معماری وارطان، یک معماری فراموش نشدنی


حتما در گوشه کنار شهر تهران به ساختمان های ساده ای که متعلق به دهه های اول سده شمسی است برخورد کرده اید به فرم هایی ساده، خالص و بی ادعا با رنگ های روشن، هرچند به میزان خیره کننده ولی به غایت درجه مردمی وهنوز هم تازه و روزآمد… این ساختمان ها آثاری است متعلق به معماری که چندان به او پرداخته نشده است.

4

وارطان معمار معاصر، سال ها برای بهبودی معماری ایران تلاش کرد او روش های نوینی را در معماری ایران ابداع نمود، ولی متاسفانه به عنوان معمار معاصر که سال ها خدمات قابل توجهی برای معماری ایران کرده، شناخته نشده و کارهای او نه تنها توسط معماران دیگر پیگیری نشد بلکه جزو دروس دانشگاهی نیز مطرح نشده است.

وارطان هوانسیان معروف به «آرشیتکت وارطان» در سال 1275ش (1896م) در تبریز به دنیا آمد، پس از پایان تحصیلات متوسطه، مدتی در تبریز و تهران به کارهای مختلف پرداخت و در اواخر جنگ جهانی اول به پاریس رفت. در آنجا به تحصیل نقاشی، در مدرسه هنرهای زیبا ocoie desarts، و معماری و شهرسازی، در مدرسه خصوصی معماری ocioe d architectur especial  پرداخت و در سال 1301 ش (1922م) تحصیلات معماری را به پایان رساند و پس از آن به مدت 13 سال در فرانسه به کارهای معماری پرداخت.

هوانسیان پس از بازگشت به ایران در سال 1314 ش(1935م) به استخدام اداره شهربانی در آمد ولی چندی بعد، پس از آن که در مسابقه طراحی ساختمان هنرستان دختران مقام نخست را به دست آورد، به کار آزاد روی آورد و تا پایان زندگی در دفتر شخصی خود نزدیک به نیم قرن به فعالیت ادامه داد.

او پس از 17 سال اقامت در اروپا و تجربه اندوزی در زمینه ارائه خدمات معماری و شهرسازی و حضور در جریان پویای جنبش معماری مدرن و هنر نو به ایران بازگشت. از نظر سبک و مکتب وارطان مدرنیست است. او عظمت و جلال ساختمان هایش را در سادگی جست وجو می کرد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد-مرداد  1384

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *