بناهاي تاريخي ایران


روستاهاي تاريخي

گازرخان

   گازرخان از روستاهاي معروف ناحيه الموت قزوين به شمار مي رود. در گازرخان بيش از چهار چنار كهن سال در ميان ميدان ده جلب توجه مي نمايد. ميدان وسط روستا كه محل قبرستان قديمي آن است به نام «قتلگاه» خوانده مي شود. از اين درخت چنار سه تا داراي ارتفاع قابل ملاحظه انئد. پيرامون تنه يكي از آن ها 50/7 متر و ديگري 60/7 متر و سومي 6 متر است. با توجه به اندازه پيرامون تنه درخت هاي مزبور مي توان گفت كه سن آن ها بايد در حدود هزار سال باشد و به احتمال زياد در زمان نفوذ و قدرت اسماعيليه در اين ناحيه كاشته شده اند.

هزويل

   «هزويل» روستايي است با خانه هايي از سنگ لاشه، كاهگل و چوب كه در كنار يك ديگر بنا شده اند. در فاصله بين هر رديف از خانه ها، كوچه باريكي قرار دارد. در جلوي تعدادي از خانه ها ايواني قرار دارد كه سقف آن بر روي تيرهاي چوبي استوار شده است. بر روي هم، نماي كلي هزويل با خانه هايي كه اغلب طبقه به طبقه ساخته شده اند و بام يكي، محوطه جلوي خانه ديگري را تشكيل مي دهد، از جمله نماهاي جالب يك روستاي شمالي ايران به شمار مي رود.

تپه هاي باستاني

   براساس يافته هاي باستان شناسي، استان قزوين از قدمت چند هزار ساله برخوردار است. آثار به دست آمده از صدها تپه باستاني موجود در سطح استان، نشانگر آنندن كه سرزمين قزوين رازهاي نگفته اي از تاريخ سرزمين تاريخي است كه امروزه ده ها تپه باستاني را در نقاط مختلف اين استان مي بينيم. در ادامه به مهم ترين اين بناها مي پردازيم:

–         تپيه خندو                     – تپه داكان                    – تپه الوند

–         تپه حاجي آباد         – تپه نصرف آباد                   – تپه رادكان

–  تپه قزانچال         – تپه حسين آباد                 – تپه قشلاق

–         تپه مشگين تپه      – تپه دولت آباد                  – رمبادتپه

–  تپه قديم آباد      – تپه سلطان آباد               – تپه آرش (آقا بابا)

–         تپه كندو          – تپه كي وران             – تپه نرگه

–         اك تپه             – تپه رضي آباد                  – تپه ليا

–         تپه زليخا          – ياسين تپه                 – بالا تپه

–         تپه اسفرورين       – اسفرورين                 – تپه دانسفهان

–         تپه ولازگرد


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *