بناهاي تاريخي ایران


آب انبار هاي قديمي

– آب انبار حاج كاظم

   اين آب انبار كه يكي از زيباترين و بزرگ ترين آب انبارهاي قزوين است، در انتهاي خيابان تبريز شهر قزوين قرار گرفته است. اين آب انبار، 37 پله ساخته شده است. از سنگ هاي تراشيده و دو شير آب دارد. پوشش سقف آن مسطح بوده و در گذشته چهار هواكش داشته كه امروزه تنها يكي از آن ها باقي مانده است. هواكش آب انبار با آجر ساخته شده است و داراي تزئينات آجري و كاشي در نما مي باشد.

     سر در آب انبار در نهايت عظيم و  با كمال ظرافت و زيبايي ساخته و داراي تزئينات آجري و كاشي است. واژه «علي» به صورت خط بنايي در دو طرف راه پله، در نماي آجري اجرا شده است.

    باني آب انبار، مرحوم «حاج كاظم كوزه گر» است كه به دستيابي حاجي اسماعيل نامي به سال 1256 هجري قمري آب انبار را بنا كرده اند. تاريخ و باني بنا، در كتيبه اي به شعر در سنگ مرمر، و به خط نستعليق بسيار زيبا كنده شده است.

–         آب انبار حكيم

–         آب انبار سردار بزرگ

–         آب انبار سردار كوچك

–         آب انبار پنجه علي

–         آب انبار جنب مسجد جامع كبير

–         آب انبار حاج ملا آقا

–         آب انبار حاج كريم

–         آب انبار رزگره كوچه

–         آب انبار شيشه گر

–         آب انبار خان

–         آب انبال لالو

آب انبارهاي ديگر قزوين عبارتند از: آقابالا در محله پنبه ريسه، آبگوشتي ها در محله خندقبار، آهني ها در محله قملاق، تنورسازان در گذر مولوي، حاج رضا در محله پنبه ريسه، حاج كريم در گرده محله؛ رفيعي در خيابان تبريز؛ زير زمين مسجد شاه در كوچه بازار مولامادي در جنب مدرسه جديد يخچال در كوچه يخچال؛ صالحي (صالحيه) در خيابان مولوي و زنانه بازار و ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *