرزندپروری والدین وجود دارد؟ و روشهای تربیتی پدر و مادر چه مقدار بر حالات روانی فرزند موثراند؟

نگرانی و اضطراب از جمله حالات روانی که در عصر حاضر بدون آنکه خود بفهمیم در اغلب اعمال و رفتار ما وجود دارند.

اضطراب یکی از بزرگترین معضلات عصرما است. تمدن و پیچیدگی روابط ماشینی عصر حاضر، بی توجهی به ارزشهای انسانی، مشکلات اقتصادی و سست شدن بنیان های خانواده ها تنها عامل بوجود آوردنده اضطراب در قرن اخیر است. اضطراب بعنوان عامل مهم روی اهداف و کارها و تصمیم ما سایه افکنده و موثرند شاید به این دلیل افرادی که از نظر توانائیهای یکسان از نظر جسمی اند از نظر عملکرد یکسان نیستند.

اضطراب باعث آزار و ناراحتی فرزند شده و او را مجبور می کند رفتار خاصی اتخاذ نماید. اگر مورد اضطراب کم باشد موثر و تاثیر دارد ولی اگر این حالات زیاد بود عدم تمرکز و حواس پرتی و بی اعتمادی فرد نسبت به خود و دیگران را در پی دارد. چیزی که بعنوان یک عامل آزار دهنده و بازدانده مورد توجه است شدت هیجان زدگی و یا اضطراب فوق العاده است و به عنوان حضور در آزمونهای مختلف دامن گیر بعضی افراد است. زمانی که دانش آموزان بطور چشم گیری دچار اضطراب می شوند چنین اضطرابی می تواند آثار زیستی و روانی زیانبار به همراه داشته باشد.

اضطراب شدید بر غدد درون ریز و برون ریز اثر می گذارد یا اثر بر روی ذهن انسان زمینه فراموشی های زودگذر خطای ادراک را فراهم می آورد. به همین دلیل آزمونهای انجام شده از دانش آموزان که شدیداً دچار اضطراب اند بیانگر فراموشیهای آنی و خطای آنهاست.

همه ما در تمام زندگی در معرض امتحانیم به منظور ادامه تحصیل، امتحانات استخدامی برای احراز شغل، امتحان برای آرایشگری، برای خیاطی، رانندگی،… بنابراین احتیاج داریم توانایی و آمادگی روبرو شدن با امتحانات را در خود افزایش دهیم. یکی بخ این دلیل که آزمون بخش بزرگی از زندگی ماست. . دیگر اینکه جنبه های زندگی حال و آینده ما را تحت تاثیر قرار می دهد. پس ضروری است که پژوهشگران این رشته به شناخت و بررسی مختلف اهداف امتحان، روش اماده کردن برای امتحان روشهای مطالعه، روشهای کاهش اضطراب و غلبه بر نگرانی های ناشی از امتحان کوشش کرده و دانشجویان را در مراحل مختلف کمک می کند.

بیان مسئله:

دانش آموزان ساعات و روزهای خود را در ایام امتحانات سپری می کنند و عده ای  دانش آموزان هول و هراس دارند که به نتایج امتحانی آنان اثر نامطلوب گذاشته است و شناخت عوامل موثر ایجاد اضطراب و کاهش از آنها می تواند در امتحانات به موفق بودن دانش آموزان کمک کند. اگر چه دانش آموزی درس را فراخوانده و آموخته ولی نمی تواند به دلیل میزان اضطراب ناشی از امتحان بر عملکرد او تاثیر منفی داشته و عامل دیگر که در پایین آمدن نمره امتحانی و یا میزان اضطراب فرد مؤثر است شیوه فرزندپروری والدین است. زیرا محققان معتقدند که نمره ات امتحانی تحت تاثیر قضاوتهای ذهنی معلمان و تفاوتهای فردی معلمان در ارزشیابی اوراق و اختلاف در موقعیت ارزشیابی ها و اختلال در موقعیت ارزشیابی است.

گستردگی مسئله: هر چند مردان در سراسر تاریخ فشار روانی را تجربه کرده اند. مدارک حکایت از آن دارد که مشکلات ناشی از فشارروانی در طی قرن خصوصاً در کشورهای بسیار پیشرفته و غربی اقزایش یافته است و اجازه دهید برای لحظه ای به آماریهایی نظر افکنیم که مسئاله فشارروانی(اضطراب) را در این زمینه طرح کرده اند.

علت افزایش این ناراحتیهای ناشی از فشارروانی چیست. در پاسخ به آن گفته می شود که «آهنگ زندگی» سرعت یافته و جامعه شناسان ممکن است به عوامل زیر اشاره کنند. اضمحلال ساختارهای سنتی مثل شبکه های حمایت جمعی و خانواده های گسترده، سقوط ارزشها و اعتقادات مورد پذیرش عمومی و عمل نکردن به تعالیم دینی، تعبیر شیوه های کار، تحرک اجتماعی و جغرافیایی بسیار بالا، رژیم مواد غذایی نامناسب، کم کردن مصرف بی رویه داروف یا حتی این واقعیت که ما امروز بیش از حد حساس و مراقب رفتار و حالاتمان بوده و زیر ذره بین می بریم، تمامی این عوامل درکنار هم علت افزایش مشکلاتی که از فشار روانی ناشی می شود بنظر می رسد احتمالاً تمام این عوامل در فشار روانی و مشکلات ناشی از آن دخیلند: با این حال هرچند آگاهی از چنین مسائل مهم است شکل گستردگی مساله: آمارها

1- طی تخمین 80% تمامی بیماریهای امروز، شروعشان با اضطراب و فشارروانی همراه بوده است.

2- در آغاز دهه 1980 یک دهم مردان بزرگسال و یک پنجم زنان بزرگسال انگلیسی، در نسخه هایشان بنزودیازپین از طبقه داروهای آرام بخش دریافت کرده اند.

3- هر ساله 4 تا 5درصد جمعیت به علت ناراحتیهایی که طبق تشخیص پزشک ا اضطراب ناشی شده است در مان می شوند.

4- در انگلستان 250000 نفر هر ساله، به سبب انسداد شرائین قلبی(پر اثر استرس و اضطراب) می میرند.

5- هر ساله صنایع انگلستان 40 میلیون روز کاری را به علت شرایطی که با فشار روانی ارتباط مستقیم دارند، متضرر می شوند بر طبق محاسبه گزارش شده خدمات بهداشت طی(NHA).

6- در امریکا 50% افزایش در بیماری انسداد شرائین قلبی پنجاه سال گذشته گزارش شده است.

7- در امریکا 8 میلیون نفرزخم معده دارند حد زده می شود که 142 میلیون نفر، مشکلاتی در ارتباط با الکل داشته که مربوطند به دسترس و اضطراب زیاد.

8- و هر ساله د این کشور 5 بیلیون واحد از آرام بخشهاو 60000 تن آسپرین مصرف می شود.

اهداف کلی تحقیق:

  • بتوان دانش آموزانی که اضطراب امتحان دارند از دانش آموزانی که اضطراب امتحان ندارد جدا کرد.
  • رابطه بین اضطراب امتحان دانش آموزان و شیوه فرزندپروری والدین بررسی شود.
  • میزان اضطراب و نمرات امتحانی دانش آموزان دختر را مورد بررسی قراردهد.

 

این فایل ورد در 69 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *