نسخة روسي تام و جري


يك گرگ سيگاري شلخته و كثيف، يك خرگوش جنتلمن و با كلاس و ايدة دنبال هم دويدنهاي بيپايان كه انگار هيچوقت كهنه نميشود. گرگ اين كارتون، مثل تام، گربه يا كايوتِ رود رانر نبود كه بشود برايش دل سوزاند. خرگوش هم برعكس جري موشه و ميگ ميگِ رود رانر، آنقدر اتوكشيده بود كه نميشد با او همدلي كرد. از خلاقيتهاي تام و جري يا رود رانر هم خبري نبود. اما اين ايدة تعقيب و گريز، انگار هيچوقت از جذابيت و تازگي نميافتد. كارتون روسي با همان فضاي خشك و جدي سرزمين سرد شوروي، با همين يك ايده نجات پيدا كرده بود. اين گرگ و خرگوش سال1969 متولد شدند.

كارگردانشان تام و جريهايي را كه بعد از جنگ جهاني از دست مأموران ادارة سانسور شوروي جان سالم به در برده بود، ديده بود و خواسته بود بچههاي سرزمينش هم چيزهايي به همان قشنگي ببينند. پس دو تا كاراكتر با شرايط فرهنگي خودشان خلق كرد كه با استقبال مواجه شد و تا به امروز 20 سري از آنها ساخته شده و باز هم ساخته ميشود (حتي كمپانيهاي آمريكايي هم چند فيلم با همين شخصيتها ساختهاند، از جمله فيلم «باغ سيب» كه خودمان ديديم. ماجراي خرگوشي كه ميخواست براي بچههاي كوچكش در زير باران شديد سيب ببرد و گرگ نميگذاشت.) تم اصلي اين مجموعهها هم همان درگيري تمام نشدني بود. نازيها در زمان جنگ جهاني دوم شعاري داشتند كه شايد بهترين توصيه براي ساخت چنين كارتونهايي باشد: «جنگ ابدي است، جنگ ازلي است، جنگ زندگي است.»

 

 

منبع: مجله ی همشهری جوان


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

2 نظر

  1. وای این کارتن عالی بودش. یاد اون زمونهها افتادم

    • کارمند محتوی گذار 1

      خوشحالم که مورد توجهتون بوده این مطلب… تمام کارتون های دهه 70 خاطره انگیز هستن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *