نگاهي مختصر به روستا


مزایای پکیج ها:

  1. استقلال واحد های ساختمان از نظر بی نیازی به موتور خانه و هزینه های سرویس و نگهداری ان.
  2. در صورت اجرای لوله کشی گاز مستقل و کنتور گاز جداگانه برای هر ک از واحد های ساختمان ، استقلال یاد شد از نظر هزینه گاز مصرفی هم ایجاد می شود.
  3. راندمان احتراق پکیجهای گرمایشی نسبت به سیستم حرارت مرکزی بین دو تا سه برابر بیشتر است و این بدان معناست که برای تولید مقدار ثابت انرژی گرمایشی ، مقدار مصرف گاز در سیستم حرارت مرکزی دو تا سه برابر بیشتر از پکیج های گرمایشی می باشد.
  4. در صورت استفاده از پکیج های گرمایشی نیازی به لوله کشی های قطور سیستم حرارت مرکزی از موتور خانه تا رادیاتور های واحد ها نبوده و پرت حرارتی لوله های مربوطه در طول مسیر کاهش می یابد.
  5. با استفاده از پکیج دیواری یا زمینی دیگر نیازی به اشغال فضایی به نام موتور خانه در یاختمان نخواهد بود.

اما استفاده از پکیج معایبی نیز دارد.

  1. مقداری از فضای کابینت اشپزخانه و یا تراس کم میشود.
  2. در صورت عدم استفاد از پکیج فن دار برای احتراق از داخل ساختمان استفاده می گردد.
  3. شاید پکیج برای عدهای از مردم و مصرف کنندگان مانند سیسستم حرارت مرکزی اطمینان بخش نباشد.

بادگیر:

بادگیر یک سیستم تهویه سنتی است که در مناطق گرم و خشک کشور همچون یزد مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش جریان هوای خشک و گرم خارج از طریق دریچه های مخصوص تعبیه شده در بالای ستون مناره ای وارد شده و به سمت پایین جریان میابد. در پای مناره جریان هوا با عبور از حوضچه اب به روش سرمایش تبخیری خنک شده و به فضای مورد نظر هدایت می گردد. هوای گرم که در محیط وجود دارد نیز به علت نیروی شناوری بسمت بالا حرکت کرده و از طریق پنجره های مشبک بالای گنبدی خانه خارج می شود و یک نیرو ی مکشی نیز برای هوای خنک تازه ایجاد میکند.

هواساز:

در هوا سازها به منظور تهویه ورودی هوای خارج و به جهت پیش گرمایش هوا از پیش گرمکن استفاده می شود. به جهت صرفه جویی در مصرف انرژی مقدار یاز هوای برگشتی از محل مورد تهویه پس از عبو از فیلتر (به جهت پالایش هوا) به سیستم بر میگردد تا از میزان هوای ورودی کاسته شود. در مسیر جریان هوا می توان از تجهیزاتی همچون رطوبت گیر ها ( مانند کویل سرد ، هوا شوی، مواد جذاب رطوبت) کویل گرمایی و سرمایی رطوبت زن و باد زن که به یک سیستم کانال دارای خروجی هوا که به فضای تهویه شده منتهی میشود استفاده نمود.

منابع تامین سرمایش ( ماشین تبرید و لوله کشی) تهیه اب ( مخزن، پمپ، لوله کشی، برج خنک کن نیز وجود دارد)

استفاده از هوا ساز در اماکن زیر مجاز نیست:

  • توالت و پیسوار
  • حمام
  • آشپز خانه
  • رخت کن
  • پارکینگ مشترک
  • فضاهایی که در آن گاز های زیان آور تولید می شود
  • هوای یک واحد مسکونی برای استفاده از واحد مسکونی دیگر
  • فضاهایی که در آن میکرب ویا آلودگی تولید میشود
  • استخر های سر پوشیده با رطوبت نسبی بیش از 60%

زنت یا ایرواشر

زنت مخفف زمستانی و نیمه تابستانی است که در تابستان ما
نند کولر آبی عمل نموده و در زمستان مخلوط هوای تازه و هوای گرم برگشتی که با عبور از کویل حرارتی گرم شده است را در صورت نیاز رطوبت زنی کرده و به فضای مورد نظر وارد می کند. دستگاه ایرواشر غبار و ذرات و سایر آلودگی ها را از هوایی که به آن وارد می شود، زدوده و هوای تمیز را بیرون می دهد. هوا توسط باد زن به درون به درون محفظه مکیده شده و توسط آب فشان ها با آب شسته می شود. این آب پس از عبور از فیلتر آشغال زدایی شده و دوباره به آبفشانها بر می گردد. از کاربرد های این سیستم می توان به تمیز سازی هوا، رطوبت دهی، رطوبت زدایی و همچنین سرمایش تبخیری اشاره نمود

بخاری:

بخاری نوع متحرک منابع گرمازاست. بخاری هوای موجود در فضا را مصرف نموده و در صورت عدم ورود هوای تازه با سوختن ناقص ، تولید مونوکسید کربن می نماید. در خرید نوع و قدرت گرمایش بخاری متراژ محل استفاده بسیار تاثیر گذار است.

ظرفیت بخاری خانگی گاز سوز بدون دود کش نباید از 7/11 کیلو وات بیشتر باشد. نباید از بخاری خانگی گاز سوز بدون دودکش بعنوان تنها وسیله گرمایش در یک واحد مسکونی استفاده نمود.

کاربرد این نوع بخاری در اماکنی همچون توالت و دستشوئی ، حمام، انبار و اتاق خواب مجاز نیست.

شومینه:

مهمترین و رایج ترین منبع گرمازای متمرکز ثابت شومینه است. شومینه گرم کننده ای باظاهری زیباست. معایب شومینه را میتوان بصورت زیر بر شمرد.

  1. شومینه به سادگی 50% حرارت تولیدی را از دودکش هدر میدهد.
  2. خطر مسمومیت با گاز های تولیدی- که شومینه آن ار کامل نمی سوزاند- بیشتر از بخاری های معمولی است.
  3. این بخاری آجری دیواری ، نسبت به بخاری های معمولی ، بیشتر هوا را خشک می کند.
  4. به دلیل مخلوط شدن گاز های تولیدی از شومینه با هوای چرب شهر های بزرگ، که توی ،شپزخانه هم غنی تر شده ، حساسیت تنفسی و چشمی را متحمل می کند.

گرمایش از کف:

در این سیستم با گردش آب از درون شبکه ای از لوله های پنج لایه که در زیر کف نصب شده اند.حرارت به آرامی توزیع میشود شبکه لوله تمام کف را به صورت ناحیه بندی پوشش میدهد .باقطع و وصل جریان در هر ناحیه ،گرمایش متوقف و یا برقرار می شود. حد اکثر دمای کف 30 درجه سانتی گراد و آب گرم خروجی از موتور خانه با دمای 40 تا50 درجه میباشد. این سیستم برای پوشش های سنگ ،سرامیک، پارکت و موکت مناسب است. از کاربرد های سیستم گرمایش از کف میتوان به ذوب برف در پیاده رو ها لنگر گاه های بار گیری، جاده ها، ورودی ساختمان ها و بیمارستان ها و باند فرود گاه ها و زمین های ورزشی اشاره نمود.

سیستم گرمایش از کف مزایای همچون گرمای مطبوع و یکنواخت ، خشک ماندن زمین های مرطوب (اشپزخانه) قابلیت اتصال به سیستم خورشیدی، صرفه جویی در مصرف انرژی ، استفاده موضعی و بهینه برای صنعت و ارزش افزوده برای ساختمان را به همراه خواهد داشت. همچنین عدم نیاز این سیستم به مبدل حرارتی در اتاق موجب معماری راحت تر ، دیوار های تمیز تر ، فضای مفید بیشتر ريال ایمنی، سبکی ساختمان و افزایش ارتفاع ساختمان ها خواهد شد.

جدیداً دو عیب عمده برای این سیستم ذکر شده است ، اول این که بعلت ایجاد شار گرمایی پایین به بالا مواد ریز در پرز های فرش به همراه جریان گرما به سمت بالا حرکت کرده و در هوا معلق میشوند که میتواند موجب مشکلات تنفسی گردد. مشکل دوم انکه در اثر تماس مداوم کف پا به یک سطح گرم امکان ایجاد مشکلات استخوانی همچون پوکی استخان در دراز مدت وجود دارد. جدیداً سیستم گرمایش از کفی به ابزار امده است که به جای لوله حاوی آب گرم از کابل برقی ضد آب مخصوص استفاده می کنند. محل استفاده از این نوع سیستم علاوه بر کف اتاق ها بیشتر مکان های مانند دور لوله ها، روی سقف های شیب دار برفگیر ، زیر مسیر های برفگیر و دارای قابلیت انجماد سطحی می باشد.

پمپ حرارتی:

پمپ حرارتی وسیله ای است که عمل انتقال انرژی از تقطه مبدا (کم دما) به نقطه مقصد که دارا ی دمای بیشتر می باشد را انجام میدهد عمل انتقال به کمک انرژی حرارتی زیاد نقطه با دما بالاتر یا انرژی مکانیکی انجام می پذیرد. تفاوت بین پمپ های حرارتی و تهویه مطبوع مرسوم، این است که پمپ حرارتی قابلیت انتقال حرارت برای هر دو سیستم سرمایش و گرمایش را دارد. پمپ حرارتی می تواند مانند سیستم ها چیلر یا سیستم های تبخیری تولید سرما کنند که این عامل با چرخه سرمایش مانند یخچال مقدور می باشد پمپ های حراراتی که به دو نوع منبع زمینی و هوایی تقسیم می شود ، ادوات تمام الکتریکی هستند که هیچگونه سوخت فسیلی در ان استفاده نمی شود و باطبع فافد هر گونه آلاینده زیستی می باشد. این پمپ ها برای نواحی سرد سیر مناسب نبوده و دارای راندمان پایینی هستند.

پمپ های حرارتی عموما برای آپارتمان های کوچک مناسب می باشد و جهت نسب این تاسیسات از پنجره ساختمان بهره برده و یا این که دریچه ای برای آن در سطح دیوار ایجاد می کنند. پمپهای حراراتی صرفاً قابلیت تامین هوای گرم و سرد را داشته و جهت تامین آب گرم مصرفی از تاسیسات دیگری باید استفاده نمود سرو صدا ، پایین بودن بازده انرژی ، هزینه بالای تامیر و نگهداری ومحدودیت استفاده از معایب پمپ های حرارتی هستند.

کنکتور:

این از نظر ساختمانی شبیه به فن کویل بوده ولی باد زن ندارد. کنکتورها در انواع آویزی ایستاده، داخل دیواری، و لوله های پره دار ساخته می شوند انتقال حرارت در آنها به صورت جابجایی طبیعی بوده و برای آب داغ و بخار مناسب است.

رادیاتور:

رادیاتور ها رایج ترین مبدل های حرارتی برای گرمایش اتاق ها بوده که انتقال حرارت آنها از طریق جابجای طبیعی است رادیاتورها در سه نوع چدنی، آلمینیومی، و فولادی ساخته می شود. از رادیاتور ها برای گرمایش با آب گرم استفاده شده که آب گرم از بالا وارد و از پایین خارج میشود بهترین محل نصب برای رادیاتور ها کناردیوار های سرد تر و زیر پنجره است در قسمت بالای رادیاتور ها شیر هوا گیری تعبیه شده است تا بتوان هوای موجود در سیستم را تخلیه نمود

باید دقت کرد که رادیاتور فولادی برای مناطق با رطوبت نسبتاً پایین و رادیاتور المینیومی برای مناطق با رطوبت نسبتاً بالا مورد استفاده قرار میگیرد.

سیستم کولر آبی در تابستان و رادیاتور در زمستان:

این سیستم بر اساس سرمایش تبخیری بوده وبین رطوبت با دما رابطه معکوس وجود دارد. این سیستم شدیدا تابع دما و رطوبت نسبی هوای خارج است و در هوای خشک تر راندمان بالا تری دارد. از معایب این سیستم میتوان اشاره کرد که کنترل دما و رطوبت مقدور نبوده نیاز به کانال کشی داریم و همچنین در استفاده از رادیاتور ها هوا جابجا نمیشود و ممکن است مشکل تنفسی به وجود آید مزیت آن هم در پایین بودن هزینه هاست.

سیستم فن کول به انضمام دستگاه تامین هوای تازه جدا گانه:

در این نوع سیستم هوا رسان جهت تامین هوای تازه وجود دارد و امکان کنترل رطوبت نسبی در زمستان امکان پذیر است این دو سیستم میتوانند جایگزین هم شوند و با کاهش ظرفیت فن کویل دمای هوای خوجی از هوا رسان در تابستان کاهش می یابد . در این سیستم برای دستگاه و سقف کاذب کانال، فضای معماری نیاز می باشد.

سیستم هوا دهی با دستگاه های هوا رسان:


مشابه سیستم هوا ساز بوده که در آن کنترل هواو رطوبت صورت می گیرد اما نیاز به فضای معماری برای دستگاه و سقف کاذب کانال نیز وجود دارد.


سیستم هوادهی پکیج یونیت:


این سیستم به علت عدم نیاز به موتور خانه ، برای استقلال واحد ها مناسب است اما به نسبت سیستم موتور خانه ای ظرفیت پایین تر و عملکرد ضعیف تری دارد.


پمپ حرارتی: این سیستم به علت عدم نیاز به موتور خانه و استقلال واحد ها یک حسن بوده اما ظرفیت پایین تر و راندمان پایین نقص این سیستم است.

آبگرمکن:

آبگرمکن تجهیزاتی است که طور مستقیم یا غیر مستقیم آب را گرم میکند.

آبگرمکن مستقیم: در این نوع آبگرمکن آب گرم در اثر احتراق سوخت در خود مخزن تهیه می شود. آبگرمکن های مستقیم با سوخت های جامد با راندمان 55 تا 65 درصد ، با سوخت مایع با راندمان 70 تا80 در صد با سوخت گاز با راندمان 95 تا 70 درصد و یا انرژی الکترکی با راندمان تا85 در صد تغذیه می شوند.

آبگرمکن های غیر مستقیم در دو نوع غیر مستقیم ، آبگرم مصرفی در داخل یک مبدل حرارتی توسط اب داغ و یا بخار آب ایجاد شده در دیگ تهیه می گردد. این کار معمولاً در منبع دو جداره با راندمان 95% یا در منبع صورت می پذیرد.

آبگرمکن های نوع خورشیدی نیز در برخی از مناطق که میزان بهره گیری از نور خورشید مناسب باشد بکارگرفته می شوندکه مقدارآب گرم تولیدی آنها کمتراز 12 لیتردرهرساعت است ومعمولآ برای واحدهای اداری مورد استفاده قرارمی گیرند. دقت کنید در نقطه ورود آب به هردستگاه آبگرمکن باید شیر قطع و وصل و شیر یکطرفه نصب شود.حداقل ظرفیت آبگرمکن نفت سوز با منبع ذخیره برای هر واحد مسکونی 110 لیتر می باشد.حداقل ظرفیت آبگرمکن برقی با منبع ذخیره یا منبع ذخیره یا آبگرمکن گاز سوز با منبع ذخیره برای هرواحدمسکونی یک خوابه،دوخوابه و سه خوابه وری به ترتیب 75،110 و150 لیترمی باشد.ظرفیت آبگرمکن گاز سوزفوری بدون منبع ذخیره برای واحد مسکونی یک خوابه،دوخوابه حداقل 12 لیتربردقیقه و برای واحدهای سه خوابه و بیشتر 19 لیتربردقیقه می باشد.حداکثرفشار کار مجازآبگرمکن باید دست کم 860 کیلو پاسکال باشد.دماوفشار عملکرد شیر اطمینان آبگرمکن به ترتیب 99 درجه سانتیگراد و1035 کیلو پاسکال می باشد.یک نکته مهم اینکه دستگاه های با سوخت مایع ویا گاز را نباید در اتاق خواب،حمام،توالت وانباری ساختمان نصب نمود مگرآنکه هوای احتراق آن مستقیمآ از بیرون تامین شده و گازهای احتراقی آن با دودکش به بیرون هدایت گردد.

دستگاه های تصفیه هوا:

آلودگی هوا درشهرهای بزرگ یکی از مشکلات عمده و روبه رشد شهروندان بوده که باعث بروزانواع بیماریهای تنفسی،قلبی وهمچنین فشارهای روانی می گردد. با توجه به تاثیرات آلودگی هوادر افزایش بیماری های تنفسی،استفاده از دستگاههای تصفیه هوا وپنجره های بدون درز upvc میتوان نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کمک به درمان بیماری های تنفسی ایفا کند.

فیلتر کربن فعال: این فیلتر توانایی جذب بیش از 3000 گاز سمی و خطر ناک و ذرات معلق و بو های نا مطبوع را دارد.

فیلتر هپا: قابلیت جذب انواع باکتری ها ، ویروسها و ذرات گرد و خاک معلق در هوا تا 3/0 میکرون را دارا می باشد و تقریباً تمام ذرات را از هوایی که تنفس میشود تصفیه میکند.

فیلتر هگا: قابلیت جذب اکثر گازها را دارد و و این نوع فیلتر ها ترکیبی از پوشش کربن می باشد که نسبت به فیلتر کربن فعال کارایی بیشتری دارند.

لوله کشی

کاربرد لوله ها : لوله ها های چدنی جهت انتقال آب و فاضلاب در فشار های کم استفاده می شود. لوله ها های مسی در سیستم های آب ، فاضلاب ، سوخت رسانی، روغن موتور ، دستگاه های تهویه مورد استفاده قرار می گیرد. چون لوله مسی گران است کمتردر تاسیسات آب و فاضلاب استفاده می شود. لازم به ذکر است که مس قابلیت اتقال حرارت خوبی دارد.

لوله های سربی: فاضلاب ها ، هواکش ها، حمل مواد شیمیای ، تولید و بازیافت اسید سولفوریک، گاز های اسیدی ، مواد شیمیای خورنده و سودا از موارد استفاده از این لوله هاست.

از لوله های آلمینیومی به جهت سوخت رسانی ، انتقال روغن در موتور هوا پیماها ( زیرا سبک است) صنایع شیمیایی مخصوص ، در محیط های حاوی گازهایی مثل کلرواموآنیاک یا اندرید سولفور و همچنین رسانیدن هوای خشک به دستگاه های ابزار دقیق استفاده می گردد.

کاربرد های لوله های سفالی بیشتر مجرای زیر زمینی فاضلاب در روشهای سنتی می باشد.

لوله های سیمانی مخصوص مجراهای آب و فاضلاب می باشند.

عبور مواد اسیدی از کاربرد های لوله های شیشه ای است.

لوله های بطور کلی برای حمل آب و فاضلاب و مواد شیمیایی و همچنین گاز درفشار کم مورد استفاده قرار می گیرند. مزایای آن قیمت پایین و تعمیر آسان و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی ، سبک بودن و انتقال آسان، یکنواختی جدار داخل لوله ها ، عدم نیاز به ماشین های سنگین برای نصب ، امکان تولید برای طول های زیاد با قطر پایین و عدم نیاز به عایق کاری میباشد.

از لوله های فولادی برای تاسیسات حرارت مرکزی ف تهویه مطبوع، انتقال نفت و روغن در فشار های پایین استفاده می شود. لوله های فولادی گالوانیزه کاربرد آب رسانی دارد. فولاد کربنی مخصوص انتقال نفت و گاز است. لوله های فولادی الیاژی به جهت سیالات خورنده و همچنین دماها و فشار های بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های PVC در برابر اسید ها و قلیا ها مقاوم هستند و برای دماهای بین 10 تا 60 درجه سانتی گراد و برای سیستم آب رسانی و فاضلاب مناسب اند.

لوله های PEنیز برای سیستم های آب رسانی ، فاضلاب، و گاز ها در فشار کم در محدوده دمایی بین 50 تا 80 درجه سانتی گراد استفاده میشود . و در برابر اسید ها قلیا ها و حلال هی ضعیف مقاوم است. نکته: برای گاز رسانی باید از لوله های رده سنگین استفاده کرد.

لوله های PP بیشتر در سیستم صنعتی و آبرسانی در محدوده دمایی 40 تا 140 درجه سانتیگراد به کار میرود و در مقابل اسیدهاو مخلوط های اسیدی و نمک های آلی مقاومند.

آبرسانی و فاضلاب

آب و فاضلاب : آب به عنوان یکی از اصلی ترین سیالات حامل حرارت و برودت در سیستم های تاسیساتی شناخته میشود پس باید این مایع را بهتر بشناسیم

مشخصات آب:

مشخصات فیزیکی اب شامل دما، رنگ، تیرگی ، بو و مزه میباشد. مشخصات شیمیایی آن نیز به میزان سختی درجه اسیدی، مقدار آهن، منگز، و سایر فلزات موجود در ان بستگی دارد. اگر سختی اب زیاد باشد اب خوب کف نخواهد کرد واگر سختی آن کم باشد اب خوبی برای آشامیدن نیست. میزان فلزات اضافی در آب نیز باعث تغییر در رنگ و ایجاد مزه ناگوار در آب میگردد. علاوه بر موارد ذکر شده، در آب موجودات اورگانیک همچون موجودات تک سلولی ، باکتری ها، پلانگتون ها، جلبک ها و بنا به مناطق برداشت آب حتی مواد سمی و مواد شیمیایی نیز وجود دارند. در صورت بالاتر از حد مجاز بودن مواد موجوددر آب ، آنر را تسویه نمود. این کار در تصفیه خانه ها صورت می گیرد . علاوه بران استفاده از دستگاه های تصفیه آب در منزل و آپارتمانها، آب سالم و سبک را به استفاده کنندگان عرضه می نماید که در مقایسه با بطریهای آب معدنی از نظر اقتصادی به صرفه تر و از لحاظ کیفیت و سلامت نیز بسیار ارزشمند است. استفاده از دستگاه تصفیه آب برای تمام سنین، بیماران کلیوی، فشار خون، وبیماری های گوارشی توصیه میشود.

زمان تعویض فیلتر های تصفیه آب بستگی به سختی آب مناطق مختلف کشور متفاوت می باشد و به عوامل مختلفی از جمله میزان آلایندهای موجود در آب و نیز مقدار مصرف آب در هر روز بستگی دارد ولی بطور کلی میتوان گفت اگر فیلتر های پیش تصفیه بصورت مرتب و هر شش ماه یکبار تعویض شوند. فیلتر های ممبران تا 2سال عمر میکنند. دستگاه های تصفیه آب خانگی به روش پیشرفته اسمز معکوس آب را تصفیه می کنند قادر به حذف نیترات آب نیز می باشد. دستگاه های تصفیه خانگی طی چندین مرحلا عمل تصفیه را انجام میدهد که مرحله اول مربوط به حذف آلاینده های مضر بوده و درمرحله بالاتر به اضافه نموده املاح مفید به آب اقدام میشود. در برخی مناطق یا مجتمع های مسکونی دو لوله کشی در نظر میگیرند. یکی برای اشامیدن که معمولا فقط یک لوله در آشپزخانه ها نصب میشود و بقیه مصارف آن در ساختمان آب غیر اشامیدنی است. این نوع مصرف، لوله کشی اضافه خواهد داشت اما از لحاظ هزینه آب مصرفی در مقایسه با سیستم تک لوله ای به صرفه تر خواهد بود.

سیستم توزیع آب ساختمانی:

اتصال مستقیم پمپ به لوله آب شهری ممنوع است و باید آب ابتدا در مخزنی ذخیره شود و بعد در ساختمان توزیع شود. در مخازن آب با گنجایش بیش از 1000 لیتر باید ورودی به مخزن و خروجی از مخزن در دو سمت آن و مقابل یک دیگر قرار گرفته تا از راکد ماندن آب جلو گیری شود. توصیه میشود از گنجایش مخزن اب بیش از 4000 لیتر از دو مخزن به صورت موازی استفاده گردد تا در صورت تعمیرات آب در ساختمان قطع نشود. آب به روش های مختلف در ساختمان توزیع میگردد.

1- سیستم ثقلی: در این سیستم مخزن روی برج یا پشت بام و حداقل 6 فوت بالاتر از بالاترین وسیله بهداشتی نصب میشود. در ساختمان های بالاتر از 5 طبقه در طبقات پایین باید از شیر فشار شکن استفاده شود. البته باید توجه داشت هنگامی که سیستم های ثقلی استفاده میشود سقف طبقه آخر تحمل وزن منبع را داشته باشد.


2-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *