حسابداری مالی ایران خودرو دیزل


حسابداری مالی ایران خودرو دیزل

شرکت ایران خودرو دیزل در تاریخ اسفند 1338 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده و شروع به فعالیت نموده است. فعالیت اصلی شرکت طبق اساسنامه عبارت است از تاسیس و اداره کردن کارخانجات تولیدی و صنعتی در ایران به منظور تولید تهیه و فروش محصولات تولید شده که اهم آن محصولات کامیون و کلیه لوازم و قطعات مربوطه و سایر محصولات تولیدی و صنعتی و مشارکت در شرکت های تولیدی و صنعتی و کلیه امور که منحصرا یا غیر مستقیم مربوط به موضوعات فوق باشد. در حال حاضر موضوع فعالیت شرکت به شرح زیر می باشد:

با ادغام بخش اتوبوس سازی و مینی بوس سازی ایران خودرو در گروه صنعتی خاور ، ایجاد و رسالت خود را درطراحی و معرفی انواع خودرو کار مطابق با تکنولوژی روز جهانی نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور آغاز نمود . با آغاز 1381 ، یکی از بزرگترین کارخانجات اتوبوس سازی جهان در مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو دیزل واقع در کیلومتر 8 جاده ساوه با ظرفیت 5500 دستگاه اتوبوس در سال به مرحله افتخار آمیز جدیدی در تاریخ صنعت کار در ایران اسلامی گردیده است .

شرکت ایران خودرو دیزل در بخش اتوبوس سازی در حال حاضر با ارائه اتوبوس های شهری 0355 و انواع اتوبوس های شهری 0457 و توریستیC457با موتور بنز OM457 مطابق با استاندارد زیست محیطی یورو و نیز با معرفی محصولات جدید اتوبوس شهری گازسوز ، اتوبوس شهری 15 متری و میدی باس شهری 9 متری و اتوبوس فرودگاهی مسئولیت تامین طیف گسترده ای از انواع اتوبوس های مورد نیاز کشور را به عهده دارد .

همچنین محصولات جدید مینی بوس کروس ( هیوندا ) مجهز به کولر و فرمان هیدرولیک و ون سواری بنز مدل MB140 با تجهیزات پیشرفته و مجهز به ترمزABS و سوخت بنزین و ون جدید اسپرینتر با کاربری های مسافری ، باری و خدمات ویژه به عنوان خودروهای متوسط و کوچک ، خانواده خودروهای مسافربری این شرکت را تکمیل می نماید .

در بخش خودروهای باری ، شرکت ایران خودرو دیزل با تجربه طولانی گروه صنعتی خاور ( سابق ) و تحت لیسانس  شرکتهای دایلمر کرایسلر ( بنز ) آلمان و هیوندای کره جنوبی نه تنها محصولات متنوعی برای بخش حمل و نقل عمومی تامین نموده ، بلکه انواع خودروها با کاربری  ویژه نظیر آتش نشانی ، کامیونهای زباله کش و … در بخش خدمات شهری و سایر انواع کامیونهای اکتروس که با تولید کامیون کشنده ترانزیتی اکتروس 1843 با تجهیزات پیشرفته ، مطبق با جدیدترین استاندارد زیست محیطی اروپا یورو از سال 1380 به بازار ایران معرفی گردیده ، رفته رفته جای خود را در حمل و نقل و ترانزیت به عنوان کامیون پیشتاز و مقبول رانندگان با تجربه باز نموده است .

موضوع شرکت:

تاسیس و اداره کردن کارخانجات تولیدی و صنعتی در ایران به منظور تولید و تهیه و فروش محصولات تولید شده که اعم آن محصولات کامیون و کلیه لوازم و قطعات مربوطه و محصولات نساجی و سایر محصولات تولیدی و صنعتی و مشارکت در شرکتهای تولیدی و صنعتی و کلیه اموری که منحصرا مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به موضوعهای فوق می باشد.

چکیده :

تشکیل شرکت:

بین دارندگان سهامی که طبق مقررات اساسنامه حاضر به وجود آمده یا بعدا به وجود آید با رعایت قوانین جاریه و مقررات اساسنامه حاضر شرکتی بنام شرکت ایران  خودرو دیزل( سهامی عام ) تشکیل می گردد.

 

نام و نوع شرکت:

شرکت ایران خودرو دیزل ( سهامی عام ) و تابعیت  آن ایرانی می باشد.

 

مدت شرکت :

شرکت برای مدت نامحدود تشکیل شده است.

 

مرکز اصلی شرکت و شعب آن :

مرکز اصلی شرکت , تهران , خیابان آزادی نرسیده به دانشگاه صنعتی شریف .

 

فصل اول

سرمایه و تعداد سهام :

سرمایه شرکت مبلغ 18 میلیارد ریال منقسم به 18 میلیون سهم یک هزار ریالی با نام می باشد که تماما پرداخت شده است.

کلیه سهام شرکت با نام است . اوراق سهام شرکت متحد الشکل و چاپی و دارای شماره ترتیب بوده و باید به امضای دو نفر از طرف هیئت مدیره تعیین می شود , برسد و به مهر شرکت ممهور گردد به علاوه در این اوراق باید نکات زیر قید شود :

1.      نام شرکت و شماره ثبت آن در دفتر ثبت شرکتها.

2.      مبلغ  سرمایه ثبت شده و مبلغ پرداخت شده آن .

3.      تعیین نوع سهام

4.      مبلغ اسمی سهم و مقدار پرداخت ده آن به حروف و اعداد

5.      تعداد سهامی که هر ورقه نماینده آن است..

 

حسابهای سالانه:

هیئت مدیره شرکت باید پس از تقاضای هر سال مالی صورت دارایی و دیون شرکت را در پایان سال و همچنین ترازنامه و حساب عملکرد و حساب سود و زیان شرکت را به ضمیمه گزارشی درباره فعالیت و وضع عمومی شرکت طی سال مالی مزبور تنظیم کند.

مجمع عمومی عادی سالانه در اختیار بازرس گذاشته شود تا پس از رسیدگی با گزارش بازرس به مجمع عمومی صاحبان سهام تقدیم گردد .

 

اقلام ترازنامه – استهلاک:

ارزیابی داراییهای شرکت طبق موازین و اصول متداول و پذیرفته شده حسابداری به عمل خواهد آمد . در ترازنامه باید استهلاک اموال و ذخیره لازم

در نظر گرفته شود ولو آنکه پس از وضع استهلاک و ذخیره سود قابل تقسیم باقی نماند یا کافی نباشد . پایین آمدن ارزش دارایی ثابت خواه در نتیجه استعمال , خواه بر اثر تغییرات فنی و خواه به علل دیگر باید در استهلاک منظور گردد.

برای جبران کاهش احتمالی ارزش سایر اقلام دارایی و زیانها و هزینه های احتمالی باید ذخیره لازم منظور گردد. تعهداتی که شرکت آن را تضمین گردد است باید با قید مبلغ در ذیل ترازنامه آورده شود.

تقدیم ترازنامه و حساب  سود و زیان:

ترازنامه و حساب سود و زیان هر سال باید حداکثر ظرف مدت 4 ماه پس از انقضای سال مالی شرکت برای تصویب به مجمع عمومی صاحبان سهام تقدیم گردد.

تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان هر دوره از طرف مجمع عمومی براتی هیئت مدیره به منطله مفاصا برای همان دوره خواهد بود.

 

سود خالص :

سود خالص شرکت در هر سال مالی عبارت است از درآمد حاصل در همان سال منهای کلیه هزینه ها و استهلاک و ذخیره ها.

کلمات کلیدی:
حسابداری مالی
سرمایه و سهام
ایران خودرو دیزل

فهر ست مطالب
مقدمه تاریخچه شرکت 6
موضوع شرکت 7
چکیده 8
فصل اول- سرمایه و تعداد سهام 9
فصل دوم- سیستم حقوق ودستمزد 14
فصل سوم- موجودی ها 39
فصل چهارم-حسابداری انبار 47
فصل پنجم- دارایی ثابت 51
فصل ششم- مبانی اندازه گیری استهلاک 61
فصل هفتم- اداره دریافت وپرداخت 71
فصل هشتم- تجزیه وتحلیل صورت های مالی 76
فصل نهم- سود هر سهم 87
فصل دهم- هزینه ها 94
نتیجه گیری 97
منابع ومآخذ 98

این فایل ورد در 103 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *