پاورپوینت مقاوم سازی بنای ابنیه در برابر زلزله


پاورپوینت مقاوم سازی بنای ابنیه در برابر زلزله

موضوع مصلای مشهد

نام بنا: مصلای مشهد

مکان :خیابان مصلا

نوع مالکیت :دولتی

قدمت 1087ه.ق

مساحت 2804

تاریخچه خراسان

خراسان رضوی یکی از قدیمی ترین مناطق شمال خاوری ایران و یکی از جدید ترین استان های ایران است که از تقسیمات جدید استان خراسان به وجود آمده است. خراسان رضوی یکی از پرجاذبه ترین مناطق ایران است که دربرگیرنده حرم مطهر حضرت رضا (ع) بوده و یکی از مهم ترین قطب های گردشگری مذهبی – فرهنگی ایران را تشکیل می دهد. خراسان بخش باقی ‎مانده و کوچکی از «ساتراپی» پارت در دوره های باستانی ایران است که در سنگ نبشته های داریوش بزرگ هخامنشی در بیستون و سنگ نبشته های دیگر هخامنشی، ازآن یاد شده است. خراسان رضوی صرف نظر از جایگاه طبیعی، جغرافیایی و دارا بودن منابع سرشار زیر زمینی، از لحاظ تاریخی نیز از کهن سال ترین مناطق ایران به شمار می رود و از گذشته های دور دارای فرهنگی درخشان بوده است. وجود مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع) در شهر مشهد نیز در گسترش, رشد و رونق این استان نقش بسیار موثری داشته و مهم ترین جاذبه گردشگری مذهبی ایران را تشکیل می دهد.

مشهد مقدس مزین به وجود مبارک حضرت امام رضا(ع) مهم ترین شهر مذهبی ایران است که در تمام روزهای سال پذیرای دوستداران اهل بیت(ع) است. وجود حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) در این منطقه سبب توسعه و رونق اقتصادی این شهرستان شده است. صنعت جهانگردی در مشهد از اهمیت و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است. اهمیت ویژه شهر مشهد در درجه نخست به خاطر جایگاه زیارتی آن است که به طور دایم گروه گروه مردم ایران و دیگر مسلمانان کشورهای گوناگون اسلامی را برای زیارت به سوی خود می کشاند. علاوه بر جهانگردان مسلمان، بسیاری از جهانگردان غیرمسلمان نیز آرزوی بازدید این آثار و زیارت مسلمانان را در‌این گونه زیارتگاه ها دارند. مشهد به پاس وجود حرم مطهر ثامن الائمه(ع) و نیز به لحاظ جایگاه گردشی و فرهنگی خود، سراسر سال را با بیش ترین جمعیت می گذراند.

پیشینه تاریخی

مطالعه  تاریخی

مصلی محلی است برای عبادت دسته جمعی وبجا اوردن نماز درایام عید فطر وقربان یادعا های دسته جمعی برای طلب باران (استسقی) وجلوگیری از شیوع امراض مسری واز خشکسالی ها معمولا مصلی راخارج از شهر ودر فضای باز میساخته اند تا گنجایش جمعیت زیاد را داشته باشد بعلت شرکت کنندگان زیاد دراین مراسم اینکار در مساجد شهر ومساجد جامع میسر نبوده است .

مصلی مشهد در زمین بزرگی در یک کیلومتری دروازه پایین خیابان قرار دارد. از یک ایوان بزرگ که محرابی در آن وجود دارد و دو رواق طر فین آ که در آنها نیز یک محراب کوچک وجود دارد تشکیل شده است . ایوان بزرگ دارای تزیینات کاشی کاری است که از دوران شه سلیمان صفوی باقی مانده است . دو نوار کتیبه در نمای اصلی ایوان وجود دارد که یکی کادر ایوان را دور زده ودیگری به موازات قوس ایوان از روی ازاره تا تیزه وبلعکس را دور زده است .در آخر هر دو تاریخ 1087 قمری نوشته شده است .نام نویسنده در آخر کتیبه به صورت زیر آمده است .

کتبه راجیا :الی اله محمد حسین ابن عنایت اله

کتیبه دیگری از قرآن در داخل ایوان در سه بدنه آ امتداد یافته ودر ارتفاع بالای محراب اصلی قرار دارد ودر آخر آن تاریخ 1086 قمری وجود دارد وجمله “کتبه ارجیا “……..نیز آمده است .

در داخل دو بدنه محراب در میان گلهای کاشی معرق دو کتیبه کوچک ترنجی وجود دارد که با زمینه زرد است و به روی آنها نوشته است “عمل حقیر برنت محتاج حاجی شجاعی اصفهانی بنا 1087” در قسمت پخ لبه دور ایوان تزئینات از کاشی هفت رنگ وجود دارد که در قیمت پایین ان ودر دو طرف اشعاری نوشته شده است این اشعارفارسی است وبه خط نستعلیق نوشته شده است زمینه این اشعار لاجوردی است وخطوط با کاشی زرد رنگ است

 

فهرست مطالب:

تاریخچه خراسان

شناخت بنا

پیشینه تاریخی بنا

شناخت کلی بنا

توضیحات کلی مرمت بنا در سال های گذشته

توضیحات کلی مرمت تزیینات بنا در سال های گذشته

انجام کارهای مرمت بنا به تفکیک هر سال

شناخت موقیت بنا

شناخت کالبد بنا

تکنیک های ساخت

مواد و مصالح

تحلیل نیرو ها

وضع ایستایی بنا قبل از مرمت

شناخت وضع موجود بنا

پلان

نما

مقطع

عکس برداری ها

تجزیه تحلیل پلان

آسیب شناسی

طراح مرمت

طراح احیا

منابع

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 67
حجم: 77 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *