دانلود تحقیق تمایز مسئولیت قهری از قراردادی و امکان اختیار انتخاب یکی از این مسئولیت


 

مباحث قابل طرح

  • آیااساساً طرفین قرارداد به قواعد ضمان قهری می توانند استناد نمایند یا ممنوع از استناد هستند اختلاف نظریات طرفداران هردو سیستم چیست؟
  • از نظر فقها آیا اساساً فرقی مابین مسئولیت ناشی از عقود در مسئولیت خارج از قرارداد است یا خیر آیا نفیاً واسباتاً تفاوتی قایل هستند یا خیر ؟
  • آیا اساساً زیاندیده در انتخاب نوع مسئولیت آزاد است ومی تواند به هر کدام را که به صلاح خویش می داند بعنوان منبار دعوی خود برگزیند یا خیر؟

مقدمه:

دریک مسئولیت مدنی درمضای عام به دوقسم قراردادی وغیر قراردادی تفکیک می گردد .مسئولیت قراردادی عبارت از تعهدی است که در نتیجه تخلف از مفاد قرارداد منعقد فی مابین طرفین ایجاد می شود ولی مسئولیت غیر قراردادی که ضمان شهری نیز گفته می شود تخلف از تکالیفه قانونی است که برای همه وجود دارد .

هرگاه متعهد قراردادی به تعهد خود وفا نکند وبه طرف دیگر زیان واردشود . زیان دیده می تواند به استناد قرارداد وامتیازی که از آن کسب کرده به پیمان شکن رجوع وخسارت خود را مطالبه کند .ولی دراینکه آیا اومی تواند قراردادی را که بسته است نادیده بگیرد وزیان های وارد بر خویش را برمبنای مسئولیت مدنی ، برای مثال به استناد اتلاف یا سیب از طرف دیگر بخواهد ؟ تحقیق حاظر پیرامون حق در اختیار زیاندیده در انتخاب مبنای مسئولیت قراردادی یا غیرقراردای) می باشد که بی شک دادن چنین اختیاری فوایدی برای زیاندیده دارد که در این تحقیق به اختصار همه این موارد اشاره شده است .

مسئولیت مدنی:

مسئولیت در اصطلاح عام حقوقی به معنی متعهد وموظف بودن شخص به انجام یا ترک عملی است مانند مؤظف بودن مرتکب عمل زیانبار ویا متخلف از اجرای تعهد قراردادی به جبران خسارات ناشی از عمل ویا تخلف مزبور ونیز به معنی ثبوت کیفی مناسب در اثر ارتکاب عمل مجرمانه است .

مسئولیت مدنی رسته ای از مسئولیت حقوقی است که در معنای عام به دودسته یعنی یکی مسولیت قراردادی ودیگری مسئولیت قهری تقسیم می شود . برخی مسئولیت غیر قراردادی در معنی اعم را شامل مسئولیت کیفری نیز تلقی می کند یعنی مسئولیت غیر قراردادی را یا ناشی از ارتکاب جرم ویا ناشی از یک عمل غیر مجرمانه می دانند .طرفداران این نوع تقسیم بندی ، مسئولیت قهری را به دودسته تقسیم می کنند یکی مسئولیت قهری به معنی اخص که آن را می توان مسئولیت کیفری هم نامید وآن چنان است که راننده خودرو که با پیاده ای کینه ای دارد عمداً به او آسیبی رسانده است که این کار جرم نیز هست . نوع دوم مسولیت شبه جرم است وآن زیان ناشی از بی احتیاطی مباشر است(مثلاً حادثه براثر سرعت اضافی پیش آمده است) ضمان عمدی نیز وقتی محقق می شود که در خسارت ناشی از عدم اجرای تعهدی می باشد که رابط میان زیاندیده با متعهدله ومتعهد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *