نگاهي مختصر به روستا


تاثیر مخرب صنعت بر محیط زیست:

گازهای گلخانه ای: محصول اصلی احتراق سوخت های فسیلی دی اکسید کربن است که افزایش ان در جو زمین موجب میشو جذب انرژی خورشیدی بالا رفته و زمین گرم شود که به ان اثر گلخانه ای می گویند. اشعه خورشیدی برای عبور از از این لایه اضافی مقداری انرژی از دست میدهد و فتون ها قدرت خود را جهت عبور مجدد از این لایه پس از انعکاس از دست داده و در جو زمین محبوس می شود که حاصل ان گرمای نا خواست زمین است . نمونه محسوس ان گرم شدن داخل خودرویی است که مدتی در افتاب مانده باشد.

تخریب لایه اوزون: اوزون ترکیب سه اتم اکسیژن بوده که ناپایدار است. لایه اوزون مانند سپری در برابر اشعه مضر و سرطان زای ماورای بنفش عمل میکند. استفاده از CFCها به عنوان مواد پاک کننده و مبرد در سیستم های تهویه مطبوع موجب تخریب لایه اوزون در لایه پایینی جو می شود. زیرا با اتم سوم تورون ترکیب شده و O2 ازاد می نماید. به جای استفاده از CFC ها که ممنوع هستند مواد شیمیایی دیگری همچو هیدرو کلر فلئورو کربنها HCFC با HFC توصیه می گردد.

بکار گیری اگوهای سبز در ساختمان ها یعنی خلق طرح های پاسخ گو و هماهنگ با محیط زیست و کاهش مصرف انرژی به جهت حفظ منابع طبیعی وظیفه همه انسانهاست.

سیستم های تهویه

در این فصل به توضیح تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و نحوه به کار گیری انها در تامین گرمایش و سرمایش ساختمان پرداخت می شود.

سرمایش تبخیری(کولر آبی)

در این روش توسط پاشش آب در مسیر عبور هوا ، دمای خشک هوا کاهش میابد. این روش در مناطقی با رطوبت بالا بازدهی خوبی ندارد. در کولر های آبی ، آب که در محفظه پایینی ذخیره می شود توسط پمپ به بالای کابین کولر انتقال داده شده و روی پوشال ها ریخته می شود. هوا در جریان عبوری از پوشال های خیس، گرمای خود را از دست داده خنک و مرطوب شده و توسط کانالها به فضای مورد نظر هدایت میشود.

کولر های ابی باید دست کم 3 متر از هر دهانه دودکش و یا هواکش و یا هواکش فاضلاب ساختمانی فاصله داشته باشد مگر انکه این دهانه حد اقل 3 متر بالاتر از سطح رویی کولر ابی باشد. اطراف کولر ابی باید حد اقل 60 سانتی متر فضای دسترسی و سرویس داشته باشد. کولر ابی را نباید بالای معابر عمومی نصب نمود مگر این کا در زیر ان سینی قطره گیر با لوله تخلیه به مکانی دور از این معابر تعبیه گردد.

یونیت هیتر:

یونیت هیتر یا واحد گرم کننده دستگاهی است که از ان برای گرم کردن فضاهای بزرگ نظیر سالنهای سرپوشیده ، سالنهای کارخانجات و غیره استفاده می شود.

از اجزای این دستگاه می توان به وکیل بالوله های پره دار ( حامل آب گرم، داغ یا بخار) پروانه یا فن (ملخی و سانتریفیوژ) پره های جهت دهنده هوای خروجی( جهت هدایت هوا به محل دلخواه) و کابینت یا محفظه (جهت استقرار دستگاه) اشاره نمود. یونیت هیتر ها را می توان از لحاظ واسطه انرژی حرارتی به سه نوع آب ، بخار و برقی و از لحاظ ترتیب قرار گرفتن قطعات به دو نوع مکنده { مکش هوا از کویل} ، دمنده{ دمش هوا روی کویل} و همچنین از لحاظ محل نصب به دو گروه سقفی آویزی و زمینی تقسیم بندی نمود . کاربرد این تجهیز بیشتر به جهت قدرت حرارتی زیاد ، جاگیری کمتر، توزیع بهتر هوای گرم و سرعت زیاد در گرم کردن فضا می باشد.

فن کوئل:

این تجهیز از لوله های مسی با پره های المینیومی تشکیل شده است و برای سیستم های توامان سرمایش و گرمایش از طریق انتقال حرارت اجباری توسط فن (بادزن) و بیشتر برای موارد مصرف ( هتل ها ، ادارات و اپارتمان ها) بکار می رود. فن کوئل ها معمولاً دارای کلید کنترل دور سه سرعته هستند و کنترل ظرفیت ان با تغییر بادزن و تغییر دبی اب صورت می پذیرد.

از مزایای فن کوئل ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: سیستم سرمایش نسبت به کانال کشی فضای کمتری اشغال می کند

نیاز به اتاق بادزن نیست یا ابعاد ان کوچکتر است

فضای مورد نیاز برای عبور کانالهای هوا کوچکتر است

معایب فن کوئل ها نیز به شرح زیر است:

تعمیرات سیستم های ابی بیشتر ازسیستم های هوایی است.

نیاز به تعویض مرتب فیلتر ها و مشکل تمیز کردن کویل ها

برای میعانات رطوبت هوا باید فکری کرد.

پکیج:

پکیج یک موتور خانه کوچک برای یک واحد مسکونی است که در استفاده از ان باید به نکات زیر توجه نمود.

  1. فشار اب شهر در محل نسب دستگاه پکیج میباید حد اقل 1 و حداثر5/3 اتمسفر باشد.
  2. در صورتی که بخشی از مسیر دود کش پکیج شوفاژ به صورت افقی( بیش از 30 سانتی متر ) باشد استفاده از پکیج های فن دار الزامی است.
  3. در صورتی که محل نسب پکیج گازی در بالکن یا فضای باز می باشد باید از وزش مستقیم باد یا جریان تند هوا محفوظ شده باشد.
  4. برای محاسبه تقریبی ظرفیت پکیج مورد نیاز ، متراژ واحد مسکونی را در عدد 150 (کیلو کالری) و متراژ واحد های اداری را در هر عدد 100 ( کیلو کالری) ضرب میکنیم.
  5. با توجه به هد پمپ سیر کولاتور در دستگاه ها پکیج گرمایشی ، حد اکثر طول لوله کشی افقی تا محل شوفاژ ها حدود 35 متر می باشد.
  6. برای اب هایی با سختی بالاتر بهتر است از پکیج دو مبدله استفاده کرد.
  7. استفاده از دودکش مخصوص ، کواکسیال (دو جداه) در هنگام نصب پکیج های دیواری ، این امکان را فراهم میکند که علاوه بر خروج دود ناشی از کارکرد دستگاه به خارج هوای مصرفی مورد نیاز پکیج نیز توسط جداره دود کش از محیط خارج تامین گردیده و در نتیجه ایمنی کاملی از نظر هوای پاک برای مصرف کننده فراهم گردد.
  8. در صورت عدم استفاده از لوله ی دو جداره طول لوله افقی دود کش نباید از 20 سانتی متر بیشتر باشد.
  9. هرگز نمی توان دود کش پکیج دیواری را به دود کش مشترک و یا شیر مصرف گازی مشترک وصل کرد چون مکش دود به درستی انجام نمی شود.

سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *