بناهاي تاريخي ایران


تپه بازراها و تيمچه ها

مجموعه بازار قزوين

    مجموعه بازار قزوين با معماري جالب و قديمي خود، يكي از مكان هاي ديدني شهر قزوين است كه در حال حاضر، از آن چند اثر كوچك قديمي به جاي مانده است. در دوره صفويه، بازارها وسعت يافته اند، و هر بازار به صنفي خاص اختصاص داشته است. در گذر هر يك از اين بازارها مسجد، حمام، سراها، تيمچه ها، و قيصريه اي وجود داشته است كه از آن ميان، تيمچه ها مركز تجارت و قيصر به محل صنعتگران بوده است.

    قيصريه قزوين باتاق هاي آجري و ارتفاع بسيار زياد، از بخش هايي از بازار قزوين است كه به جاي مانده است. اين بازار داراي چهار در مي باشد‍: در شمالي به تيمچه سرباز، در چهار سوق كوچكي متصل مي شود.

   بازارچه سعد السلطنه نيز كه از خيابان امام خميني قزوين تا ديوار شمالي مسجد نبي (ص) كشديه شده است، از باقي مانده هاي آثار قديمي بازار قزوين است و هشتي بسيار زيبايي دارد كه به سراي سعدالسلطنه متصل مي گردد.

–         تيمچه سرباز

–         تيمچه سرپوشيده

–         تيمچه حاج سيد كاظم

–         تيمچه رضوي

–         تيمچه درويش مهدي

–         تيمچه حاح محمدتقي

كاروان سراها و سراهاي قديمي

كاروان سراي محمد آباد خره (خورهه)

در مسير جاده فزوين- بوئين زهرا، كاروان سرايي از بناهاي دوره صفويه قرار دارد كه در حال حاضر، در قسمتي از آن پاسگاه ژاندارمري استقرار يافته است.

دورازه هاي قزوين

شهر قزوين در گذشته هشت دروازه داشت كه به نام هاي دروازه رشت، باع شاه، درب كوشك، تبريز، تهران، شيخ آباد، امام زاده حسين و خندقبار معروف بوده اند. امروزه از آن ميان تنها دو دروازه درب كوشك و تهران باقي مانده اند.

دروازه درب كوشك كه در انتهاي خيابان آزادي قرار دارد، در دوره قاجاريه ساخته شده و در سال 1926  هجري قمري در دوره حكومت عضدالدوله، كاشي كاري شده است.

   دروازه قديم تهران كه در خيابان تهران قديم قرار دارد، از بناهاي دوره قاجاريه است كه در سال 1347 شمسي مرمت و كاشي كاري شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *