دانلود پاورپوینت باغ های صخره ای و فضای سبز


در طبیعت توسط انسان درکی غریزی و درونی است. آلودگی فزاینده انسان امروز به زندگی در فضاهای محدود و نازیبای شهری، اگر نگوییم احساس آدمی را نسبت به جلوه های طبیعی از بین می برد، حداقل تا حد زیادی می تواند آن را ضعیف سازد.

عشق به طبیعت و پرورش گیاهان و احداث باغ در ایران پدیده است که از لحظه ای که مردم وارد تمدن کشاوری شده اند با آنان همراه بوده و ریشه در اندیشه و فرهنگ این مرزو بوم دارد. از این روست که مردمان این سرزمین علیرغم هجوم جلوه های نامطلوب زندگی ماشینی هنوز دل از طبیعت برنکنده اند و همواره جایگاه خجسته به آن بخشیده اند.

باغ، کوشش و تلاش انسان خلاق برای ایجاد فضاهای زیبا و بارور و الگویی نمادین از طبیعت است.باغ بازسازی گوشه ای طبیعت است در جایی که زندگی می کنیم.

طبیعت ایران سرشار از تنوع و گونه گونی است: از سبزنای جنگل ها تا آبی دریاها و از چشم اندازهای بی کرانه کویر تا غرور سر به آسمان کشیده کوهستان ها در این تنوع بی پایان همواره جلوه پایدار رخ می نمایند. آب، خاک، سنگ و گیاه، انسان نیز برای دعوت طبیعت به زیستگاهش ناگزیر به استفاده از همین چهار عنصر است، و تنها با درک عمیق جلوه های طبیعی است که خواهد توانست الگوی کاملی از آن را بازسازی کند.

باغ صخره ای نمودی از تلاش انسان در جهت بازساختن هر چه کاملتر ساختاری های مناطق کوهستانی در سطحی کوچکتر است. در این فضاها سنگ و گیاه عناصر غالب چشم اندازند و در ترکیب با هم فضاهای طبیعی را القا می کنند.

اغلبت مردم زیبایی را تشخیص می دهند و بین فضاهای نامتعادل و یا زیبا و آرام بخش تفاوت می گذاریند. با این وجود تا کنون در کشورمان کمتر بر مبانی علمی معماری فضاهای سبز توجه شده است.

باغ های صخره ای و آلپی:

باغ های که اجزاء عمده تشکیل دهنده آن را سنگ ها و گیاهان در یک ارتباط نزدیک با هم پی ریزی کنند، باغ صخره ای، و هر گاه گیاهان کاشته شده در آن از گیاهان کوهستانی، نواحی مرتفع و مناطق سرد نزدیک به قطب باشند، باغ آلپی نام دارند.

تاریخچه باغ های سنگی به قرن نوزدهم باز می گردد. در این زمان تعداد زیادی از توریست ها که جذب زیبایی های ارتفاعات رشته کوه های آلپ در سوئیس شده بودند به این فکر افتادند که گیاهان زیبای این مناطق را به سرزمین های خود برده و مناظر این ارتفاعات را بازسازی کنند. از آنجا که در آن زمان تقریبا هیچگونه اطلاعاتی در زمینه پرورش گیاهان آلپی وجود نداشت اغلب کوشش های جهت اهلی کردن این گیاهان با شکست مواجه شد.

اما به تدریج پیشرفت حاصل شد. در اوایل سال 1870، ویلیام رابینسون درکتابش تحت عنوان « گل های آلپی برای باغ های انگلیسی » مطالبی جهت پرورش گیاهان آلپی نگاشت و در سال های نخست قرن بیستم مهارت پرورش و کشت گیاهان آلپی توسعه یافت. با این وجود برای زمان طولانی باغ های صخره ای از طراحی ضعیفی برخوردار بودند.

در اولین دهه قرن بیستم، توانایی اروپاییان در طراحی باغ های صخره ای و مراقبت از گیاهان متناسب با آن ها، به حد قابل قبولی رسید. در میان کتاب های این دهه، کتاب «باغ صخره ای من » نوشته ریجینالد فاررکه باغبان مشهوری در یورکشایر انگلیس، و کتاب «باغ های صخره ای » نوشته لوییز میردین که در رابطه با باغ های ایرلند نوشته شده بود به چشم می خورند. کتاب باغ های صخره ای فاررکه در سال 1913 تکمیل شد شش سال بعد منتشر شد و تبدیلی به کتابی مرجع در رابطه با باغ های صخره ای در همه جا شد.

در آمریکای شمالی توجه به باغ های صخره ای دیرتر از اروپا آغاز شد و تازه در سال 1908 یک الگو از باغ های بوتانیک سلطنتی انگلستان در مقیاس کوچک در باغ بوتانیک کالج اسمیت فروت امستون ماساچوست ساخته شد.

در فاصله سال های بین دو جنگ جهانی باغ های صخره ای به سرعت توسعه یافتند. انجمن باغ های صخره ای در بوستون نیویورک تاسیس شد و گل های عمده ی بهاری که در باغ های صخره ای کاربرد داشت به نمایش گذاشتند.این گیاهان اغلب در ارتفاعات رشد کرده و مقاوم سرما هستند.

از آنجا که آب و هوای آمریکای شمالی با اقلیم اروپا متفاوت بود، استفاده از گیاهان آلپی حقیقی در این باغ ها با مشکل مواجه بود ولی باغبانان آمریکایی با انتخاب گیاهان مناسب بومی که جز گیاهان آلپی نبودند، شروع به ایجاد این باغ ها نمودند و خودشان را محدود به باغ های آلپی نکردند. این موضوع باعث گسترش هر چه بیشتر باغ های صخره ای شد.

از آنجا که سنگ یکی از اجزای عمده ی تشکیل دهنده چشم انداز های طبیعی است به خاطر جلوه ها ی مطلوبی که استفاده از صخره در فضاهای سبز ایجاد می کند، باغ های صخره ای در نواحی گرم و معتدل نیم حاره ای و حاره ای به خوبی به نواحی کوهستانی و اصولی مشابه گسترش یافت.

در نواحی گرم و خشک می توان به خوبی از گیاهانی از قبیل کاکتوس و گیاهان گوشتی و در نواحی گرم و مرطوب از گیاهانی همچون سرخس ها ، بگونیاها و پپیرومیاها استفاده نمود. این گیاهان به خوبی به صخره ها  ترکیب می شوند و مناظر زیبایی را ایجاد می کنند.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 47
حجم: 6.88 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *