معرفی کتاب-خلاقیت در فرایند طراحی معماری 3


در ادامه معرفی کتابهای استاد علی خیابانیان امروز کتاب خلاقیت در فرایند طراحی معماری 3  رو معرفی  می کنم، با این که هنوز خودم به شخصه این کتاب رو نخوندم اما تجربه ی خوندن کتاب خط و رنگ در معماری به من نشانن داد که  کتاب های استاد به قول معروف یک چیز دیگه هستند.

 

Ru Jeld

در ادامه  شما رو دعوت می کنم  مقدمه ای که در اول کتاب اومده رو بخوانید:

“در طراحی و تالیف کتاب، از همان ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که سخنی جدید در زمینه طراحی پارامتریک بیان کنیم و از ترجمه مقالات موجود، تکرار تجربه های معماران اروپایی و آمریکای، یا توضیح شیوه ترسیم و طراحی ایشان خودداری کردیم. کاری که بسیار آسان تر از شیوه برخورد کنونی ما بود. متاسفانه ترجمه و کپی از آثار غربی ـ حتی توسط معماران مطرح کشور- بیش از گذشته ساختار فکری و خلاق جامعه معماری ایران را در اختیار گرفته و فضایی اندک و ناچیز برای آراء و نظریات جدید باقی مانده است، به ویژه در رویارویی با معماری گذشته ایران که آثار ساخته شده تکرار ضعیفی از الگوهای معماری گذشته اند و کمتر توجهی به ساختار فضایی و ارزش های زیباشناختی و خلاقانه معماری ایران می توان یافت، آنچنان که در آثار معماران خلاق، اندیشمند و متعهدی چون هوشنگ سیحون و کامران دیبا آن زیبایی و حس فضایی، مخاطب را بی هیچ واسطه و توضیحی تحت تاثیر قرار می دهد.
در این مجموعه تلاش کردیم تجارب متنوعی از فرم و فضا، از هر سبک و تفکری که باشد ارایه کنیم. به¬ویژه کار بر روی ساختار گنبد و کاربندی و تجربه گوشه­ای از شگفتی های معماری ایران ـ با امکانات نرم افزاری و تکنیک¬های طراحی پارامتریک – بر درک و تشخیص ما از غنای فرمی و محتوایی معماری ایران افزود، تا آنجا که با شور و هیجانی وصف ناپذیر، جرات تغییر و توسعه در الگوها و ساختار فضایی معماری گذشته ایران را یافتیم. از آنجا که جسارت و کنجکاوی از مولفه­های مهم خلاقیت و از مهم¬ترین ابزار در آفرینش هنر و معماری به شمار می روند و با ممارست و پشتکار گروهی به ساختارهایی نو و البته همساز با روح زمانه دست یافتیم . امید که این قدم کوچک در مجموعه­های بعدی به نگاه و رویکردی مشخص در معماری بینجامد.
بر روی هر طرح و ساختاری که در این مجموعه آورده شده، بالغ بر 100 ساعت به لحاظ فکری و عملی زمان صرف شده است. تخیل بالا در خلق فضا و خلاقیت در به کارگیری دستورات مدل­سازی از یک طرف نیمکره راست مغز و از طرف دیگر نقد زیباشناختی و گزینش و تحلیل تصاویر و فضاهای خلق شده، قوه استدلال و نیمکره چپ مغز را بسیار به چالش کشید تا آنجا که توانستیم تجربه و شناختی متفاوت از فرم و فضای رایج در برخورد با معماری گذشته ایران و معماری غرب ارایه کنیم.
امید که این مجموعه، به یاد اولین کتابی که پدر با شوق و باوری بسیار از کتابخانه خویش به ذهن و دل من ارایه کرد و مرا اسیر و شیفته آگاهی به اینجا کشاند، این کتاب نیز دریچه­هایی از فهم و درک ما را به فضای اندیشمندی معماری ایران بگشاید.”

Poshte Jeld

کتاب خلاقیت در فرایند طراحی معماری 3

موضوعات مورد بحث در کتاب:
– معماری پارامتریک و بررسی نظریات پاتریک شوماخر
– معماری و فضای دیجیتال
– نگاهی نو به فضا در معماری ایران
– شیوه ترسیم احجام پیچیده در نرم افزار 3ds Max

فهرست مطالب
واقعیت مجازی (Virtual Reality)
نقش فضاي مجازي
تفکر دیجیتال
معماری دیجیتال
نکات مهم در طراحی و معماری دیجیتال
فرایند طراحی دیجیتال، ساختاری غیر خطی است.
آنچه از فرآیند طراحی دیجیتال می¬آموزیم
معماری مقداری
تعریف مفهومی پارامترگرایی
تعریف مفهومی و عملیاتی پارامترگرایی
تعریف عملیاتی
روش های اکتشافی رسمی
روش های اکتشافی عملکردی
فرایند طراحی معماری مقداری
دگرگونی، تغییر و حتی دگردیسی در طراحی فرم و فضا
روش ساخت 1
روش ساخت 2
روش ساخت 3
ویرایش حجم ساخته شده
ترسیم احجامی با مقاطع مختلف
روش ساخت 5
Array کردن اجسام بر روی مسیر مشخص
روش ساخت 7
معماری مقداری در فضای داخلی
توسعه مقداری احجام در فضا
آیا امکان وجود سبکی واحد برای قرن بیست و یکم مقدور می باشد
کاربندی
فضایی برای اندیشیدن
جستاری مقداری در معماری گنبد
جنگ سبک ها: پارامترگرایی در برابر مینیمالیسم
طراحی مقداری و فضای نمایشگاهی در مصاحبه با پاتریک شوماخر
موزه زندگی ، سرای معرفت ، منزل بی منزلی
طراحی سه بعدی
نکاتی مهم در استفاده از نرم افزار 3D Max
تغییر دهنده ها یا modifiers
اصلاح گر bend
اصلاح گر Taper
اصلاح گر Twist ( پیچاندن )
Edit Spline
Edit Mesh(اصلاح گر اجسام)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *