دانلود پاورپوینت سبک معماری رنسانس – 55 اسلاید


دانلود پاورپوینت سبک معماری رنسانس - 55 اسلاید

دانلود پاورپوینت سبک معماری رنسانس – 55 اسلاید

بعدازگوتیک به یک دوره خیلی مهم به نام رنسانس می رسیم. خواستگاه رنسانس شهر فلورانس است و از نظر لغوی به معنای تجدید حیات و تولد دوباره می باشد. اولین بار لفظ رنسانس را فرانسویها در قرن 16 به کاربردند. علت اینکه به این دوره رنسانس می گویند این است که رنسانس بازگشت به تفکرات یونان و روم باستان است. یعنی تفکرات دوران کلاسیک.

دوره رنسانس دوره خردگرایی، ریاضیات، منطق، انسان مداری است در این دوره کلیسا و تفکرات مذهبی کنار می رود و یک جنبش دموکراتیک به وجود می آید و مثل روم و یونان باستان پیشرفت علمی مطرح می شود و تأثیر آن از قرون وسطی است، چون مسلمانان مسیحیان را شکست داده علم آنها وارد اروپا شده و دانشمندانی از شرق به غرب می آیند و باعث شکوفایی علمی شده و رنسانس به وجود می آید.

در دوره رنسانس در مورد هنر، نقاشی و معماری یک اتفاق دیگر هم می افتد و آن اختراع پرسپکتیو است. یعنی اول در نقاشی و بعد در معماری یاد می گیرند که روی صفحه 2 بعدی تصویر 3 بعدی بکشند که عمق در آن دیده شود.

رنسانس یک تحول 300ساله است که از فلورانس شروع شد و در انگلستان پایان یافت.

تاریخچه هنر رنسانس

از دیدگاه هنرمندان رنسانس، هنر روم و یونان، رشد یافته و ایده‌آل تلقی می‌گشت و با توجه به سبک‌های پیش از رنسانس همچون گوتیک، بازگشت به سوی هنر یونان و روم، در واقع بازگشت به سبک کلاسیک و مدرسه‌ای بود و به منزله نوعی رشد‌یافتگی و نوزایی تلقی می‌شد. همان طور که نخستین فیلسوفان عصر رنسانس در قرن شانزدهم، هدف خود را از رنسانس یا تولد دوباره، این گونه تفسیر می‌نمودند که می‌خواهند به فلسفه یونان و اندیشه‌های افلاطون و ارسطو بازگردند و تفسیر دوباره‌ای از آثار آن فیلسوفان ارائه دهند. فیلسوفان عصر رنسانس معتقد بودند که برخلاف عصر نوزایی، در عصر قرون وسطا، نسبت به اندیشه‌های فیلسوفان یونان، بد‌فهمی و تفسیر نادرست وجود داشت و تلاش می‌نمودند تا تفسیر و قرائت صحیحی از فلسفه یونان ارائه دهند.

در واقع، چه در عرصه هنر و چه در عرصه فلسفه، یونان و روم به منزله آرمان و ایده‌آل قلمداد می‌شد و هنرمندان و فیلسوفان اولیه، هرچند به تدریج به سوی ابداع و خلاقیت پیش رفتند و از سنت‌های یونانی و رومی فاصله گرفتند، اما در آغاز جنبش رنسانس، خود را وفادار به سنت کلاسیک یونان و روم نشان می‌دادند؛ همان طور که در قرن هجدهم نیز وقتی که سبک باروک مطرح شد، هنرمندان نئو‌کلاسیک در مخالفت با سبک باروک، بار دیگر به سوی مؤلفه‌های کلاسیک گرایش پیدا نمودند.

درمورد تاریخ آغاز رنسانس نظرات متفاوت است و سال های مختلفی عنوان گردیده. سال 1420 میلادی، تاریخ احداث گنبد کلیسای جامع فلورانس توسط اولین معمار بزرگ عصر رنسانس، فیلیپو برونلسکی (1446 – 1377)؛ سال 1453، تاریخ سقوط قسطنطنیه، مرکز حکومت روم شرقی یا بیزانس توسط سلطان محمد فاتح پادشاه مقتدر عثمانی، و همچنین سال 1453، تاریخ پایان جنگ های صد ساله (1453 – 1337) بین انگلستان و فرانسه، به عنوان مبدأ تاریخ رنسانس مطرح شده است.

جنبش رنسانس در فلورانس آغاز گردید و از آنجا به شمال ایتالیا و رم و سپس فرانسه، اسپانیا، آلمان و سایر مناطق اروپایی غربی گسترش یافت. رنسانس تا سال 1530 در ایتالیا ادامه پیدا کرد.

 

فهرست مطالب:

مقدمه

تاریخچه هنر رنسانس

تعریف رنسانس

از دیگر مشخصه های رنسانس می توان به این موارد اشاره نمود:

ویژگی‌های هنر رنسانس آغازین:

از دیگر ویژگی‌های مجسمه‌سازی رنسانس آغازین، می‌توان به این موارد اشاره نمود:

ویژگی‌های هنر رنسانس پیشرفته:

ویژگی‌های هنری رنسانس مترقی عبارتند از:

معماری دوره رنسانس

معماری از دو اصل اساسی متابعت می کرد:

کلیساها

صحن و رواق

درگاه و پنجره

هنر مندان معمار دوره رنسانس:

برونلسکی

برامانته

لبرتی

میکل آنژ

نمونه های معماری سبک رنسانس:

گنبد کلیسای فلورانس

کلیسای سنت پیتر در واتیکان

ویلای روتوندا

کلیسای سانتواسپیریتو

معبد مالاتستایی

پیکره و مجسمه سازی دوره رنسانس

هنرمندان مجسمه ساز دوره رنسانس

گیبرتی

دوناتلو

ورکیو

میکل آنژ

نقاشی دوره رنسانس

هنرمندان نقاش دوره رنسانس:

جوتو دی بوندونه

چیما بوئه

دوچو

مازاچو

پی رودلافرانچسکا

بوتیچلی

استاد فلمال

لئوناردو داوینچی

رافائل

آلبرشت دورر

نتیجه گیری

منابع

 

فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 55
حجم: 5.4 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *