مسجد میر عماد کاشان


mir-emad

بنای اولیه مسجد میرعماد مربوط است به قرون ششم و هفتم قمری، و موید این مطلب محراب گرانبهائی است که جهت این مسجد در سال 623 هجری توسط یکی از هنرمندان کاشانی از خاندان معروف ابوطاهر و با هنرمندی حسن بن عربشاه ساخته شده و هم اکنون در موزه برلن نگهداری می شود.
در دوران مغول و در نیمه دوم قرن نهم قمری (868) شخصی به نام خواجه عمادالدین شبلی شروانی در ابتدای بازار قدیم، میدان وسیعی را احداث نمود و در اطراف آن ابنیه وعمارتهای عالی از جمله مسجد و کاروانسرا و دارالشفاء و خانقاه بنا نمود که از آن مجموعه عظیم فقط از میدان و مسجد آن اثری باقی است. در شمال میدان در ابتدای خیابان جدیدالاحداث آرامگاه خواجه عمادالدین وجود داشته که فعلا از آن بنا فقط سنگ تاریخ قبر خواجه عماد باقی مانده است.
این مسجد دارای سردری زیبا و منحصر به فرد می باشد که تزئینات معماری آن در نوع خود بی نظیر است و در آن مقرنس های گچی با حالتی زیبا همراه با نقاشی هائی با آب رنگ تزئین شده است که در کتیبه سردر، بانی و سال احداث بنا مشخص گردیده است.
قسمتهای مهم این بنا شامل: جلو خان مسجد- که راسته اصلی بازار بزرگ کاشان از جلو خان مسجد میدان آغاز می گردد، سردر با کتیبه تاریخی، هشتی ورودی، سنگاب، چند شبستان، گنبد آجری، آب انبار، منبر کاشی معرق، کتبیه ها (سنگ نوشته ها) ی تاریخی؛ شامل یازده حکم یا فرمان تاریخی می باشد، توجه به احکام تاریخی این سنگ نوشته ها اهمیت تاریخی این مکان را در اوضاع اجتماعی کاشان جلوه گر می سازد. بر روی این سنگ نوشته ها فرامینی از شاهان صفوی مبنی بر رعایت عدالت در کسب، رعایت حقوق کشاورزان، رعایت حقوق شهروندان، معافیت از پرداخت مالیات در ماه مبارک رمضان، ممنوع کردن قماربازی و فروش مواد مخدر و … دیده می شود. منبع: بنیاد فرهنگی کاشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *